Marek Bałata / fot. Piotr Kłosek
Koncerty chóralne
Haydn według Bałaty
27.05.2018
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

J. Haydn Msza B-dur Hob. XXII:7 „Kleine Orgelmesse” w opracowaniu Tadeusza Leśniaka

Pobierz omówienie
Wykonawcy:

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Marek Bałata – wokal, producent muzyczny
Tadeusz Leśniak – aranżacja, instrumenty klawiszowe
Piotr Matusik – fortepian, instrumenty klawiszowe
Józef Michalik – kontrabas
Bartosz Staromiejski – perkusja
Szymon Kamykowski – saksofon sopranowy i tenorowy
Łukasz Kurzydło – instrumenty perkusyjne
Instrumentaliści zespołów NFM
Chór NFM

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 5 do 50 zł

Msza B-dur Josepha Haydna w pomysłowej aranżacji Tadeusza Leśniaka i jazzowy wokal Marka Bałaty – z takiego egzotycznego połączenia musi powstać coś ekscytującego! To nie pierwszy projekt, w którym Marek Bałata uwspółcześnia dzieła muzyki klasycznej. Znany polski wokalista już wcześniej podjął się aranżacji utworów Chopina, nadając im jazzowe brzmienie.

Marek Bałata jest uznawany za wybitnego wokalistę, który do perfekcji opanował technikę improwizacji scatem – polega ona na naśladowaniu głosem dźwięków instrumentów. Jeden z najbardziej rozpoznawalnych artystów polskiej sceny jazzowej wystąpi wraz z instrumentalistami Narodowego Forum Muzyki, Chórem NFM oraz świetnymi artystami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki jazzowej i rozrywkowej. Brzmienie zespołu wzbogacą takie instrumenty, jak gitara basowa, zestaw perkusyjny czy saksofon. Jedno jest pewne: będzie to bardzo odważne wykonanie „małej mszy organowej” Josepha Haydna.

Msza B-dur czasem jest nazywana „małą mszą organową” ze względu na solową partię organów w wyjątkowo obszernej części Benedictus. Kompozycja powstała prawdopodobnie około 1775 roku na zamówienie Zakonu Szpitalnego św. Jana Bożego. W ten sposób mnisi chcieli oddać cześć świętemu Janowi de Deo, założycielowi zakonu bonifratrów. Haydn przyjął zlecenie napisania mszy, ponieważ był blisko związany z tym  zakonem. Na początku swojej kariery muzycznej pełnił funkcję pierwszego skrzypka w klasztorze bonifratrów nieopodal Wiednia. Już wcześniej napisał kilka utworów religijnych dedykowanych świętemu Janowi de Deo, jednak Msza B-dur była dziełem bardziej rozbudowanym w stosunku do poprzednich kompozycji. Składa się z sześciu części, a wyjątkowo krótkimi jak na formę mszy są Gloria i Credo. Haydn zastosował w tym dziele technikę jednoczesnego wykorzystania różnych tekstów w partiach poszczególnych głosów. Starał się również wprowadzić wiele momentów ekspresyjnych, a nie było to prostym zadaniem. Udało mu się jednak zrealizować to założenie.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Między światami
Martina Batič / Chór NFM
28.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Śnieżka 2.0
Koncert finałowy programu Śpiewająca Polska
01.06
sob.
16:00
NFM, Sala Główna
Jej głos
Zakończenie sezonu Chóru NFM
23.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się