Gustav Mahler tonacji a-moll przypisywał podobno szczególne znaczenie – jako najwłaściwszej do wyrażania niejasnych przeczuć tego, co dopiero ma nadejść. Podobny impuls trwania w napięciu wobec przyszłości pozostaje już na zawsze we wszystkich dziełach niedokończonych. Do tejże grupy należy Quartettsatz Mahlera, utrzymany właśnie w „profetycznej” tonacji a-moll. Od tego mrocznego dzieła rozpocznie się czwartkowy koncert kameralny w wykonaniu francuskich muzyków, z Christianem Danowiczem w roli pierwszego skrzypka.
Szesnastoletni Mahler początkowo planował oczywiście napisać kompletny kwartet fortepianowy, ukończył jednak wyłącznie jego pierwszą część. Ów melancholijny fragment wykonano od razu, potem zaś przez prawie sto lat dzieło pozostawało zapomniane. Partyturę Quartettsatz wydano dopiero w latach siedemdziesiątych, od tego czasu kompozycja na stałe zagościła w repertuarze kameralistów.
Emocje dość gwałtowne, choć nie aż tak gorączkowe, jak u Mahlera, słychać również na samym początku Kwartetu g-moll Gabriela Fauré, co w przypadku tego kompozytora, zazwyczaj kojarzonego z francuską elegancją i powściągliwością, okazuje się sporym zaskoczeniem. Podążając za intuicją jednego z uczniów Faurégo, warto też zwrócić szczególną uwagę na partię altówki w Adagio. Student ów powiedzieć miał (powtarzając cytat z Woltera w oryginale dotyczący Boga), że gdyby altówka nie została wynaleziona przed skomponowaniem tej części kwartetu, trzeba by ją wynaleźć – tak doskonale według niego pasowała do muzyki mistrza.
Okazją do rozkoszowania się romantycznym brzmieniem kwartetu fortepianowego będzie z pewnością ostatni punkt programu: wykonanie Kwartetu g-moll Johannesa Brahmsa. W prawykonaniu kompozycji, pisanej w końcówce lat pięćdziesiątych XIX wieku, brała udział Clara Schumann, która nie tylko była towarzyszką życia znanego kompozytora, ale również sama udzielała się muzycznie jako utalentowana pianistka. W Brahmsowskim kwartecie zachwycający jest bez wątpienia finał: Rondo alla zingarese, gdzie po raz pierwszy u tego kompozytora pojawiają się elementy ognistych tańców cygańskich, co okazało się w późniejszych latach jednym z elementów ugruntowujących jego światową sławę.
Christian-Pierre La Marca, fot. archiwum artysty
Koncerty kameralne
Mroczna partytura
10.12.2015
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:
G. Mahler Quartettsatz a-moll
G. Fauré II Kwartet fortepianowy g-moll op. 45
***
J. Brahms I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25
Czas trwania koncertu: [81']
Wykonawcy:
Christian Danowicz – skrzypce
Adrien La Marca – altówka
Christian-Pierre La Marca – wiolonczela
Jonas Vitaud – fortepian
Podobne wydarzenia
Das Wohltemperierte Klavier
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
04.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Kup bilet
Ostatnie bilety!
Impresje na sopran i altówkę
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
18.04
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Alisios Camerata
Cavallin / Peljhan / Očić / Elezović
20.04
sob.
18:00
NFM, Sala Kameralna
Wajnberg Trio
Sałajczyk / Krzeszowiec / Dobrowolski
21.04
niedz.
12:30
NFM, Sala Kameralna
Recital skrzypcowy Hiny Maedy – odwołany
Michał Francuz
25.04
czw.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Smyczkowe sekstety
Tarcholik / Pujanek / Krzeszowiec / Micker
09.05
czw.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Cello Symphony
Koncert Międzynarodowej Akademii Wiolonczelowej
12.07
pt.
19:00
NFM, Sala Główna