Tyran? Despota? A może szaleniec owładnięty narcystyczną manią wielkości? W centrum programu z cyklu „Speaking Concert” znajdzie się postać, która podczas koncertu orkiestry symfonicznej skupia na sobie większość uwagi (nie zawsze i nie tylko dlatego, że jest najlepiej ubrana).
Na konto dyrygenta trafia sukces zespołu, ale też on odpowiada za błędy. To, co mówi, nie podlega dyskusji, jest nieodwołalne, i – nawet jeśli nie ma racji – „patrz punkt pierwszy”. Bywa, że sława mistrza batuty dorównuje sławie hollywoodzkiej gwiazdy. Jedna nie zawsze tak było. W trakcie najbliższego „Speaking Concerts” cofniemy się do prawdziwie mrocznych początków zawodu dyrygenta. Na pewnym pouczającym przykładzie omówimy, czym grozi ignorowanie zasad BHP.
Odpowiadając na przewrotne pytanie zawarte w tytule, zanalizujemy sposób oddziaływania dyrygenta na zespół. O to, po co maestro jest muzykom potrzebny i jak realizacja jego uwag wpływa na koncertowe wykonania, zapytamy muzyków ze słynnych europejskich orkiestr. Dotrzemy do najwybitniejszych osobowości świata dyrygentury, które opowiedzą o blaskach i cieniach swojej pracy. Przygotujemy też sensacyjny eksperyment, dzięki któremu publiczność przekona się naocznie, jakie wyzwania i trudności niesie kontakt muzyk – dyrygent i ile potrafi ludzkie oko! Poza tym postaramy się odpowiedzieć na pytania:
• Dlaczego demokracja nie sprawdza się w orkiestrze?
• Czy orkiestra może zagrać sama?
• Czy w pracę dyrygenta wpisane jest ryzyko utraty zdrowia lub życia?
Koncerty Speaking Concerts w unikatowy sposób łączą naukę i rozrywkę, ciekawe treści ubierają w atrakcyjną formę, pokazują, że muzyka klasyczna oraz nowoczesne technologie mogą iść ze sobą w parze i doskonale się dopełniać. Koncerty skierowane są do osób, które szukają nowego sposobu na spędzanie wolnego czasu. Muzyka klasyczna nie tylko takie osoby zainteresuje, ale przede wszystkim zrelaksuje po tygodniu ciężkiej pracy.