Rinaldo, pierwsza opera włoska napisana przez Händla dla scen londyńskich, w stolicy Anglii święciła triumfy przez całe dwie dekady. Po 1731 roku popadła w kompletne zapomnienie. Pozycję opery na dobre utrwalił dopiero boom z okazji trzechsetnej rocznicy powstania dzieła. Jego animatorami byli specjaliści od wykonawstwa historycznego. Ekspertami z tej dziedziny są również bohaterowie niedzielnego wieczoru: Wrocławska Orkiestra Barokowa oraz grono zaproszonych przez nią wybitnych śpiewaków.
Rinaldo w momencie swych narodzin był niewątpliwie operą modną. Podczas jego premiery na estradzie brylowali cenieni śpiewacy kastraci, podbijający swym kunsztem serca londyńskiej publiczności. Niemałe znaczenie miało też libretto Rossiego odwołujące się do słynnej Jerozolimy wyzwolonej Torquata Tassa. Głównym bohaterem staje się tu Rinaldo, uczestnik Pierwszej Krucjaty mającej na celu odbicie Ziemi Świętej. Dzielny rycerz ma stawić czoła nie tylko Saracenom, musi również wywalczyć sobie szczęście u boku ukochanej Almireny, zaś na drodze do ziszczenia tego marzenia stają wrogie potęgi czarodziejskie . Dwaj cięci publicyści, Addison i Steel, wyzłośliwiali się na łamach „Spectatora” na nowe dzieło Händla: na zwyczaj śpiewania w obcym języku, na tandetność efektów specjalnych (grzmotów i błyskawic), mających przypominać sztuczki rodem z bulwarowego teatrzyku marionetek Punch and Judy. Nie zdołali jednak przygasić entuzjazmu publiki. Rinaldo broni się i dziś, pogodne piękno Händlowskiej muzyki okazuje się bowiem ponadczasowe. Najlepiej można przekonać się o tym, słuchając cudownej arii sopranowej Lascia ch’io pianga. Kosmpolityczny charakter angielskiego teatru operowego z początków XVIII wieku znajdzie swój odległy odpowiednik w postaci międzynarodowego składu realizatorów wrocławskiej wersji Rinalda. Weszli doń między innymi dyrygent Ruben Dubrovsky urodzony w Argentynie, szwajcarski kontratenor Terry Wey, dwie sopranistki z Niemiec: Hanna Herfuntner oraz Gesche Geier, a także pochodzący z Grecji reżyser, Paris Mexis.
Rubén Dubrovsky, fot.Werner Kmetitsch
Koncerty orkiestrowe
G.F. Händel – Rinaldo
04.10.2015
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Program:
G.F. Händel Rinaldo HWV 7
Czas trwania koncertu: [140']
Podczas koncertu przewidziana jest 30-minutowa przerwa.
Wykonawcy:
Rubén Dubrovsky – dyrygent
Terry Wey – Rinaldo
Hanna Herfurtner – Almirena
Gesche Geier - Armida
Christoph Woo – Argante
Markus Miesenberger – Goffredo
Rafał Pawnuk – Mago
Aldona Bartnik – Sirena
Paris Mexis – reżyseria sceniczna
George Tellos – operator świateł
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – przygotowanie chóru
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Podobne wydarzenia
Homage to Viola
Maxim Rysanov / NFM Orkiestra Leopoldinum
06.04
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Four Seasons Recomposed
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
19.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia. 200 lat tradycji wykonawczej
Annette Dasch / Wrocławska Orkiestra Barokowa
12.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Symfonia Losu
Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
24.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Teseo
Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
26.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Virtuoso Strings
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
02.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Duch młodości
Orkiestry symfoniczne szkół muzycznych I i II stopnia
08.06
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Robert-Schumann-Philharmonie
Elias Grandy / Fauré Quartett
12.06
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Carpe diem. Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk / NFM Filharmonia Wrocławska
14.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
15.06
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Les Plaisirs des Muses. Na dworze Ludwika XIII
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
16.06
niedz.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka