Alicja Kieruzalska (fagot), fot. Łukasz Rajchert
Koncerty kameralne
Siódemki wspaniałych
31.03.2016
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

T. Hauta-aho Septet
L. van Beethoven  Septet Es-dur op. 20

Czas trwania koncertu: [60']

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

NFM Ensemble:

Bartosz Bober - skrzypce
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Magdalena Dobosz - altówka
Janusz Musiał – kontrabas
Maciej Dobosz - klarnet
Mateusz Feliński - waltornia
Alicja Kieruzalska – fagot

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Choć pojawiają się w pokaźnej, siedmioosobowej grupie, każdy jest jakby osobny. Okazuje się indywidualistą, samotnym jeźdźcem, który jednak potrafi doskonale działać w zespole. O dziwo – to nie tylko charakterystyka pierwszoplanowych postaci legendarnego westernu Siedmiu wspaniałych, ale też opis dość nietypowego składu kameralnego: septetu, w którym każdy instrument – czy to dęty, czy smyczkowy – występuje pojedynczo i ma do wypełnienia doniosłą misję.
Gdzie znajdziemy taką formułę? Rzecz jasna, u rewolucjonisty Beethovena, gdyż to on taką właśnie obsadę przewidział dla swego Septetu Es-dur z 1799 roku, dedykowanego cesarzowej Marii Teresie. Wiedeńczyk sprzeciwił się poniekąd XVIII-wiecznej tradycji serenad, w których (jak przekonuje Peter Holmes) instrumenty „występowały w parach, niczym zwierzęta na Arce”. Co wynika z tego zadziwiającego wówczas słuchaczy postawienia na singli; z owej nieparzyście „demokratycznej” obsady? Otóż instrumenty wyzwalają się ze swych tradycyjnych ról, a niektóre z nich (jak fagot, wiolonczela czy klarnet) wyruszają na podbój całkiem nowych obszarów. Efekt jest doprawdy błyskotliwy. Nic dziwnego, że udany eksperyment znalazł licznych naśladowców.Do ich grona w ostatnich latach dołączył fiński kompozytor Teppo Hauta-aho, autor Septetu klarnetowego, który podczas czwartkowego koncertu kameralnego zabrzmi przed Beethovenowskim prawzorem. Hauta-aho jako kompozytor i kontrabasista związany jest nie tylko z muzyką poważną, ale też ze sceną freejazzową. Swe doświadczenia z kręgu muzyki improwizowanej wykorzystuje w kolejnych kompozycjach, proponując słuchaczom nowoczesne brzmienie tradycyjnych instrumentów. O niebywałej atrakcyjności tego stylu z pewnością przekonają się słuchacze wyjątkowego „siódemkowego” koncertu w siedzibie NFM.

Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Hiny Maedy – odwołany
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Recital skrzypcowy Meruert Karmenovej
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Classic & Around The World
German Brass
23.05
czw.
19:00
NFM, Sala Główna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się