Anioł i diabeł – tak mówiono w Wersalu o dwóch największych gambistach czasów Ludwika XIV. Marin Marais miał grać delikatnie i powściągliwie, podczas gdy Antoine Forqueray podobno energicznie wydobywał z gamby pełne emocji dźwięki.
Obaj byli wirtuozami violi da gamba, najmodniejszego w XVII wieku we Francji instrumentu. Pochodzi on z rodziny viol, z której wywodzi się także dzisiejszy kontrabas, a jego nazwa nawiązuje do sposobu trzymania instrumentu – muzyk obejmuje violę nogami (viola da gamba oznacza po polsku viola kolanowa). Brzmienie tego niezwykle śpiewnego instrumentu oraz nazwisko Marais jest znane miłośnikom kina, którzy widzieli film Wszystkie poranki świata (reż. Alain Corneau). Muzyk i kompozytor pozostawił po sobie pięć ksiąg Pièces de violes z utworami przeznaczonymi na gambę. Prywatnie był ojcem dziewiętnaściorga dzieci.
Forqueray był uważany przez współczesnych za opryskliwego i kapryśnego dziwaka. Skomponował około 300 dzieł na violę, z których wiele zostało zaaranżowanych na klawesyn przez jego syna. Był nauczycielem muzyki członków rodziny królewskiej; sam zawdzięczał monarchii wykształcenie – jako dziesięciolatek wystąpił przed samym Ludwikiem XIV, a władca urzeczony grą malca opłacił mu prywatne lekcje gry.
Wielcy gambiści: anioł – Marais i diabeł – Forqueray będą rywalizować o Państwa względy w programie złożonym z ich utworów. Wraz z towarzyszeniem swojego zespołu Tourbillon zaprezentuje je niezrównany wirtuoz, pochodzący z Czech Petr Wagner.