Jurģis Cābulis
Jurģis Cābulis
Koncerty chóralne
Bach in Love
06.07.2021
wt.
19:00
NFM, Sala Czerwona
Program:

K. Nystedt Immortal Bach op. 153
S. Rachmaninow Blagosloven jesi gospodi z Całonocnego czuwania op. 37
J.S. Bach / Ch. Gounod Ave Maria
B. Skulte Aijā
J.S. Bach Komm, Jesu, komm – motet BWV 229
A. Kalniņš Brīnos es  
J. Rheinberger Abendlied op. 69 nr 3
R.L. Pearsall Lay a Garland
J.S. Bach Lobet den Herrn Alle Heiden – motet BWV 230
R. Strauss Deutsche Motette op. 62



Wykonawcy:

Jurģis Cābulis – dyrygent
Viktorija Pakalniece – sopran
Joanna Rot – alt
Mārtiņš Zvīgulis – tenor
Marek Paśko – bas
Jēkabs Jančevskis – fortepian
Marta Niedźwiecka – pozytyw
Bartosz Kokosza – wiolonczela
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne Chóru NFM

Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Cennik:
od 20 do 55 zł

Osią koncertu Chóru NFM pod dyrekcją Jurģisa Cābulisa będzie twórczość Johanna Sebastiana Bacha. Na tego kompozytora, słusznie uważanego za jednego z największych geniuszy w dziejach muzyki, publiczność będzie mogła spojrzeć poprzez pryzmat chóralnych utworów innych artystów.

W programie pojawią się trzy utwory lipskiego kantora. Będą to dwa poważne, może nawet nieco surowe, motety – Komm, Jesu, komm (Przyjdź, Jezu, przyjdź) BWV 229 do tekstu Paula Thymicha i Lobet den Herrn Alle Heiden  BWV 230 ze słowami Psalmu 117. Do tradycji pisania motetów nawiązał w 1913 roku Richard Strauss, komponując Deutsche Motette op. 62. Tematem tego dzieła, stworzonego na podzielony na szesnaście głosów chór i cztery głosy solowe, jest kontemplacja górskiego krajobrazu. Strauss w swoim utworze wykorzystał nastrojowy tekst autorstwa Friedricha Rückerta.

Wysłuchamy również romantycznej wariacji na temat kompozycji Bacha Ave Maria, czyli Preludium C-dur z Das Wohltemperierte Klavier w opracowaniu Charlesa Gounoda, francuskiego twórcy epoki romantyzmu. Artyści zaprezentują także Immortal Bach op. 153 z 1988 roku. Jest to dzieło norweskiego kompozytora Knuta Nystedta, oparte na bachowskiej Komm, süßer Tod BWV 478. Utwór ten wykonuje podzielony na kilka sekcji chór, ale każda z nich śpiewa w innym tempie, co powoduje nakładanie się na siebie wielu płaszczyzn brzmienia.

Podobnie jak dzieła Bacha i Straussa włączone do programu koncertu, motetem jest także pogodna Abendlied op. 69 Josepha Rheinbergera, będąca najpopularniejszą kompozycją tego niemieckiego artysty okresu romantyzmu. Do muzyki przeszłości odwołał się także Robert Lucas de Pearsall, Anglik tworzący w pierwszej połowie XIX wieku. Jego Lay a Garland to pastisz nawiązujący do okresu renesansu. Natomiast w kompletnie inny świat przeniesie słuchaczy inspirowane surowym światem muzyki cerkiewnej Blagosloven jesi gospodi z Całonocnego czuwania op. 37 Siergieja Rachmaninowa.

W programie znalazły się także kompozycje dwóch mało znanych w Polsce twórców łotewskich, a więc pochodzących z tego samego kraju, co dyrygujący koncertem maestro Cābulis. Autorem melodyjnej, nieco melancholijnej pieśni Brīnos es („Zastanawiam się”) jest Alfrēds Kalniņš, twórca działający w pierwszej połowie XX wieku. Następne pokolenie kompozytorów łotewskich w programie koncertu reprezentuje Bruno Skulte, autor utworu zatytułowanego Aijā („W samą porę”).

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Między światami
Martina Batič / Chór NFM
28.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Śnieżka 2.0
Koncert finałowy programu Śpiewająca Polska
01.06
sob.
16:00
NFM, Sala Główna
Jej głos
Zakończenie sezonu Chóru NFM
23.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się