UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Sierpnia 2021
sobota
godz. 20:00
Kościół św. Macieja
pl. Nankiera 17, 50-140 Wrocław

Estońskie pieśni religijne XVI w.

Wykonawcy:

Heinavanker (Tallinn):
Saale Kreen – sopran
Kadri Hunt – alt
Sander Pehk – tenor
Vambola Krigul – baryton
Christopher Staak – bas
Margo Kõlar – tenor, kierownictwo artystyczne

Program:

Loomine (Stworzenie) wg pieśni runicznej z parafii Ambla (opr. M. Kõlar)
Oh Aadam, sinu essitus (O Adamie, twa obłuda) – ludowy hymn z parafii Otepää
Mikołaj z Radomia (XV w.) Magnificat
Mu süda, ärka üles (Obudź me serce) wg ludowego hymnu (opr. M. Kõlar)
Marbrianus de Orto (ok. 1460–1529) Lamentatio
Rahva Õnnistegija (Ludu Odkupiciel) – ludowy hymn z parafii Suur-Pakri
Anonim (XIV w.) Sanctus ze Mszy z Tounai
Imeline koda (Cudowny dom) wg pieśni runicznej z parafii Vilo
Anonim (XIV w.) Agnus Dei ze Mszy z Tuluzy
Mu mano tulge latse (Pozwólcie dzieciom przyjść do mnie) – ludowy hymn z parafii Vormsi
Haned kadunud (Zagubiona gąska) wg pieśni runicznej z parafii Kuusalu (opr. M. Kõlar)

Prawdziwym cudem końca ubiegłego wieku było odkrycie w archiwach zapisów pieśni ludowych, świadectwa oryginalnej kultury estońskiego śpiewu religijnego. Cyrillus Kreek, jeden z najważniejszych ich zbieraczy, określił je jako „kręcące się i ciągnące”. Wykorzystywano w nich teksty ze śpiewnika protestanckiego, tak bogato zdobiąc melodie, że czasem stawały się niemożliwe do rozpoznania.

Pochodzenie tradycji religijnych pieśni ludowych jest nadal niejasne, ale odnaleziono wystarczająco dużo dowodów, aby przypuszczać, że istniała łączność duchowa z ruchem Braci Morawskich w XVIII w., który wywołał potężną falę pobożności wśród ludności wiejskiej. Drugim źródłem była najprawdopodobniej mieszkająca na estońskich wyspach i obszarach przybrzeżnych populacja szwedzkich osadników, których silna tożsamość kulturowa z pewnością odcisnęła się na sposobie postrzegania świata przez ich sąsiadów. W istocie można twierdzić, że melizmatyczny charakter religijnej pieśni ludowej wywodzi się bezpośrednio z muzyki skandynawskiej, gdyż pieśni runiczne (regilaul), dawne pieśni pochodzenia ugrofińskiego, należą do innego kontekstu kulturowego.

W Estonii zebrano około pięciuset religijnych pieśni ludowych w różnych wersjach. Starsze wskazują na myślenie monodyczne, podczas gdy w nowszych wzrasta rola harmonii. Najprawdopodobniej śpiewano je w domach, co tłumaczy bogactwo ornamentyki, ale także podczas nabożeństw i spotkań religijnych. Warto wspomnieć o odradzających się obecnie archaicznych pieśniach runicznych (pieśniach w poetyckim metrum regivärss), tworzonych wyłącznie przez Estończyków i inne ludy ugrofińskie, których ustna tradycja, zdaniem uczonych, przetrwała przez tysiące lat. Dzięki estońskiemu przebudzeniu narodowemu w drugiej połowie XIX w. pieśni te zostały zebrane i stanowią obecnie jedną z największych kolekcji folkloru na świecie. Bogate, barwne i pełne wyobraźni teksty tych pieśni są świetnym uzupełnieniem skromnej wiedzy, jaką posiadamy o najdawniejszej estońskiej historii.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsce nienumerowane Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
45 PLN
35 PLN
15 PLN
Dostawki Ostatnie miejsca
  • Dostawka - nawa boczna
20 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 7
13
sierpnia 2021 | piątek
godz. 20:00
Forum Musicum
Ratusz, Sala Wielka
Muzyka czasów Ludwika Świętego
Diabolus in Musica
19
sierpnia 2021 | czwartek
godz. 18:00
Forum Musicum
Sala Czerwona
Bajka o czterech księżniczkach
Capella all'Antico
Ostatnie miejsca: 40
20
sierpnia 2021 | piątek
godz. 20:00
Forum Musicum
Aula Ossolineum
Franz Schubert – pieśni wielogłosowe
Ars Cantus / Tomasz Dobrzański
Ostatnie miejsca: 18
21
sierpnia 2021 | sobota
godz. 20:00
Forum Musicum
Klubokawiarnia Mleczarnia
Śpiewy i tańce
Maniucha Bikont / Joanna Skowrońska
Ostatnie miejsca: 11
22
sierpnia 2021 | niedziela
godz. 20:00
Forum Musicum
Ratusz, Sala Wielka
Pieśń wieczorna
Ensemble Morgaine

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie