UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem


Dbając o ciągły rozwój i zwiększanie kompetencji dyrygentów Akademia Chóralna organizuje co roku szereg wydarzeń:
a)    Ogólnopolskie warsztaty chórmistrzowskie,
b)    Ogólnopolskie seminarium dyrygenckie przy Polskim Narodowym Chórze Młodzieżowym,
c)    Ogólnopolską konferencję naukowo-artystyczną pt.: Chór wczoraj, dziś i jutro.

Szkolenia dyrygenckie Akademii Chóralnej obejmują szeroką tematykę – od metodyki pracy dyrygenckiej, przez zagadnienia związane z emisją głosu, po psychologiczne aspekty pracy z chórem. Są także okazją do współpracy ze znakomitymi teoretykami i praktykami w swojej dziedzinie – zarówno polskimi, jak i zagranicznymi.
Działania szkoleniowe organizowane przez Akademię Chóralną skierowane są do dyrygentów z całej Polski i mają charakter otwarty – do udziału zapraszamy wszystkich chętnych.

 

Ogólnopolskie warsztaty chórmistrzowskie

Jednym z podstawowych zadań projektu jest organizowanie szkoleń dla dyrygentów, aby podwyższać ich kompetencje merytoryczne, psychologiczne oraz organizacyjne. Podczas licznych warsztatów chórmistrzowskich odbywających się na terenie całego kraju dyrygenci współpracują zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi autorytetami w zakresie chóralistyki oraz dziedzin pokrewnych, by w efekcie poszerzyć swoją wiedzę oraz umiejętności. Ponadto tego typu zajęcia mają na celu zapewnienie wszystkim uczestnikom dostępu do tych samych treści warsztatowych. Stanowią one również okazję do spotkania dyrygentów z różnych stron Polski i wzajemnej wymiany doświadczeń.

 

Poprzednie edycje

9.02.2019, Dobór repertuaru w aspekcie rozwoju muzycznego chórzysty, prowadzący: dr Alicja Szeluga
16.02.2019, Budowanie brzmienia w chórze dziecięcym w różnych kategoriach wiekowych i w zależności od stopnia zaawansowania zespołu, prowadzący: dr Małgorzata Podzielny
23.02.2019, Muzyczne i pozamuzyczne aspekty pracy z chórem, prowadzący: dr hab. Małgorzata Nowak, mgr Anna Waligóra Tarnowska
3.03.2019, Uwolnij swój głos. Kształtowanie ekspresji wykonawczej w chórze dziecięcym poprzez ruch, słowo i dźwięk, prowadzący: mgr Dariusz Taraszkiewicz
9–10.03.2019 oraz 16–17.03.2019, Rytmetyka chóralna, czyli ćwiczenia metodyczno-rytmiczne dla chórów, prowadzący Marcin Wawruk
9–10.03.2019 oraz 16–17.03.2019, Chór dziecięcy jako unikatowa szkoła muzyczna, prowadzący: Olivia Kaczyńska
9–10.03.2019 oraz 16–17.03.2019, Chór dyrygentów, prowadzący: dr Alicja Szeluga
23.03.2019, Praktyczne rozwiązywanie problemów wokalnych, poprawa jakości brzmienia w chórach dziecięco-młodzieżowych, prowadzący: dr Monika Brewczak
6–7.04.2019, Chór w ruchu, prowadzący: mgr Michał Mroczkowski
6–7.04.2019, Ruch wokalny, prowadzący: dr Ewa Barbara Rafałko
13.04.2019, Sprawność w technice manualnej drogą do skutecznej komunikacji z chórem, prowadzący: prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska
26.04.2019, Dobór repertuaru i praca nad intonacją w chórach dziecięcych i młodzieżowych, prowadzący: dr Alicja Szeluga
20.05.2019, Wykorzystanie popularnych melodii ludowych w pracy z chórem dziecięcym – ćwiczenia głosowe, dykcyjne, improwizacja, prowadzący: mgr Anna Piwowar
21.09.2019, Precyzja gestu dyrygenckiego, prowadzący: dr hab. Dawid Ber
5.10.2019, Współzależność słowa i muzyki w utworach dla chóru dziecięcego, na przykładzie wierszy polskich poetów, prowadzący: dr Alicja Szeluga

27.02.2018, Śpiewaj z radością pełnym głosem, prowadzący: dr hab. Ewa Filipowicz-Kosińska, dr hab. Sylwia Fabiańczyk-Makuch
3–4.03.2018, Techniki automotywacji wspomagające pracę dyrygenta chóru szkolnego, prowadzący: mgr Katarzyna Kazańska
3–4.03.2018, Otwarcie wokalne, prowadzący: dr Barbara Tritt
10.03.2018, Problemy wokalne w chórach dziecięcych w oparciu o ćwiczenia N. Vaccai’a, prowadzący: dr Jadwiga Postrożna
17.03.2018, Emisja głosu w chórze dziecięcym i młodzieżowym w ujęciu teoretycznym i praktycznym, prowadzący: prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska
18.03.2018, Gest dyrygenta a brzmienie chóru, prowadzący: prof. dr hab. Jolanta Szybalska-Matczak
4.04.2018, Metody pracy z chórem dziecięcym na przykładzie działalności artystycznej Chóru Permonik, prowadzący: mgr Eva Śajnerova
5.04.2018, Muzyka i śpiew w różnych przestrzeniach życia współczesnego człowieka, prowadzący: ks. dr hab. Grzegorz Poźniak, prof. UO
6–7.04.2018, Technika otwarcia metodą uwolnienia głosu, prowadzący: mgr Joanna Łukaszewska
14–15.04.2018 oraz 21–22.04.2018, Dzieci mają głos, prowadzący: mgr Alicja Szeluga
14–15.04.2018 oraz 21–22.04.2018, Świadomość wokalna dyrygenta i umiejętność ekspresji, prowadzący: dr Agnieszka Sowa
14–15.04.2018 oraz 21–22.04.2018, Chór dyrygentów, prowadzący: dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny
25–27.04.2018, Wpływ techniki wokalnej na jakość brzmienia chóru dziecięcego, prowadzący: dr Małgorzata Podzielny
25–27.04.2018, Elementy techniki wokalnej w podziale wielogłosu, prowadzący: dr Barbara Tritt
25–27.04.2018, Rozwijanie ekspresji artystycznej dzieci poprzez zabawy rytmiczne, prowadzący: mgr Gabriela Augustyniak
5.05.2018, Bo my lubimy śpiewanie, prowadzący: mgr Andrzej Słowikowski
12.05.2018, Zarządzanie sobą w czasie, prowadzący: mgr Adam Derdzikowski
22.05.2018, Muzyka etniczna – rytm i ruch, prowadzący: dr hab. Ewa Robak
25.05.2018, Melodia ludowa w chóralnej muzyce polskiej, prowadzący: mgr Krzysztof Dudzik
15.09.2018, Praca nad otwarciem wokalnym w chórach dziecięco-młodzieżowych, prowadzący: dr Dorota Wojnowska
22.09.2018, Pieśni i piosenki chóralne dla dzieci i młodzieży polskich kompozytorów, prowadzący: dr hab. Monika Wilkiewicz, prof. AMFN
4.10.2018, Dobór repertuaru elementem prawidłowego rozwoju zespołu, prowadzący: prof. dr hab. Lidia Matynian
6.10.2018, Kształtowanie wewnętrznej dyscypliny komunikacyjnej i emocjonalności w śpiewie – ćwiczenia praktyczne, prowadzący: mgr Joanna Łukaszewska
13.10.2018, Praca nad techniką wokalną w chórach dziecięcych i młodzieżowych, prowadzący: dr Agata Wilińska
20.10.2018, Wpływ gestu dyrygenta na technikę wokalną chóru, prowadzący: dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny
21.10.2018, Wpływ gestu dyrygenta na kształtowanie emisyjnej realizacji utworów chóralnych, prowadzący: dr hab. Dawid Ber
27.10.2018, Interakcja chóru z publicznością – drogi ku wspólnemu muzykowaniu, prowadzący: dr Maria Piotrowska-Bogalecka

25.02.2017, Ruch sceniczny – dramaturgia koncertu, prowadzący: mgr Teresa Nowak
25–26.02.2017, Wprowadzanie wielogłosowości w chórach szkół powszechnych z uwzględnieniem wieku chórzystów, prowadzący: prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
11.03.2017, Metody pracy z chórem dziecięcym i młodzieżowym na przykładzie wybranych utworów, prowadzący: dr Elżbieta Przystasz
13.03.2017, Interpretacja tekstu w utworach chóralnych o charakterze sakralnym, prowadzący: dr hab. Michał Sławecki
16.03.2017, Wpływ techniki wokalnej na jakość brzmienia chóru dziecięcego – praca na przykładzie wybranych utworów repertuarowych, prowadzący: mgr Ewa Domagała
18.03.2017, Dobór repertuaru w chórach dziecięcych i młodzieżowych, prowadzący: mgr Alicja Szeluga
18.03.2017, Elementy techniki wokalnej w podziale wielogłosu, prowadzący: prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
27.03.2017, Rozwijanie ekspresji artystycznej chórzystów poprzez zabawy muzyczno-ruchowe i tańce integracyjne, prowadzący: mgr Krystyna Stańczak-Pałyga
31.03–1.04.2017, Spotkanie z kompozytorem – twórczość Grzegorza Miśkiewicza, prowadzący: dr Ksenia Miśkiewicz, dr Grzegorz Miśkiewicz
1.04.2017, Jak sprawić, aby dzieci pokochały śpiewanie, prowadzący: mgr Alicja Szeluga
6.04.2017, Metody pracy chórmistrza na przykładzie wybranych utworów, prowadzący: mgr Dorota Wojnowska
27.04.2017, Znaczenie gestu dyrygenckiego, prowadzący: prof. dr hab. Katarzyna Sokołowska
4–7.05.2017, Praca nad wybranymi utworami dla chóru dziecięcego ze szczególnym uwzględnieniem problemów emisji głosu i interpretacji, prowadzący: mgr Andrzej Słowikowski, mgr Jowita Augustyniak
6.05.2017, Utwory gospel jako ważny element repertuaru chóru. Podstawowe zasady praktyki wykonawczej, prowadzący: prof. dr hab. Grzegorz Oliwa
2.06.2017, Kanon w pracy z chórem dziecięcym i młodzieżowym, prowadzący: dr hab. Piotr Jańczak
26.06–2.07.2017, Warsztaty psychologiczne, prowadzący: mgr Joanna Misiek-Zbierska
26.06–2.07.2017, Młody śpiewak komponuje, prowadzący: Roger Treece
26.06–2.07.2017, Wykład metodyczny, prowadzący: Alena Ticha
26.06-2.07.2017, Co robić z chórem?, prowadzący: Roberto Skolmowski
26.06–2.07.2017, Chór dyrygentów, prowadzący: dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny, Roger Treece
16.09.2017, Gest dyrygenta a brzmienie chóru, prowadzący: prof. dr hab. Jolanta Szybalska-Matczak
4.10.2017, Chór – współbrzmienie wielu głosów, prowadzący: prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
8.10.2017, Polubić chór. Sposoby wyzwalania emocji w chórze dziecięco-młodzieżowym, prowadzący: mgr Alicja Szeluga
21.10.2017, Budowanie odporności psychicznej dyrygenta, prowadzący: dr Aleksandra Wojtaszek
22.10.2017, Energetyka ciała i emocje – ich wpływ na jakość wydobywanego dźwięku w śpiewie, prowadzący: dr Agnieszka Sowa
28.10.2017, Budowanie odporności psychicznej dyrygenta, prowadzący: dr Aleksandra Wojtaszek
25.11.2017, Praca nad emisją głosu i interpretacją utworów bożonarodzeniowych w chórze dziecięcym, prowadzący: dr hab. Renata Szerafin-Wójtowicz
25.11.2017, Praca nad emisją głosu i interpretacją utworów bożonarodzeniowych w chórze młodzieżowym, prowadzący: prof. dr hab. Monika Wilkiewicz

12.03.2016, Motoryka ciała w śpiewie, prowadzący: prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
14.03.2016, Oddech – dźwięk – fraza – ruch, prowadzący: mgr Teresa Nowak
19.03.2016, Śpiewaj i tańcz z pasją, prowadzący: mgr Magdalena Słupek, prof. dr hab. Grzegorz Oliwa
16–17.04.2016, Śpiewające ciało, prowadzący: Anna Krotoska
16–17.04.2016, Funkcjonowanie zespołu – lustrem motywacji i postaw dyrygenta, prowadzący: mgr Joanna Misiek-Zbierska
18.04.2016, Interpretacja utworu a zgodność z partyturą w kontekście przygotowania chóru do występu konkursowego, prowadzący: mgr Izabela Polakowska-Rybska
21.04.2016, Rytmiczne ciało w śpiewie, prowadzący: dr hab. Anna Tarnowska
23–24.03.2016, Śpiewające ciało, prowadzący: Anna Krotoska
23–24.03.2016, Funkcjonowanie zespołu – lustrem motywacji i postaw dyrygenta, prowadzący: mgr Joanna Misiek-Zbierska;
12.05.2016, Z zakamarków ludzkiego ciała – głos bez tajemnic, prowadzący dr hab. Bogumiła Tarasiewicz;
20.05.2016, Na cztery i na sześć, prowadzący dr Ewelina Boesche-Kopczyńska;
21.05.2016, Emisja w pracy z zespołem dziecięco-młodzieżowym, prowadzący dr Barbara Tritt;


04.2015, Oddech życiowy a oddech wokalny – przepis na chór. O pozamuzycznych sposobach motywowania młodzieży i uświadomienia jej znaczenia śpiewu w ich życiu, prowadzący mgr Tadeusz Eckert;
04.2015, Znaczenie dbałości o wizerunek chóru. Znaczenie muzycznych nawyków z dzieciństwa w śpiewie chóralnym, prowadzący dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny;
04.2015, Praca z chórem szkolnym z elementami improwizacji wokalnej i interpretacji metodą Justine Ward, prowadzący mgr Ewa Domagała;
10.10.2015, Praca nad repertuarem na koncert Jubileuszowy, prowadzący prof. dr hab. Jadwiga Gałęska-Tritt;
29.10.2015, Radość wspólnego śpiewania a rozwijanie techniki wokalnej w chórze dziecięcym, prowadzący prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska;
31.10.2015, Problemy wykonawcze i sposoby ich rozwiązywania w utworach przygotowanych do koncertu, prowadzący prof. dr hab. Beata Borowska;
7.11.2015, Zajęcia z emisji głosu ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego podparcia oddechowego, prowadzący dr hab. Liliana Górska;
7.11.2015, Zajęcia z indywidualnej oraz zbiorowej emisji głosu ze szczególnym uwzględnieniem prawidłowego podparcia oddechowego oraz praca z chórami nad prawidłową emisją głosu i interpretacją, prowadzący dr Teresa Pabjańczyk;
7.11.2015, Praca z chórami nad prawidłową emisją głosu i interpretacją ze szczególnym naciskiem na problematykę emisji w chórach młodzieżowych, prowadzący dr hab. Anna Wilczewska;




Ogólnopolskie seminarium dyrygenckie

Ogólnopolskie seminarium dyrygenckie odbywa się w trakcie sesji edukacyjnych Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego. Każdorazowo 24 dyrygentów z całej Polski pod okiem znakomitych specjalistów w swoich dziedzinach podnosi umiejętności z zakresu chóralistyki, biorąc udział w hospitacjach prób chóru, indywidualnych lekcjach śpiewu, warsztatach i wykładach.

 

Poprzednie edycje

Data: 14–18 lipca 2019 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski, Włoch i Wielkiej Brytanii,
−    warsztaty psychologiczne Negocjowanie i mediowanie, czyli dojrzałe rozwiązywanie sporów (prowadzący: Dawid Stanik),
−    warsztaty dyrygenckie Wokalność gestu dyrygenckiego (prowadzący: Agnieszka Franków-Żelazny),
−    wykład Podstawy techniki wokalnej – Agnieszka Franków-Żelazny,
−    chór dyrygentów (prowadzący: Bob Chilcott).

Data: 8–12 lipca 2018 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski,
−    warsztaty Konflikt w chórze (prowadzący: Dawid Stanik),
−    warsztaty dyrygenckie (prowadzący: Bartosz Michałowski),
−    chór dyrygentów (prowadzący: Agnieszka Franków-Żelazny).

Data: 26 luty – 1 marca 2017 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski,
−    warsztaty psychologiczne Ja a zespół. Podstawy dobrej komunikacji i odpowiedzialność osobista za nastrój i wyniki w grupie (prowadzący: Joanna Misiek-Zbierska),
−    wykład Eschatologia katolicka i romantyczna. Edward Elgar, John Henry Newman i oratorium „Sen Geroncjusza” – Bartłomiej Barwinek.


Data: 28 sierpnia – 1 września 2017 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu,
−    warsztaty psychologiczne Budowa bunkrów czy stawianie wiatraków – efektywne funkcjonowanie dyrygenta w zmianie (prowadzący: Dawid Stanik),
−    warsztaty teatralne Gdzie jest emocja?  (prowadzący: Roberto Skolmowski).

Data: 24 kwietnia – 2 maja 2016 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu z wokalistami muzyki rozrywkowej i jazzowej,
−    warsztaty śpiewu rozrywkowego Przewodnik wokalisty: gatunek, styl, interpretacja, improwizacja (prowadzący: Marek Bałata),
−    warsztaty Circle Song – A New Choral Paradigm (prowadzący: Roger Treece),
−    udział w koncercie Chór w muzyce mniej poważnej (29.04.2016r., Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku).

Data: 24–28 luty 2015 r.

Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski i Wielkiej Brytanii,
−    warsztaty psychologiczne dla dyrygentów Między nami. Dyrygowanie relacjami w zespole amatorskim (prowadzący: Joanna Misiek-Zbierska),
−    warsztaty dyrygenckie Skuteczność gestu dyrygenckiego (prowadzący: Agnieszka Franków-Żelazny),
−    warsztaty aktorskie (prowadzący: Tomasz Sztonyk, Małgorzata Szeptycka),
−    wykład Gatunki i nurty estetyczne w muzyce wokalnej okresu romantyzmu – Ryszard Daniel Golianek,
−    wykład Wokalno-instrumentalna twórczość Felixa Mendelssohna – od operowego fiaska po triumf II symfonii Lobgesang – Mikołaj Rykowski.

Data:  21–31 sierpnia 2015 roku
Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski i Wielkiej Brytanii,
−    warsztaty psychologiczne Psychologia przywództwa (prowadzący: Dawid Stanik),
−    warsztaty dyrygenckie – lekcje dyrygowania (prowadzący: Marek Gandecki),
−    wykład Języki duszy. O syntezie i korespondencji sztuk w romantyzmie – Olaf Krysowski,
−    spotkanie pt. Romantyczne pokrewieństwo – o moich fascynacjach muzyką romantyczną z dyrygentem gościnnym Wernerem Pfaffem.


Data: 23 marca – 29 marca 2014 r.
Zajęcia w ramach sesji:
–    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Wielkiej Brytanii,
−    indywidualne lekcje dyrygowania,
−    warsztaty taneczne z tancerzami Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk”,
−    warsztaty psychologiczne Autoprezentacja w kilku taktach (prowadzący: Joanna Misiek-Zbierska),
−    wykład Elementy taneczne w literaturze chóralnej inspirowanej folklorem Polski – Jolanta Szybalska-Matczak,
−    spotkanie z dyrygentem gościnnym Jackiem Sykulskim.


Data: 29 sierpnia – 7 września 2014 r.
Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    hospitacje prób tutti Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Wrocławskiej i Chóru Filharmonii Wrocławskiej,
−    indywidualne lekcje śpiewu ze śpiewakami z Polski,
−    warsztaty dykcyjne (prowadzący: Małgorzata Szczerbowska, Anna Krotoska),
−    warsztaty psychologiczne związane z tematyką prowadzenia chóru Chwaląc – nie osłabiać, karząc – nie niszczyć. Skuteczna komunikacja i motywowanie. Specyfika pracy z młodzieżą (prowadzący: Joanna Misiek-Zbierska, Małgorzata Rudnicka),
−    warsztaty dyrygenckie (prowadzący: Jolanta Szybalska-Matczak, Sławek A. Wróblewski),
−    wykład Mater dolorosa w pieśni i poezji – Marek Dyżewski,
−    wykład Całym sobą był w sztuce. O Karolu Szymanowskim – Małgorzata Pawłowska,
−    wykład Najważniejsze zjawiska fonetyczne współczesnej polszczyzny – Jan Miodek,
−    wykład Rola chórmistrza w przygotowaniu dzieła wokalno-instrumentalnego – Agnieszka Franków-Żelazny,
−    spotkanie z dyrygentem gościnnym Benjaminem Schwartzem,
−    „studium przypadku” – zajęcia polegające na wymianie doświadczeń między dyrygentami.

Data: 24–29 sierpnia 2013 r.
Zajęcia w ramach sesji:
−    hospitacje prób Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego oraz indywidualnych lekcji śpiewu,
−    indywidualne lekcje śpiewu,
−    indywidualne lekcje dyrygowania,
−    warsztaty Dyrygent jako lider (prowadzący: Joanna Misiek-Zbierska),
−    wykład Sztuka doboru repertuaru w kontekście wymogów liturgicznych – Marta Kierska-Witczak,
−    wykład i warsztaty Podstawowe elementy emisji głosu (prowadzący: Agnieszka Franków-Żelazny),
−    wykład i warsztaty Fonetyka języka angielskiego (prowadzący: Bartłomiej Madejski),
−    wykład i warsztaty Fonetyka języka niemieckiego (prowadzący: Artur Tworek),
−    spotkanie z dyrygentem gościnnym Paulem McCreeshem.

Ogólnopolska konferencja naukowo-artystyczna

Ogólnopolska konferencja naukowo-artystyczna zatytułowana „Chór wczoraj, dziś i jutro” już od kilku lat na stałe wpisuje się w kalendarz wydarzeń organizowanych w ramach projektu Akademia Chóralna.

To jednodniowe wydarzenie, podczas którego swoją wiedzą dzielą się zarówno znakomici teoretycy, jak i praktycy w dziedzinach związanych z chóralistyką. Za każdym razem jest inny temat przewodni. Współorganizatorami są Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz Festiwal Barbórkowy Chórów Akademickich, którego koncert wieńczy konferencję.

Poprzednie edycje

Temat edycji: Chór jako szkoła muzyki
Data: 7 grudnia 2019 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Radość muzykowania zespołowego – integracja metod, zastosowanie i rezultaty w różnych grupach wiekowych –  dr hab. Ewa Robak
Edukacja chóralna w aspekcie ciągłości i skuteczności wybranych metod pracy na przykładzie chóru Alla Polacca –  dr Anna Bednarska
Chór jako pozalekcyjna forma umuzykalniania młodzieży. Formy i metody pracy z chórem młodzieżowym – dr hab. Monika Wilkiewicz
Muzyka, taniec, teatr, śpiew – problematyka pracy z chórem dziecięcym Sweet Voices – mgr Justyna Szela-Adamska
Kształtowanie artystycznych, duchowych i moralnych wartości u uczniów Dziecięcej Szkoły Chóralnej „Zorynka” im. I. Doskocza –  mgr Andżela Doskocz
Chór chłopięco-męski – przygoda na całe życie –  dr Jacek Sykulski
Studio Chóralne „Permoník” przy Základní umělecké školy Bedřicha Smetany i Krajského střediska volného času Juventus (Podstawowej Szkole Artystycznej im. Bedřicha Smetany oraz Regionalnym Ośrodku Wolnego Czasu Juventus) w Karwinie – mgr Eva Šeinerová

Część artystyczna:
Koncert 46. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Poznański Chór Kameralny „Fermata” przy Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu pod dyrekcją Mateusza  Sibilskiego
Chór „Medici Cantantes” Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Wojtas
Chór Chłopięcy NFM pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny

Temat edycji: Otwarcie wokalne
Data: 15 grudnia 2018 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Qualitas et quantitas – o ewolucji zespołów wokalnych na przestrzeni wieków –  dr Maria Piotrowska-Bogalecka
Emisja indywidualna w chórze – z perspektywy dyrygenta i śpiewaka –  dr hab. Marta Wróblewska
Indywidualny rozwój wokalny śpiewaków w kontekście brzmienia zespołu –  mgr Przemysław Czekała
Pierwszy Ogólnopolski Kongres Chóralistyki w ramach obchodów jubileuszowej edycji Turnieju Chórów Legnica Cantat 30–31 maja 2019 r. –  Grzegorz Szczepaniak
Rozśpiewanie zespołu formą kształcenia wokalnego –  prof. dr hab. Elżbieta Wtorkowska
Małe jest piękne, czyli słów kilka o głosie chłopięcym –  prof. dr hab. Piotr Łykowski
Chórmistrz – dyrygent czy nauczyciel śpiewu –  dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny

Część artystyczna:
Koncert 45. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny
Chór Kameralny Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys
Chór Kameralny UMFC pod dyrekcją Krzysztofa Kusiela-Moroza
Chór „Dominanta” Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie pod dyrekcją Małgorzaty Langer-Król

Temat edycji: Śpiew dla ciała i umysłu
Data: 8-9 grudnia 2017 roku

Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

Rola i znaczenie śpiewu na różnych etapach życia śpiewaka –  dr Anna Antonina Nogaj
Terapeutyczna rola śpiewu –  dr Urszula Bissinger-Ćwierz
Dźwięk, śpiew i cisza w życiu człowieka –  dr Amelia Golema
O ruchu w śpiewie i śpiewie ciała w ruchu –  mgr Sławomir Chomiak
Wpływ śpiewania w zespole na kompetencje społeczne –  dr Aleksandra Wojtaszek
Mindfulness a śpiew, czyli o romansie tybetańskiego mnicha z diwą operową –  mgr Jarosław Mirkiewicz

Część artystyczna:
Koncert 44. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Chór Kameralny „Angelus” Zespołu Szkół nr 3 we Wrocławiu pod dyrekcją Barbary Szarejko-Nestor
Chór Kameralny „Senza Rigore” Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Jolanty Szybalskiej-Matczak
Chór „Ars Cantandi” Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu pod dyrekcją Anny Grabowskiej-Borys
Zespół Wokalny „Rondo” pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny

Koncert 44. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Zespół Wokalny „Piú Mosso” SWPS Uniwersytetu Humanistyczno-społecznego we Wrocławiu pod dyrekcją Dominika Jarockiego
Zespół Wokalny „Inspiro Ensemble” pod dyrekcją Aleksandry Wojtaszek
Chór „Medici Cantantes” Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Wojtas
Studenckie Koło Artystyczno-Naukowe Wokalnej Muzyki Dawnej przy Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Agnieszki Franków-Żelazny

Temat edycji: Repertuar
Data: 2-3 grudnia 2016 roku


Część naukowa:
Miejsce: Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu

„Porządki w chóralnej szafie” – wpływ doboru repertuaru na poziom artystyczny i recepcję zespołu –  prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak
Co słychać w repertuarze zespołów chóralnych? Tradycje, inspiracje, perspektywy – dr hab. Włodzimierz Siedlik
Repertuar chóru, czyli po co i dla kogo śpiewamy –  prof. dr hab. Aleksandra Paszek-Trefon
Co lubimy śpiewać? –  dr hab. Dariusz Zimnicki
Miłość bez wzajemności? O repertuarowych tęsknotach dyrygenckiej duszy –  prof. dr hab. Marek Gandecki
Repertuar w chórze dziecięcym i młodzieżowym –  mgr Alicja Szeluga

Część artystyczna:
Koncert 43. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Politechnika Wrocławska

Wykonawcy:
Chór „La Tredici Cantante” Gimnazjum nr 13 im. Unii Europejskiej we Wrocławiu pod dyrekcją Wandy Merwińskiej
Chór Gimnazjum nr 23 we Wrocławiu pod dyrekcją Małgorzaty Rajczyba
Chór Gimnazjum nr 28 im. Kawalerów Orderu Orła Białego we Wrocławiu pod dyrekcją Mariusza Binka
Chór „Melikos 1” Miejskiego Zespołu Szkół nr 2 w Bolesławcu pod dyrekcją Izabeli Kulpy
Chór „Triole” Zespołu Szkół w Kuropatniku pod dyrekcją Marty Humelt
Chór „Concordia” VII Liceum Ogólnokształcącego im. K.K. Baczyńskiego we Wrocławiu pod dyrekcją Natalii Kozik
Chór „Pryma Voce” III Liceum Ogólnokształcącego im. M. Skłodowskiej-Curie w Świdnicy pod dyrekcją Joanny Janas
Chór XVII Liceum Ogólnokształcącego im. A. Osieckiej we Wrocławiu pod dyrekcją Magdaleny Lipskiej
Chór Kameralny „Angelus” Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 3 we Wrocławiu pod dyrekcją Barbary Szarejko-Nestor

Koncert 43. Festiwalu Barbórkowego Chórów Akademickich
Miejsce: Oratorium Marianum Uniwersytetu Wrocławskiego

Wykonawcy:
Chór Kameralny Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marka Gandeckiego
Chór Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach pod dyrekcją Aleksandry Paszek-Trefon
Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej pod dyrekcją Dariusza Zimnickiego

Kontakt

Agnieszka Franków-Żelazny
Agnieszka Franków-Żelazny
Dyrektor Programowy Akademii Chóralnej
Joanna Brylowska
Joanna Brylowska
Zastępca Kierownika działu edukacji i popularyzacji muzyki ds. Akademii Chóralnej
tel. + 48 71 715 98 22
tel. kom. + 48 727 010 237
Dorota Małolepsza
Dorota Małolepsza
Specjalista w biurze projektu Akademia Chóralna / Koordynator działań projektu „Śpiewająca Polska”
tel. + 48 71 715 98 36
tel. kom. + 48 728 447 024
Ira Terebenets
Ira Terebenets
Specjalista ds. projektów chóralnych / Koordynacja działań Polskiego Narodowego Chóru Młodzieżowego
tel. +48 71 715 97 14
tel. kom. + 48 661 519 423
Wioleta Chodorowska
Wioleta Chodorowska
Referent w Biurze Projektu Akademia Chóralna
tel. + 48 71 715 98 14

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie