UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Organy w Narodowym Forum Muzyki

W Narodowym Forum Muzyki zakończono budowę organów piszczałkowych. Pod względem rozmiarów, siły brzmienia, możliwości kolorystycznych i zakresu częstotliwości przewyższają orkiestrę symfoniczną!  Za ich sprawą muzyka minionych wieków zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji. Instrument, zaprojektowany i wykonany  przez organmistrzów z pracowni Orgelbau Klais z Bonn, która szczyci się ponadstuletnią tradycją i doświadczeniem, swoim królewskim brzmieniem idealnie wpisuje się w akustykę Sali Głównej NFM.

Organy w pigułce - czy wiesz, że:

  • to największy instrument, jaki został wymyślony;
  • w wielu aspektach (głośność, brzmienie, barwa) przewyższają orkiestrę symfoniczną;
  • ich dźwięk powstaje w wyniku drgań powietrza przepływającego przez piszczałki pogrupowane w głosy;
  • mają trakturę, czyli system przenoszenia ruchu pomiędzy klawiszem a zaworami sterującymi poszczególnymi piszczałkami;
  • posiadają miech;
  • ich pierwowzorem były starożytne małe instrumenty dęte, takie jak np. fletnia Pana;
  • pierwszym instrumentem typu organowego, datowanym na III wiek p.n.e., były organy wodne skonstruowane przez aleksandryjskiego mechanika i matematyka Ktesibiosa;
  • początkowo były bardzo duże, więc do obsługi wymagały dwóch organistów, a gra na nich możliwa była jedynie za pomocą pięści lub łokci;
  • brzmienie tego instrumentu w baroku było jasne i lekkie;
  • w okresie romantyzmu stworzono organy symfoniczne – brzmienie instrumentu stało się ciemniejsze i cięższe, powstały głosy imitujące orkiestrowe instrumenty dęte oraz smyczkowe, a sposób intonacji stał się bardziej miękki i delikatny;
  • w pierwszej połowie XX wieku we wrocławskiej Hali Stulecia zbudowano największe ówcześnie organy na świecie.

Organy w NFM:

  • stylistyka instrumentu utrzymana w tradycji francuskich organów symfonicznych z XIX–XX wieku;
  • 80 głosów (w tym 5 perkusyjnych), 84 rzędy piszczałek (w każdym do 61 piszczałek);
  • 4700 piszczałek (312 z drewna, pozostałe z różnych stopów cyny);
  • największa piszczałka: ok. 12 metrów długości, a najmniejsza: ok. 11 milimetrów długości;
  • dźwięki od najniższych słyszalnych przez człowieka, o częstotliwości 16 Hz, do bardzo wysokich – 18 000 Hz;
  • dmuchawy pompujące 180 metrów sześciennych powietrza na minutę;
  • ciśnienie powietrza w organach to 120 i 180 milimetrów słupa wody;
  • jeden stały stół gry (umiejscowiony przy fasadzie organów), a drugi przenośny (do wykorzystania na estradzie);
  • możliwość rejestracji dźwięku;
  • łączna długość drewnianych abstraktów (długich, cienkich, płaskich listewek przenoszących ruch w płaszczyźnie poziomej i pionowej): 1850 metrów;
  • szerokość: 9 metrów, wysokość: 14 metrów, głębokość: 4,5 metra, waga: ok. 30 ton;
  • czas budowy: ok. 30 000 godzin, liczba pracujących osób: 45 budowniczych.

Model poglądowy organów:

Model poglądowy odzwierciedla w małej skali najważniejsze właściwości instrumentu oraz ukazuje mechanizm jego działania w trakcie gry.
Możemy zobaczyć, jak wiatrownica pompuje powietrze, dzięki któremu w piszczałkach powstaje dźwięk. Fragment klawiatury składający się z trzech białych i dwóch czarnych klawiszy pozwala zagrać pięć dźwięków. Mają one zróżnicowane brzmienie, zależne od rejestru, który wybieramy za pomocą trzech cięgieł rejestrowych, czyli umieszczonych po bokach klawiatury dźwigni służących do włączania lub wyłączania poszczególnych głosów lub połączeń w organach.

Zachęcamy Państwa do zapoznania się z modelem poglądowym największego z wymyślonych dotychczas instrumentów.

Koncerty organowe w NFM

24
października 2020 | sobota
godz. 18:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Inauguracja organów
Organy w NFM
24
października 2020 | sobota
godz. 21:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Wieczór organowy
Organy w NFM
25
października 2020 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Poranek organowy – koncert familijny
Organy w NFM | koncert Edukacyjny
25
października 2020 | niedziela
godz. 15:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Popołudnie organowe
Organy w NFM
25
października 2020 | niedziela
godz. 20:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Upiór w operze
Inauguracja Organów
15
listopada 2020 | niedziela
godz. 12:00
Koncerty organowe
Sala Główna
Improwizacje organowe | odwołane
Recital Juliana Gembalskiego

Piszczałki organowe / fot. Karol Sokolowski

Obejrzyj

Jak powstają organy NFM
Warsztat Klais Orgelbau
Philipp Klais | wywiad
Przyjazd piszczałek organowych
Prace w Sali Głównej NFM
Jak działają organy?
Mari Fukumoto

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie