UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
12
Listopada 2021
piątek
godz. 19:00
Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław

Charles Lloyd feat. Gerald Clayton, Reuben Rogers and Kendrick Scott

Wykonawcy:

Charles Lloyd – saksofon, flet
Gerald Clayton – fortepian
Reuben Rogers – kontrabas
Kendrick Scott – perkusja

Program:

W historii Jazztopad Festival Charles Lloyd zajmuje wyjątkową pozycję. Nie tylko z powodu licznych wizyt we Wrocławiu, ale także szczególnej relacji, jaka łączy go z tutejszą publicznością. Narodowe Forum Muzyki to miejsce, w którym amerykański artysta pokazuje Europie swoje nowe przedsięwzięcia. Tym razem występem we Wrocławiu gwiazdorski kwartet Lloyda otwiera festiwal i jednocześnie inauguruje trasę koncertową po Starym Kontynencie. 

Życiorys Charlesa Lloyda jest materiałem na kilka sezonów ekscytującego serialu, gdyż kariera saksofonisty nie składa się tylko z następujących po sobie projektów i nagrań, ale również z nieoczekiwanych zwrotów akcji i zaskakujących wyborów głównego bohatera – jak wtedy, gdy nie przyjął propozycji współpracy złożonej mu przez Milesa Davisa albo gdy u szczytu swojej kariery postanowił zaszyć się w Big Sur i zawiesić działalność artystyczną na kilkanaście lat. 

Aktor, który wcieliłby się w rolę głównego bohatera, musiałby kapitalnie markować grę na saksofonie, ale także odwzorować sceniczną „choreografię” jazzmana, który w czasie koncertów nie tyle gra na instrumencie, co z nim tańczy, a nawet daje mu się prowadzić.

Trzeba byłoby również znaleźć odtwórców ról Boba Dylana i Theloniousa Monka, z którymi Lloyd przyjaźnił się już w latach sześćdziesiątych, czy Michela Petruccianiego, który bezpośrednio przyczynił się do powrotu saksofonisty na światowe sceny na początku lat osiemdziesiątych. Przy okazji słynnych koncertów artysty w Fillmore East i Fillmore West na backstage’u i w garderobach statyści musieliby wcielić się w role Janis Joplin i muzyków z Jefferson Airplane, z którymi główny bohater dzielił afisz. Analogicznie na plenerowych festiwalach nie mogłoby zabraknąć Jimiego Hendrixa czy Jima Morrisona. 

Taka produkcja wymagałaby planów zdjęciowych w co najmniej czterech lokalizacjach. Na początek wypełnione bluesem Memphis, w którym Lloyd dorastał i zdobywał pierwsze sceniczne szlify. Następnie dalekie Los Angeles, do którego przeniósł się na studia i gdzie dzielił scenę z m.in. Ornettem Colemanem i Donem Cherrym. Wreszcie Nowy Jork, do którego trafił na zaproszenie Chico Hamiltona.

Krótko później akcja filmu przeniosłaby się do wspomnianego Big Sur, gdzie wydarzenia znacznie by wyhamowały, aż do powrotu Lloyda na scenę i na sam szczyt jazzowego Olimpu. Najbardziej wdzięczną częścią produkcji byłby z pewnością dobór ścieżki dźwiękowej. Jest z czego wybierać. 

Szczyt popularności przyniosła Lloydowi płyta Forest Flower, która jako pierwsza w historii jazzu sprzedała się w przeszło milionowym nakładzie. W wynikach ankiet DownBeat, zarówno tych opublikowanych w 1966, jak i w 2021 roku, w rubryce „Jazzowy Artysta Roku” na pierwszym miejscu widnieje nazwisko Lloyda. Ale jest to już inny artysta. Jego twórczość nigdy nie była pełniejsza niż dziś. Jaka będzie jutro? Na Jazztopad Festival wybrzmią premierowe kompozycje, jak Sky Valley Doll czy The Lonely One, być może rozpoczynające kolejny sezon porywającego serialu o największym z tworzących dziś saksofonistów jazzowych na świecie.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • Bilet VIP
150 PLN
I kategoria
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
120 PLN
105 PLN
II kategoria
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
90 PLN
75 PLN
W przypadku chęci zakupu biletów na 5 lub więcej wydarzeń w ramach festiwalu przysługuje rabat 20% od całości zamówienia (promocja dostępna w kasach NFM lub pod adresem rezerwacje@nfm.wroclaw.pl).

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie