Ludwig van Beethoven i Béla Bartók – choć tak różni, to tak podobni ze względu na dotkliwy brak zrozumienia u współczesnych im słuchaczy. Co więcej, każdy z tych artystów jest symbolem pewnego początku w historii muzyki. Twórczość Beethovena zwiastuje epokę romantyzmu, zaś działalność Bartóka sytuuje go nie tylko w gronie dwudziestowiecznych rewolucjonistów, ale również wśród prekursorów etnografii muzycznej.
Jednym z wielu efektów badań Bartóka nad rodzimym folklorem są Obrazki węgierskie. Podobnych przykładów odniesień do muzyki ludowej w twórczości kompozytora znajdziemy niemało. Powodem było nie tylko rzeczywiste zamiłowanie Bartóka do węgierskiej kultury, ale również przyczyna bardziej prozaiczna. Ostra krytyka, z jaką spotykały się nowatorskie dzieła artysty, a także upadek (po zaledwie roku działalności!) założonego wraz z Zoltánem Kodály’em towarzystwa mającego na celu propagowanie muzyki nowej sprawiły, że Bartók przez kilka lat wręcz całkowicie poświęcił się zbieraniu folkloru. Po tym okresie zyskał w końcu przychylność publiczności, którą jednakże stracił po wyjeździe do Stanów Zjednoczonych. Niebawem kompozytora spotkał kolejny, ostateczny już cios – postępująca białaczka odebrała mu życie, przez co nie dane było mu ukończyć jego słynnego Koncertu altówkowego.
Los nie oszczędzał również Beethovena, przez lata walczącego z postępującą głuchotą. I choć legenda kompozytora urosła dzięki słynnym do dziś „Eroice”, „Symfonii losu” i IX Symfonii, to warto pochylić się również nad pozostałymi dziełami artysty. Doskonałą okazją staje się piątkowy koncert NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Christopha Altstaedta. Zespół wykona nie tylko wybrane fragmenty z rzadko wykonywanego baletu Twory Prometeusza, ale również VIII Symfonię, która choć przyćmiona nieco sławą wyżej wymienionych, wyróżniana była przez samego twórcę. Napisana tuż po Siódmej, zwanej „apoteozą tańca”, nigdy nie zyskała takiej sławy jak jej „rówieśniczka”. Ponoć Beethoven, zapytany o powód takiego obrotu spraw, odpowiedział jedynie: „to dlatego, że jest o wiele lepsza”.
Christoph Alstaedt, fot. archiwum artysty
Koncerty orkiestrowe
Beethoven – VIII Symfonia
13.05.2016
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Program:
L. van Beethoven Uwertura oraz wybór części (nr 14, 15 i 16) z baletu Twory Prometeusza op. 43
B. Bartók Koncert na altówkę
***
B. Bartók Obrazki węgierskie Sz. 97
L. van Beethoven VIII Symfonia F-dur op. 93
Wykonawcy:
Christoph Altstaedt – dyrygent
Lawrence Power – altówka
NFM Filharmonia Wrocławska
NFM Audio Player - obsługa komponentu Event
NFM Video Panel - obsługa komponentu Event
Podobne wydarzenia
Homage to Viola
Maxim Rysanov / NFM Orkiestra Leopoldinum
06.04
sob.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Four Seasons Recomposed
Alexander Sitkovetsky / NFM Orkiestra Leopoldinum
19.04
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Beethoven – IX Symfonia. 200 lat tradycji wykonawczej
Annette Dasch / Wrocławska Orkiestra Barokowa
12.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna
Symfonia Losu
Ainārs Rubiķis / NFM Filharmonia Wrocławska
24.05
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Teseo
Zakończenie sezonu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
26.05
niedz.
18:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Virtuoso Strings
Joseph Swensen / NFM Orkiestra Leopoldinum
02.06
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Duch młodości
Orkiestry symfoniczne szkół muzycznych I i II stopnia
08.06
sob.
17:00
NFM, Sala Główna
Robert-Schumann-Philharmonie
Elias Grandy / Fauré Quartett
12.06
śr.
19:00
NFM, Sala Główna
Carpe diem. Zakończenie sezonu NFM Filharmonii Wrocławskiej
Jacek Kaspszyk / NFM Filharmonia Wrocławska
14.06
pt.
19:00
NFM, Sala Główna
Mischa Maisky & NFM Orkiestra Leopoldinum
Zakończenie sezonu NFM Orkiestry Leopoldinum
15.06
sob.
18:00
NFM, Sala Główna
Les Plaisirs des Muses. Na dworze Ludwika XIII
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
16.06
niedz.
18:00
Wrocław, Ratusz, Sala Wielka