UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
26
Lutego 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Symfonia niedokończona

Wykonawcy:

Jacek Kaspszyk – dyrygent
Wojciech Merena – obój
Maciej Dobosz – klarnet
Katarzyna Zdybel-Nam – fagot
Mateusz Feliński – waltornia
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

W.A. Mozart Sinfonia concertante Es-dur KV 297b
F. Schubert VIII Symfonia h-moll D 759 „Niedokończona”
R. Wagner Idylla Zygfryda WWV 103

Jacek Kaspszyk / fot. Maciej Zienkiewicz
Jacek Kaspszyk / fot. Maciej Zienkiewicz

Historia muzyki pełna jest nie do końca rozwikłanych zagadek i konspiracyjnych działań. Doskonałym tego przykładem są trzy utwory, które zabrzmią podczas koncertu pod batutą Jacka Kaspszyka. Z każdym z nich związana jest jakaś tajemnica.

Sinfonia concertante Es-dur to dzieło przeznaczone na potraktowane solowo instrumenty dęte (obój, klarnet, róg i fagot) oraz orkiestrę. Chociaż jest ono przypisywane Wolfgangowi Amadeusowi Mozartowi, tak naprawdę nie wiemy, czy to kompozycja jego autorstwa. Co jest pewne? Podczas pobytu w Paryżu w kwietniu 1778 roku Mozart pisał w liście do ojca, że stworzył symfonię koncertującą, która miała być wykonana podczas jednego z koncertów z cyklu Concert Spirituel. Partytura trafiła do osoby odpowiedzialnej za zorganizowanie wydarzenia i miała zostać przekazana kopiście. W ostatniej chwili z nieznanych powodów w programie doszło do zmiany: wykonano inne dzieło, a autograf symfonii koncertującej zaginął. Istnienie sporządzonego przez anonimowego kopistę egzemplarza znanej nam dzisiaj kompozycji ogłoszono w 1869 roku, kiedy jeden z badaczy twórczości Mozarta oznajmił, że jest w posiadaniu rękopisu tego utworu. Odnaleziona przez niego wersja budzi do dzisiaj kontrowersje i niektórzy uważają, iż w żadnym razie nie jest to dzieło Mozarta. Niezależnie od tego utwór cieszy się dużą popularnością i jest często zamieszczany w programach koncertów.

Równie tajemnicza jest historia VIII Symfonii h-moll „Niedokończonej” Franza Schuberta. Do naszych czasów zachowały się tylko dwie pierwsze części tego dzieła, fortepianowa wersja trzeciej i dwie jej zorkiestrowane strony. Co wiemy o historii tej kompozycji? W 1823 roku Schubert otrzymał dyplom honorowy od Towarzystwa Muzycznego w Grazu. W dowód wdzięczności podarował tej instytucji autograf Symfonii h-moll. Przekazał go przyjacielowi i członkowi Towarzystwa, Anselmowi Hüttenbrennerowi. Ten zatrzymał nuty u siebie i dopiero w 1865 roku, a więc trzydzieści siedem lat po śmierci kompozytora, przyznał się, że w ogóle je posiada. Utwór wzbudził ogromne zainteresowanie i od razu wszedł do kanonu arcydzieł muzyki romantyzmu.

Z kolei Idylla Zygfryda Richarda Wagnera powstała w 1869 roku jako prezent dla żony kompozytora Cosimy i ich syna Zygfryda. Pierwsze wykonanie miało charakter prywatny i odbyło się w willi w Lucernie 25 grudnia. Wczesnym rankiem tego dnia Wagner zadyrygował orkiestrą usadowioną na schodach wewnątrz domu, a łagodne dźwięki utworu obudziły resztę domowników. Przygotowania do wykonania odbywały się w największej tajemnicy, a sławny później dyrygent Hans Richter, który grał wówczas na trąbce, wspominał, że aby nikt go nie słyszał, ćwiczył swoją partię podczas rejsów łódką po Jeziorze Czterech Kantonów.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
65 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
55 PLN
45 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN

Podobne wydarzenia

05
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Tchumburidze gra Dvořáka
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
07
marca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Milonga del ángel
Koncert z okazji Dnia Kobiet
12
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Lisiecki gra Mozarta
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
13
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Cherubini – Requiem
A. Kosendiak / NFM Orkiestra Leopoldinum
19
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Beethoven – I Symfonia
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
26
marca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pulcinella
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
27
marca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Rozświetlona noc
NFM Orkiestra Leopoldinum
30
marca 2021 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pasja wg św. Jana
Julia Lezhneva

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie