UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
30
Maja 2021
niedziela
godz. 20:00
Sala Czarna
plac Wolności 1, 50-071 Wrocław

Rytuał: Wojna i wolność

Wykonawcy:

NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka – I skrzypce
Paweł Kapica – II skrzypce
Michał Markiewicz – altówka
Krzysztof Pawłowski – wiolonczela

Laure M. Hiendl – elektronika i wideo


Program:

George Crumb Black Angels: Thirteen Images from the Dark Land (1970) na elektryczny kwartet smyczkowy
Laure M. Hiendl String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo (2021)**

Czas: 60

Zamówienie utworu String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo Laure’a M. Hiendla dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.


Partnerzy:

     

Laure M. Hiendl / fot. Martin W. Maier
Laure M. Hiendl / fot. Martin W. Maier

Koncert Rytuał: Wojna i wolność będzie spotkaniem ze sztuką wykonawczą zespołu NeoQuartet i Laureʼa M. Hiendla. W programie znalazło się prawykonanie kompozycji tego artysty, a także jeden z najbardziej znanych utworów Georgeʼa Crumba, klasyka muzyki XX wieku.

Urodzony w 1929 roku amerykański kompozytor George Crumb należy do najbardziej rozpoznawalnych postaci dwudziestowiecznej awangardy, a Black Angels to jedna z najlepiej znanych jego kompozycji. Na partyturze widnieje adnotacja: „ukończono w piątek trzynastego marca 1970 (in tempore belli)”, co odnosi się do trwającej wówczas wojny w Wietnamie. Podtytuł kompozycji to Thirteen Images from the Dark Land, czyli „Trzynaście obrazów z krainy mroku”. Crumb pozostawił rozbudowany komentarz dotyczący tej kompozycji. Zgodnie ze słowami artysty celem dzieła jest ukazanie wędrówki duszy. Jej trzy stadia zostały odzwierciedlone w częściach utworu: Departure („Odejście”, czyli utrata łaski), Absence („Nieobecność”, czyli unicestwienie duchowe) i Return („Powrót”, czyli odkupienie). W dziele odnaleźć można wiele zaszyfrowanych cytatów: w jednym z ogniw wybrzmiewa fragment XIV Kwartetu smyczkowego „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta, w innym miejscu pojawia się cytat ze średniowiecznej sekwencji Dies irae, często występują też niosący diabelskie skojarzenia interwał trytonu i motyw diabelskiego trylu, który został zapożyczony z twórczości włoskiego kompozytora epoki baroku Giuseppe Tartiniego.

String Quartet No. 2 na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo to dzieło Hiendla ukończone w bieżącym roku. Ten urodzony w 1986 roku artysta kształcił się we Frankfurcie nad Menem oraz w San Diego. Jego kompozycje były prezentowane na wielu festiwalach poświęconych najnowszej twórczości. Hiendla fascynuje interdyscyplinarność, w swych dziełach balansuje na pograniczu tradycyjnej muzyki koncertowej, teatru muzycznego, performanceʼu i instalacji; instrumenty wykorzystuje głównie w połączeniu z elektroniką. Interesują go też relacje pomiędzy muzyką wykonywaną na żywo a cielesnością.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
35 PLN
25 PLN
Bilety wyprzedane

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie