UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Lipca 2021
wtorek
godz. 19:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Bach in Love

Wykonawcy:

Jurģis Cābulis – dyrygent
Viktorija Pakalniece – sopran
Joanna Rot – alt
Mārtiņš Zvīgulis – tenor
Marek Paśko – bas
Jēkabs Jančevskis – fortepian
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM


Program:

K. Nystedt Immortal Bach op. 153
S. Rachmaninow Blagosloven jesi gospodi z Całonocnego czuwania op. 37
J.S. Bach / Ch. Gounod Ave Maria
B. Skulte Aijā
J.S. Bach Komm, Jesu, komm – motet BWV 229
A. Kalniņš Brīnos es  
J. Rheinberger Abendlied op. 69 nr 3
R.L. Pearsall Lay a Garland
R. Strauss Deutsche Motette op. 62
J.S. Bach Lobet den Herrn Alle Heiden – motet BWV 230



Jurģis Cābulis
Jurģis Cābulis

Osią koncertu Chóru NFM pod dyrekcją Jurģisa Cābulisa będzie twórczość Johanna Sebastiana Bacha. Na tego kompozytora, słusznie uważanego za jednego z największych geniuszy w dziejach muzyki, publiczność będzie mogła spojrzeć poprzez pryzmat chóralnych utworów innych artystów.

W programie pojawią się trzy utwory lipskiego kantora. Będą to dwa poważne, może nawet nieco surowe, motety – Komm, Jesu, komm (Przyjdź, Jezu, przyjdź) BWV 229 do tekstu Paula Thymicha i Lobet den Herrn Alle Heiden  BWV 230 ze słowami Psalmu 117. Do tradycji pisania motetów nawiązał w 1913 roku Richard Strauss, komponując Deutsche Motette op. 62. Tematem tego dzieła, stworzonego na podzielony na szesnaście głosów chór i cztery głosy solowe, jest kontemplacja górskiego krajobrazu. Strauss w swoim utworze wykorzystał nastrojowy tekst autorstwa Friedricha Rückerta.

Wysłuchamy również romantycznej wariacji na temat kompozycji Bacha Ave Maria, czyli Preludium C-dur z Das Wohltemperierte Klavier w opracowaniu Charlesa Gounoda, francuskiego twórcy epoki romantyzmu. Artyści zaprezentują także Immortal Bach op. 153 z 1988 roku. Jest to dzieło norweskiego kompozytora Knuta Nystedta, oparte na bachowskiej Komm, süßer Tod BWV 478. Utwór ten wykonuje podzielony na kilka sekcji chór, ale każda z nich śpiewa w innym tempie, co powoduje nakładanie się na siebie wielu płaszczyzn brzmienia.

Podobnie jak dzieła Bacha i Straussa włączone do programu koncertu, motetem jest także pogodna Abendlied op. 69 Josepha Rheinbergera, będąca najpopularniejszą kompozycją tego niemieckiego artysty okresu romantyzmu. Do muzyki przeszłości odwołał się także Robert Lucas de Pearsall, Anglik tworzący w pierwszej połowie XIX wieku. Jego Lay a Garland to pastisz nawiązujący do okresu renesansu. Natomiast w kompletnie inny świat przeniesie słuchaczy inspirowane surowym światem muzyki cerkiewnej Blagosloven jesi gospodi z Całonocnego czuwania op. 37 Siergieja Rachmaninowa.

W programie znalazły się także kompozycje dwóch mało znanych w Polsce twórców łotewskich, a więc pochodzących z tego samego kraju, co dyrygujący koncertem maestro Cābulis. Autorem melodyjnej, nieco melancholijnej pieśni Brīnos es („Zastanawiam się”) jest Alfrēds Kalniņš, twórca działający w pierwszej połowie XX wieku. Następne pokolenie kompozytorów łotewskich w programie koncertu reprezentuje Bruno Skulte, autor utworu zatytułowanego Aijā („W samą porę”).

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Brak
  • Bilet VIP
55 PLN
Miejsca normalne Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
40 PLN
30 PLN
20 PLN
Bilety wyprzedane

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie