UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
23
Kwietnia 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Symfoniczna baśń

Wykonawcy:

Giancarlo Guerrero – dyrygent
Justyna Stanek – obój
Malwina Lipiec-Rozmysłowicz – harfa
NFM Filharmonia Wrocławska

Program:

A. Ginastera Variaciones concertantes op. 23
W. Lutosławski Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję
M. Ravel Moja matka gęś – suita orkiestrowa

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej

Giancarlo Guerrero / fot. Łukasz Rajchert
Giancarlo Guerrero / fot. Łukasz Rajchert

Kulminacją obchodów 75-lecia powstania NFM Filharmonii Wrocławskiej będzie uroczysty koncert pod batutą szefa artystycznego orkiestry, wybitnego dyrygenta Giancarla Guerrero. Zabrzmią atrakcyjne, barwne dzieła autorstwa klasyków XX wieku: Alberta Ginastery, Witolda Lutosławskiego oraz Maurice’a Ravela.

Variaciones concertantes op. 23 powstały w 1953 roku. To najważniejsze dzieło Ginastery z okresu jego twórczości określanego mianem „subiektywnego nacjonalizmu”. Do pisanych w tamtym czasie utworów kompozytor próbował włączać elementy argentyńskiej muzyki ludowej. W wariacjach, które zabrzmią podczas koncertu, nie wykorzystał żadnej konkretnej melodii ludowej, użył jednak zwrotów melodycznych i rytmicznych charakterystycznych dla tej muzyki. Najpierw wybrzmiewa temat, a po nim następuje jedenaście wariacji, w których poszczególne instrumenty orkiestry prezentują się solowo lub grupami. Są to kolejno: wiolonczela i harfa (które przedstawiają temat), smyczki, flet, klarnet, altówka, obój i fagot, trąbka i puzon, skrzypce, waltornia, wszystkie instrumenty dęte, kontrabas, a w końcu cała orkiestra. Każdy odcinek różni się od pozostałych pod względem tempa, charakteru, nastroju i barwy.

Następny utwór w programie, Koncert podwójny na obój, harfę, orkiestrę smyczkową i perkusję Lutosławskiego, powstał w latach 1979–1980 na zamówienie Paula Sachera, dyrektora orkiestry Collegium Musicum Zürich. Kompozytor napisał go z myślą o wirtuozach tytułowych instrumentów – Heinzu i Ursuli Holligerach. Dzieło składa się z trzech kontrastujących ze sobą ogniw: Rapsodico, Dolente i Marciale e grotesco. Pierwsze jest dramatyczne, drugie melancholijne, trzecie zaś stanowi jedyną w swoim rodzaju stylizację muzyki cyrkowej i ulicznej. Kiedy zasugerowano Lutosławskiemu, że inspirował się dziełami Prokofiewa i Szostakowicza, artysta zaprzeczył i wyjaśnił: „»Przetłumaczyłem« melodyczne »gesty« i rytmikę muzyki ulicznej na własny język”.

Moja matka gęś Ravela to utwór inspirowany bajkami m.in. Charlesʼa Perraulta, napisany z myślą o dzieciach przyjaciół kompozytora, Jeanie i Mimi Godebskich, wnukach polskiego rzeźbiarza Cypriana Godebskiego. Suita, w oryginale przeznaczona na fortepian na cztery ręce, prędko doczekała się wersji orkiestrowej, która stała się jednym z najpopularniejszych dzieł Ravela. Składa się na nią pięć części: marzycielska Pawana Śpiącej Królewny, Tomcio Paluch z zabawną imitacją śpiewu ptaków, brzmiąca orientalnie dzięki zastosowaniu skali pentatonicznej i dźwięku gongu Brzydulka, cesarzowa pagód, Rozmowy Pięknej i Bestii oddane poprzez kontrast pomiędzy dźwiękami klarnetu i kontrafagotu (przemianę Bestii ilustruje pełne słodyczy solo skrzypiec) oraz Zaczarowany ogród. Niezwykła inwencja melodyczna, barwna i sugestywna orkiestracja oraz specyficzny, oniryczny nastrój tej muzyki sprawiły, że wciąż czaruje ona nowe pokolenia słuchaczy.

 

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
65 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
55 PLN
45 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
45 PLN
35 PLN

Podobne wydarzenia

16
kwietnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia bohaterska | odwołane
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
30
kwietnia 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Pieśni księżniczki
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
02
maja 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
W rytmie walca
West Side Sinfonietta
09
maja 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyka I Rzeczypospolitej
Wrocław Baroque Ensemble
14
maja 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Apoteoza tańca
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
15
maja 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Muzyczni poligloci
R. Rabinovich / NFM Orkiestra Leopoldinum
01
czerwca 2021 | wtorek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Magiczny Dzień Dziecka
West Side Sinfonietta
04
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Poulenc – Koncert organowy
75-lecie NFM Filharmonii Wrocławskiej
05
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Mistrz i uczeń
P. McCreesh / Wrocławska Orkiestra Barokowa
11
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Turniej wirtuozów
West Side Sinfonietta
19
czerwca 2021 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Symfonia klasyczna
K. Blacher / NFM Orkiestra Leopoldinum
25
czerwca 2021 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Czerwona
Brzmienie Skandynawii
J. Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
11
lipca 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Sala Główna
Haydn – Stworzenie świata
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie