UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
17
Października 2021
niedziela
godz. 18:00
Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław

Canticum novum

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent
Christian Danowicz – skrzypce
Marcin Szelest – pozytyw
Chór NFM

Program:

H. Distler Singet dem Herrn ein neues Lied op. 12 nr 1
G. Bacewicz Adagio z II Sonaty na skrzypce solo
J. MacMillan Domine non secundum peccata nostra
H. Distler Fürwahr, er trug unsere Krankheit op. 12 nr 9
J. Harvey Come, Holy Ghost
G. Bacewicz Allegro z I Sonaty na skrzypce solo
P. Hersant Nostalgia (Durch Adams Fall)
J.S. Bach Singet dem Herrn ein neues Lied – motet BWV 225

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości

Lionel Sow / fot. Jean-Baptiste Millot
Lionel Sow / fot. Jean-Baptiste Millot

Zapraszamy na pierwszy występ Chóru Narodowego Forum Muzyki, prowadzonego po raz pierwszy przez nowego dyrektora artystycznego. Znany już wrocławskiej publiczności francuski chórmistrz Lionel Sow zaprezentuje możliwości głosu ludzkiego i skrzypiec, w posługiwaniu się  którymi on sam osiągnął mistrzowski poziom zarówno jako instrumentalista, jak i dyrygent.

Hugo Distler był twórcą sakralnej muzyki chóralnej i mistrzem muzyki neobarokowej. Jego dorobek wykorzystuje dawne formy i gatunki bogate w malarstwo słowne. Stosował technikę polifoniczną, częste melizmaty oraz skalę pentatoniczną. Jego utwory pozostają zakotwiczone tonalnie, a jednocześnie ujawniają nowatorski zmysł harmoniczny, czego przykładem są dwa motety wokalne ze zbioru Geistliche Chormusik op. 12. Singet dem Herrn ein neues Lied oraz Führwahr, er trug unsere Krankheit, oparte na chorałowej melodii, są arcydziełami o niezwykle surowej, rzadkiej i wysublimowanej harmonii, przejmującej od początku do świetlistego końca chorału. Zostały napisane przez Distlera w 1942 roku, w przeddzień jego samobójczej śmierci, do której został popchnięty szykanami, jakim poddawano jego religijną twórczość w hitlerowskich Niemczech.

Grażyna Bacewicz należy do grupy polskich twórców i twórczyń z lat międzywojennych i powojennych tworzących w stylu neoklasycznym. Nawiązywała do form i gatunków wykształconych w okresie klasycyzmu. Jako wykształcona i koncertująca skrzypaczka, szczególną uwagę poświęciła muzyce na skrzypce – stąd jednym  z pierwszych jej utworów jest I Sonata na skrzypce solo, powstała w 1941 roku i będąca jedną z pierwszych polskich sonat skrzypcowych dwudziestego wieku. Oferuje ona ucztę muzykalności, dowcipu i skupienia emocji. Adagio z II Sonaty na skrzypce solo było szczególnie bliskie kompozytorce – poprosiła o zagranie tej części na jej pogrzebie. Pokazuje Bacewicz kroczącą bardzo indywidualną ścieżką między sprzecznymi dogmatami socrealizmu i powojennego modernizmu, kiedy formował się osobisty język muzyczny kompozytorki.

Come, Holy Ghost Jonathana Deana Harveya oraz Domine non secundum peccata nostra Jamesa Loya MacMillana to dwie współczesne kompozycje kościelne brytyjskich kompozytorów. Obie oparte są na tekstach kościelnych: pierwsza na hymnie do Ducha Świętego, druga na melodii traktusa z liturgii Środy Popielcowej. Natomiast w trzeciej części pod tytułem Nostalgia z tryptyku francuskiego twórcy Philippe’a Hersanta czołową rolę pełnią skrzypce grające ozdobne wariację na tle posępnego chorału w partiach chóru. Ostatni zabrzmi dwuchórowy motet Singet dem Herrn ein neues Lied, skomponowany ok. 1727 roku przez Johanna Sebastiana Bacha dla uczniów Thomasschule w Lipsku. Tam też w 1789 roku zachwycił się dziełem Mozart i poprosił o sporządzenie kopii partytury. Ostatnie ogniwo utworu to czteroczęściowa fuga bazująca na melodii protestanckiego chorału Alles was Odem hat!


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
65 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Studenta
55 PLN
45 PLN
25 PLN

Podobne wydarzenia

28
listopada 2021 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty chóralne
Sala Główna
Od zmierzchu do brzasku
Chór Chłopięcy NFM
22
stycznia 2022 | sobota
godz. 18:00
Koncerty chóralne
Sala Główna
Światło zimowej nocy
Kolędy i pastorałki
05
lutego 2022 | sobota
godz. 17:00
Koncerty chóralne
Sala Czerwona
Dzikie łabędzie
Lionel Sow i Chór NFM
27
marca 2022 | niedziela
godz. 17:00
Koncerty chóralne
Sala Czerwona
Die Totentanz
Lionel Sow i Chór NFM

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie