UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
11
Czerwca 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Turniej wirtuozów

Wykonawcy:

Marcin Danilewski – skrzypce, dyrygent
Paweł Maślanka – skrzypce, dyrygent
Joanna Kowalczyk – flet
Michał Siciński – klarnet
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Jacek Sosna – kontrabas
West Side Sinfonietta

Grzegorz Chojnowski – prowadzenie

Program:

J. Strauss syn Accelerationen – walc op. 234
H. Wieniawski Polonez koncertowy D-dur op. 4 (aranż. na skrzypce i orkiestrę)
R. Vollstedt Die Zauber-Clarinette op. 410
J. Rixner Marsz hiszpański
D. Popper Tarantella op. 33
B. Godard Suite de trois morceaux op. 116
S. Moniuszko Potpourri z opery Halka, Ten zegar stary – aria z opery Straszny Dwór (opr. na kontrabas i orkiestrę)
N. Paganini Kaprys a-moll op. 1 nr 24 (aranż. na dwoje skrzypiec i orkiestrę)


Opracowanie: P. Maślanka, M. Danilewski, J. Sosna

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Michał Siciński / fot. Łukasz Rajchert
Michał Siciński / fot. Łukasz Rajchert

Na program koncertu West Side Sinfonietty złożyły się dzieła lżejszego kalibru. Znalazły się wśród nich popularne kompozycje twórców bardzo znanych, jak też utwory napisane przez mniej rozpoznawalnych artystów.

Accelerationen op. 234, jeden z najpopularniejszych walców Johanna Straussa II, powstał w 1860 roku na zamówienie studentów inżynierii, chcących nowym utworem uświetnić bal odbywający się w Sophienbad-Saal. W podobnej stylistyce utrzymane są także kompozycje Roberta Vollstedta, który przez większość swojego życia zawodowego działał jako klarnecista w operze w Hamburgu. Na ten właśnie instrument przeznaczony jest krótki i wirtuozowski utwór Die Zauber-Clarinette. Obecne w twórczości Henryka Wieniawskiego stylizacje tańców polskich były jego sposobem na promowanie rodzimej kultury na świecie. Do najbardziej znanych utworów tego typu należy uroczysty i melodyjny Polonez D-dur op. 4. Na wątkach polskich opiera się też twórczość Stanisława Moniuszki. Podczas koncertu zabrzmią opracowania najpopularniejszych fragmentów dwóch oper – Halki i Hrabiny, a także aranżacja arii Ten zegar stary ze Strasznego dworu w mocno niestandardowej, a przez to interesującej wersji na kontrabas i orkiestrę.

Do kultury Półwyspu Iberyjskiego nawiązuje z kolei barwny i pełen temperamentu Marsz hiszpański Josefa Rixnera. Przeznaczona pierwotnie na fortepian i wiolonczelę Tarantella Davida Poppera to natomiast pełna werwy i fantazji stylizacja dynamicznego włoskiego tańca ludowego z okolic Neapolu. Zgodnie z wierzeniami okolicznej ludności jego wykonanie miało leczyć ukąszonych przez tarantulę, stąd też wzięła się nazwa tańca. Salut d’amour Edwarda Elgara jest kompozycją napisaną na skrzypce i fortepian. Angielski twórca ukończył ten utwór w lipcu 1888 roku i zadedykował go swojej narzeczonej, Caroline Alice Roberts. Delikatny i liryczny charakter dzieła sprawił, że szybko zdobyło ono dużą popularność. Francuski artysta Henri Büsser zapamiętany został o wiele lepiej jako dyrygent i kierownik instytucji kulturalnych niż jako kompozytor. Jego lekkie, wdzięczne i melodyjne Scherzetto jest czwartą częścią Małej suity op. 12. Koncert zwieńczy wykonanie ostatniego, najbardziej znanego z kaprysów Niccola Paganiniego, który tym razem zabrzmi w wersji na dwoje skrzypiec i orkiestrę.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
65 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
55 PLN
45 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
45 PLN
35 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 47
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie