UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
20
Sierpnia 2021
piątek
godz. 20:00
Aula Ossolineum
ul. Szewska 37, Wrocław

Franz Schubert – pieśni wielogłosowe

Wykonawcy:

Ars Cantus (Wrocław):
Aleksandra Hanus – sopran
Joanna Klisowska – sopran
Radosław Pachołek – alt
Maciej Gocman – tenor
Piotr Gałek – tenor
Piotr Karpeta – baryton
Rafał Chalabala – bas
Ewa Prawucka – fortepian
Tomasz Dobrzański – klarnet romantyczny, kierownictwo artystyczne

Program:

Franz Schubert (1797–1828)
An die Sonne D. 439 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Gebet D. 815 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Romanze z opery Die Verschworenen D. 787 na sopran, klarnet i fortepian  (opr. / arr. A. Amore)
Lebenslust D. 609 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Hochzeitsbraten D. 930 na sopran, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Nachthelle D. 892 na tenor solo oraz dwa tenory i dwa basy z towarzyszeniem fortepianu
Schicksalslenker, blicke nieder D. 763 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Hirt auf dem Felsen D. 965 na sopran z towarzyszeniem klarnetu i fortepianu
Jünglingswonne z cyklu Vier Gesänge D. 893 na cztery głosy męskie
Die Advocaten D. 37 – tercet komiczny na dwa tenory i bas z towarzyszeniem fortepianu
Der Tanz D. 826 na sopran, alt, tenor i bas z towarzyszeniem klarnetu i fortepianu

Tomasz Dobrzański
Tomasz Dobrzański

Pieśni wielogłosowe stanowią istotną, choć mniej znaną część twórczości Franza Schuberta. Znajdujemy tu szeroką gamę form – od prostych kompozycji homofonicznych do kunsztownych opracowań z towarzyszeniem fortepianu. Podobną różnorodność wykazuje tematyka tych utworów, często pisanych pod wpływem lektur kompozytora.

Teksty utworów mówią o śmierci, zmartwychwstaniu (An die Sonne), umiłowaniu Boga (Gebet), pięknie życia (Lebenslust) i natury. Niektóre z nich powstały na zamówienie, inne zaś spontanicznie, jako rozrywka dla towarzystwa, do wykonania w kręgu przyjaciół przy różnych okazjach. Znajdziemy tu kompozycje okolicznościowe: urodzinowe, podziękowania za powrót do zdrowia (Der Tanz, Schicksalslenker, blicke nieder), pieśni-niespodzianki, miniaturowe opery komiczne (Die Advocaten, Der Hochzeitsbraten) i inne. W wypadku tych dzieł obsada wykonawcza jest często trudna do ustalenia, z pewnością więc najistotniejszą wskazówką dla wykonawców jest ich przeznaczenie. W niektórych wypadkach kompozytor wyraźnie wymagał chóru, zaznaczając to w partyturze. Dotyczy to w szczególności utworów religijnych tworzonych dla działających na gruncie kościelnym grup. Ponieważ w wypadku większości pieśni nie można określić obsady ze względu na to, że nie znamy okoliczności ich wykonania, zastosowanie pojedynczych głosów wydaje się być jedynym możliwym rozwiązaniem. Tutaj pojawia się kolejna istotna kwestia: jaka była estetyka głosu wokalnego odpowiedniego dla oddania wszelkich niuansów owych kompozycji. Są one bowiem nie tylko subtelne w warstwie harmonicznej, zawierają także elementy malarstwa muzycznego, używane są też w sposób wykorzystujący zróżnicowanie barwowe rejestrów. Zdecydowanie nieodpowiedni jest tutaj nowoczesny głos operowy, charakteryzujący się dużą siłą brzmienia i całkowitym wyrównaniem barwowym. Niewątpliwie okres życia kompozytora był dopiero początkiem prawdziwej rewolucji w estetyce głosu wokalnego. Zatem kierując się przesłankami historycznymi i przeznaczeniem utworów, w programie pieśni wielogłosowych Franciszka Schuberta artyści zdecydowali się na brzmienie zgodne z historycznym wykonawstwem muzyki.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
45 PLN
35 PLN
15 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 7
13
sierpnia 2021 | piątek
godz. 20:00
Forum Musicum
Ratusz, Sala Wielka
Muzyka czasów Ludwika Świętego
Diabolus in Musica
Ostatnie miejsca: 8
14
sierpnia 2021 | sobota
godz. 20:00
Forum Musicum
Kościół św. Macieja
Estońskie pieśni religijne XVI w.
Heinavanker / Margo Kõlar
19
sierpnia 2021 | czwartek
godz. 18:00
Forum Musicum
Sala Czerwona
Bajka o czterech księżniczkach
Capella all'Antico
Ostatnie miejsca: 18
21
sierpnia 2021 | sobota
godz. 20:00
Forum Musicum
Klubokawiarnia Mleczarnia
Śpiewy i tańce
Maniucha Bikont / Joanna Skowrońska
Ostatnie miejsca: 11
22
sierpnia 2021 | niedziela
godz. 20:00
Forum Musicum
Ratusz, Sala Wielka
Pieśń wieczorna
Ensemble Morgaine

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie