UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
17
Czerwca 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Pieśni bez słów

Wykonawcy:

Camille Thomas – wiolonczela
Julien Brocal – fortepian

Program:

F. Mendelssohn Bartholdy Pieśń bez słów D-dur op. 109
J. Brahms I Sonata wiolonczelowa e-moll op. 38 nr 1
O. Messiaen Louange à l’éternité de Jésus z Quatuor pour la fin du temps
C. Franck Sonata A-dur na skrzypce i fortepian (opr. J. Delsart)

Czas: 70'

Camille Thomas / fot.Sonia Sieff
Camille Thomas / fot.Sonia Sieff

Koncert kameralny w wykonaniu znakomitej wiolonczelistki Camille Thomas i pianisty Juliena Brocala będzie spotkaniem z twórczością trzech kompozytorów epoki romantyzmu i jednego z najciekawszych twórców XX wieku. Dodatkową atrakcją tego wydarzenia z pewnością będzie też instrument, na którym zagra artystka. Jest nim bowiem pochodząca z pracowni Antoniusa Stradivariusa wiolonczela „Feuermann”, powstała w pierwszych dziesięcioleciach XVIII wieku.

Koncert rozpocznie wykonanie Pieśni bez słów D-dur Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. To urokliwa miniatura, w której kompozytor chciał wyeksponować melodykę. Wiolonczela naśladuje tu ludzki głos, wyśpiewując niespiesznie eleganckie i pełne zadumy frazy. Liryzm cechuje także Sonatę wiolonczelową e-moll Johannesa Brahmsa. Kompozytor mocno akcentował fakt, że oba instrumenty są w stosunku do siebie równorzędne, a rola fortepianu pod żadnym pozorem nie powinna być ograniczona wyłącznie do akompaniowania wiolonczeli. Sonata jest wczesnym utworem niemieckiego kompozytora, ale można już w niej zauważyć stałą cechę twórczości Brahmsa, czyli fascynację muzyką minionych epok. Świadczy o tym chociażby to, że niektóre tematy zaczerpnięte zostały ze sławnego zbioru Sztuka fugi Johanna Sebastiana Bacha.

Louange à l’Éternité de Jésus (Uwielbienie wieczności Jezusa) to piąte ogniwo dzieła zatytułowanego Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasu) autorstwa Oliviera Messiaena. Historia powstania tego utworu jest dramatyczna. Kompozytor napisał kwartet, kiedy był więźniem w niemieckim obozie jenieckim Stalag VIII-A w Zgorzelcu, z myślą o współwięźniach-muzykach, zaś prawykonanie miało miejsce na świeżym powietrzu w połowie stycznia 1941 roku. Wysłuchało go wówczas przeszło czterystu więźniów i strażników, a kompozytor wspominał, że żadne z jego dzieł nie spotkało się nigdy z taką atencją, jak wtedy. Zaprezentowane podczas niniejszego koncertu ogniwo to powolna, tęskna kantylena wiolonczeli, grana na tle jednostajnych akordów fortepianu. Z kolei ostatni utwór w programie, Sonata skrzypcowa A-dur Césara Francka (tutaj w aranżacji na wiolonczelę), jest nie tylko jedną z najbardziej znanych kompozycji swego twórcy, ale także bardzo popularną sonatą przeznaczoną na ten instrument. Dzieło było prezentem ślubnym dla belgijskiego wirtuoza skrzypiec, Eugène’a Ysaÿe’a. Artysta tak się ucieszył z tego podarunku, że po pobieżnym przejrzeniu partytury zagrał go gościom weselnym.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • I Strefa
80 PLN
Miejsca normalne Ostatnie miejsca
  • II Strefa - Bilet normalny
  • II Strefa - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
60 PLN
45 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 27
24
czerwca 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Szklane piramidy
Lutosławski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie