UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
25
Listopada 2021
czwartek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Recital chopinowski

Wykonawcy:

Piotr Alexewicz – fortepian

Program:

F. Chopin Mazurek g-moll op. 24 nr 1; Mazurek C-dur op. 24 nr 2; Mazurek As-dur op. 24 nr 3; Mazurek b-moll op. 24 nr 4; Walc As-dur op. 64 nr 3; Ballada f-moll op. 52; 24 Preludia op. 28

Czas trwania: 75'

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty
Piotr Alexewicz / fot. archiwum artysty

Fryderyk Chopin, bo o nim mowa, łączył w swojej twórczości nowatorstwo języka muzycznego z umiłowaniem do kultury rodzimego kraju. To właśnie autor Etiudy c-moll „Rewolucyjnej” wprowadził stylizacje polskich tańców do  kanonu. Tego typu utwory usłyszymy także podczas recitalu Alexewicza.

Cztery mazurki z opusu 24 powstały w Paryżu w latach 1833–1834, a wydano je 1836 roku w oficynie M. Schlesingera. Rękopis wysłany do paryskiej filii wydawnictwa przy rue Richielieu 97 zaginął. Z zachowanego pierwodruku wiadomo, iż cały cykl artysta zadedykował księciu Léon-Amable de Perthuis de Laillevault, który wraz z żoną, księżną Élise de Perthuis, objął Chopina życzliwym patronatem. Pierwszy z tego zbioru Mazurek g-moll często porównywalny jest do rytmu bicia serca, gdyż kompozytor budując jego linię melodyczną poprzez mistrzowskie zastosowanie akordów wyznaczył rytm napięć i odprężenia (pierwsza i ostatnia nuta taktu). Kolejny w cyklu Mazurek C-dur nasuwa skojarzenie z grą ludowej kapeli. Trzeci w opusie Mazurek As-dur otwiera wesoła melodia oparta na kujawiaku. Jest to najkrótszy taniec w całym zbiorze i został zadedykowany Luizie Linde, żonie Samuela Lindego – dyrektora Liceum Warszawskiego, w którym Mikołaj Chopin nauczał języka francuskiego. Ostatni, Mazurek b-moll, ma dwie warstwy: w jednej słyszymy pełną melancholijnej zadumy melodii, a druga uwidacznia się podczas analizy nut – dźwięki zbliżają się do siebie jak dwie osoby, które chcą się spotkać, nie mogą się jednak połączyć.

Artysta zaprezentuje Walc As-dur op. 64 nr 3, ostatnim wydanym za życia kompozytora, a także najkrótszy z opusu. Został napisany w latach 1846 – 1847 z dedykacją dla Katarzyny Branickiej, późniejszej hrabiny Potockiej. Wysłuchamy również Ballady f-moll, ostatniego z czterech tak zatytułowanych dzieł Chopina, pełnego emocjonalnego rozmachu fortepianowego poematu, pozbawionego pozamuzycznych odniesień, których nieraz doszukiwano się w nim na siłę. Zgodnie ze słowami Mieczysława Tomaszewskiego ballada ta: „niczego nie naśladuje, niczego nie ilustruje. Ona wyraża świat przeżyty i przedstawia świat możliwy, idealny, wyobrażony”. Alexewicz zwieńczy swój występ wykonaniem zbioru Preludiów op. 28. Powstały one na przełomie 1838 i 1839 roku. Chopin pracował nad nimi podczas pobytu z George Sand i jej dziećmi na Majorce. Utwory te komponował najpierw w willi niedaleko Palmy, następnie zaś w klasztorze kartuzów w Valdemossie. Idylla przemieniła się w udrękę, kiedy piękną pogodę zastąpiły ulewne deszcze, które pociągnęły za sobą gwałtowne obniżenie temperatury. Jednak powstały wtedy zbiór należy do najważniejszych i najbardziej poruszających prac Chopina. Chociaż „preludium” oznacza wstęp, to miniatury te mogą być wykonywane samodzielnie. Największe wrażenie robią jako integralna całość. Współcześni w pełni docenili geniusz artysty, a zachwycony Liszt pisał o jego utworach: „to kompozycje zupełnie wyjątkowe”.


 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
55 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
40 PLN
30 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 20
09
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Muzyka i literatura
Lutosławski Quartet
Ostatnie miejsca: 38
12
grudnia 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Telemann Goes East
 
Ostatnie miejsca: 18
16
grudnia 2021 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Kuropaczewski / Dębicz
Materiał z płyty Adela
20
stycznia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna
New Year with Philharmonix
Swing on Beethoven
Ostatnie miejsca: 11
27
stycznia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Violoncello piccolo
Wrocławska Orkiestra Barokowa
09
lutego 2022 | środa
godz. 20:00
Koncerty kameralne
Sala Główna
Mischa Maisky gra Bacha
 
10
lutego 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Stradivari Quartet
 
Ostatnie miejsca: 34
17
lutego 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Źródło Aretuzy
Ch. Danowicz / R. Morawski
03
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Benedetti Elschenbroich Grynyuk Trio
 
10
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Czarodziejski kontrabas
J. Skoczek / P. Jabłczyński
Ostatnie miejsca: 35
17
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Tria i sonaty
Nizioł / Pujanek / Daroch
31
marca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Główna, estrada w odwróceniu
Szymon Nehring i Lutosławski Quartet
B. Bartók / D. Szostakowicz
21
kwietnia 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Kameralna
Na początek i koniec czasu
Van Vauve / Gallardo / Pujanek
05
maja 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
La resurrección del ángel
Baltic Neopolis Virtuosi
09
czerwca 2022 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
Sala Czerwona
Nokturn i Tarantella
Sophie Pacini / Szymanowski Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie