fot. Łukasz Rajchert
Koncerty wyjazdowe
Chór NFM i Wrocławska Orkiestra Barokowa w Poznaniu
03.11.2019
niedz.
18:00
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki
Program:

S. Moniuszko Widma (rekonstrukcja oryginalnej partytury Stanisława Moniuszki – Maciej Prochaska)

 

 

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent, kierownictwo muzyczne
Jarosław Bręk – bas-baryton (Guślarz)
Aldona Bartnik – sopran (Zosia)
Oskar Gomółka – sopran chłopięcy (Aniołek/Staś)
Małgorzata Podzielny – przygotowanie
Jerzy Butryn – bas (Zły Pan)
Bogdan Makal – bas (Starzec)
Mariusz Bonaszewski, Paweł Janyst – aktorzy
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Paweł Passini – reżyseria

Lokalizacja:
Teatr Wielki im. Stanisława Moniuszki
ul. Fredry 9, 61-701 Poznań

Niemal zapomniana dziś kantata Widma Moniuszki to utwór, który już krótko po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano, że: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”. Oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów kantata to dzieło przepełnione muzyką ludową i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – Strasznego dworu. Dziś Widma wracają do sal koncertowych, by zachwycać swym oryginalnym brzmieniem. Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie Dziadami? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.

Moniuszko nie był pierwszym kompozytorem, który czerpał inspirację z Dziadów. Uprzedził go niejaki Wojciech Sowiński – twórca, którego dzieła nie przetrwały jednak próby czasu. Stąd też to jednak Moniuszkę uznaje się za autora pierwszej udanej muzycznie interpretacji dzieła Mickiewicza. Później po Dziady sięgnęło jeszcze szesnastu polskich kompozytorów. Sam Moniuszko wracał do tekstu wielkiego polskiego romantyka również w innych kompozycjach, m.in. w Duettino i Pieśni pustelnika. Jednak klimat Mickiewiczowskiego dramatu najpełniej oddają Widma – utwór, którego prawykonanie kompozytor wspominał z dozą właściwego sobie humoru: „W chórze było osób czterdzieści. Śpiewaczkę miałem znakomitą. O barytonie jako o ryczywole zamilknąć wolę”.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

NFM Orkiestra Leopoldinum w Bielsku-Białej
Alexander Sitkovetsky
21.04
niedz.
19:00
Bielsko-Biała, Cavatina Hall
Veni ad me
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
19.05
niedz.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
28.05
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
31.05
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się