Wuppertaler Kurrende / fot. : Creative Clowns
Wuppertaler Kurrende / fot. : Creative Clowns
Koncerty chóralne
Die Wuppertaler Kurrende
14.10.2021
czw.
19:00
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Program:

J. Bach Unser Leben ist ein Schatten
G.Ph. Telemann Ich will den Herrn loben
M. Haydn Exsultate Deo z Responsoria ad quatuor Evangelia in Solemnitate Sanctissimi Corporis Christi MH 213
A. Pärt Vater unser
***
W.A. Mozart Jubilate Deo
F. Mendelssohn Bartholdy Sei stille dem Herrn – aria z oratorium Eliasz op. 70
L. Dèlibes Gloria z Messe bréve
***
B. Klein Der Herr ist mein Hirt (Psalm 23)
W. Wawiłow Ave Maria
E. Grell Herr deine Güte reicht so weit
F. Mendelssohn Bartholdy Herr, ich trau‘n auf deine Güte ze zbioru Drei geistliche Lieder op. 96
***
E. Thomas Kyrie z Messe für vierstimmigen Männerchor
V.C. Johnson Pie Jesu
P. Anglea Jubilate Deo

Wykonawcy:

Markus Teutschbein – dyrygent
Die Wuppertaler Kurrende
Achim Mertins – organy

Lokalizacja:
kościół uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław

Serdecznie zapraszamy na kolejny koncert Chóru Chłopięcego NFM, który tym razem wystąpi razem z zaprzyjaźnionym chórem chłopięcym Die Wuppertaler Kurrende z Niemiec. Oba chóry poprowadzą ich dyrygenci: Małgorzata Podzielny i Markus Teutschbein. Koncert inicjuje projekt wymiany międzychóralnej, która będzie okazją do częstszych prezentacji w NFM fenomenu kulturowego, jakim są niewątpliwe zespoły chłopięce.

Tradycja funkcjonowania chórów chłopięcych w kulturze europejskiej sięga połowy VIII wieku. Wynika z zakazu uczestnictwa kobiet w oprawie muzycznej mszy. Wtedy też partie sopranowe i altowe zaczęli wykonywać młodzi chłopcy przed mutacją. Zespoły o wyłącznie chłopięcym składzie określa się terminami Knabenchor (od niemieckiego Knabe = chłopiec) lub Kurrende (od łacińskiego słowa currere = biegać), który łączy się z protestanckim zwyczajem kolędowania ubogich chłopców, chodzących od domu do domu i po ulicach miast w okresie Bożego Narodzenia oraz podczas uroczystości ślubnych i pogrzebowych. Konieczność wykorzystania w chórach dyszkantów chłopięcych podczas kościelnych liturgii umożliwiała przez ponad tysiąc lat biednym a dysponującym pięknymi głosami chłopcom zdobycie wykształcenia muzycznego i pobieranie bezpłatnej nauki w prowadzonych przez kościoły szkołach. Zwyczaj ten jest nadal praktykowany, czego przykładem może być fakt, iż znany niemiecki kontratenor Andreas Scholl rozpoczął swoją przygodę ze światem muzyki jako siedmiolatek właśnie od śpiewania w Die Kiedricher Chorbuben – chórze chłopięcym funkcjonującym od 1333 roku przy bazylice w jego rodzinnym mieście. Najliczniej klasyczne chóry chłopięce występują w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, jednak tradycja ich zakładania silna jest także we Francji, w Niemczech, Kanadzie, Holandii, Hiszpanii, Austrii czy Szwecji. Najstarszym chórem chłopięcym, działającym nieprzerwanie od 975 roku, jest bawarski zespół Die Regensburger Domspatzen, a w Polsce Chór Chłopięcy i Męski Filharmonii Poznańskiej, znany pod nazwą Poznańskich Słowików, oficjalnie założony w 1945 roku przez Stefana Stuligrosza, choć działający już w wojennej konspiracji od jesieni 1939 roku. Die Wuppertaler Kurrende zostało założone przez Ericha vom Baura w 1924 roku i jest najstarszym chórem chłopięcym w Kościele ewangelickim w Nadrenii Północnej-Westfalii.

Podczas koncertu oba zespoły zaprezentują brzmienie głosów chłopięcych w repertuarze sakralnym. Chór Chłopięcy NFM wykona m.in. dwa psalmy ze zbioru Melodie na Psałterz Polski Mikołaja Gomółki w pięknym staropolskim przekładzie Mikołaja Kochanowskiego oraz trzygłosowy motet Jesu, rex admirabilis mistrza renesansowej polifonii, Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, do tekstu hymnu Bernarda z Clairvaux. Wuppertalscy Kolędnicy poza repertuarem z kręgu kultury protestanckiej – jak motet Unser Leben ist ein Schatten Johanna Sebastiana Bacha – wykonają również współczesne kompozycje religijne, a wśród nich Pie Jesu amerykańskiego kompozytora Victora C. Johnsona i opracowanie modlitwy Ojcze nasz w niemieckiej wersji językowej, dedykowane przez Arvo Pärta papieżowi Benedyktowi XVI z okazji sześćdziesięciolecia święceń kapłańskich. Na zakończenie oba chóry wspólnie wykonają dwa dzieła: hymn Misericordias Domini polskiego kompozytora Henryka Botora oraz motet Ave verum corpus Wolfganga Amadeusa Mozarta ku czci Bożego Ciała.

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Między światami
Martina Batič / Chór NFM
28.04
niedz.
18:00
NFM, Sala Czerwona
Mater et chorus
Chóry Akademii Chóralnej – Śpiewającej Polski
26.05
niedz.
17:00
NFM, Sala Czerwona
Śnieżka 2.0
Koncert finałowy programu Śpiewająca Polska
01.06
sob.
16:00
NFM, Sala Główna
Jej głos
Zakończenie sezonu Chóru NFM
23.06
niedz.
16:00
NFM, Sala Czerwona

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się