UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

25.02–28.02.2020, Wrocław

Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego serdecznie zaprasza na mistrzowski kurs dyrygencki, który odbędzie się w ramach Akademii Beethovenowskiej. Jedną z idei Akademii jest spotkanie mistrzów i wybitnych osobowości artystycznych z młodymi muzykami, którzy stoją u progu kariery. Pedagodzy i uczniowie pracują razem nad przygotowaniem dzieł najsłynniejszych kompozytorów, a efekty prezentują podczas wspólnych koncertów. W minionych edycjach kursy mistrzowskie prowadzili m.in.: Philippe Herreweghe, Rachel Podger, Robert Hollingworth, Giovanni Antonini i Rinaldo Alessandrini.

Celem organizatorów tegorocznego kursu jest umożliwienie absolwentom i studentom dyrygentury pogłębienia umiejętności w zakresie praktyki wykonawczej dzieł Ludwiga van Beethovena wraz z przedstawieniem najnowszego stanu badań historycznych, które dają coraz pełniejszą wiedzę na temat właściwego odczytania partytur tego kompozytora.

W kursie mogą wziąć udział absolwenci i studenci klas dyrygentury na wyższych uczelniach muzycznych w Polsce i za granicą. Wybrani artyści będą mieli możliwość poprowadzenia orkiestry symfonicznej NFM Filharmonia Wrocławska w repertuarze złożonym z fragmentów symfonii Beethovena (wskazanych przez organizatora w załączniku nr 2) podczas prób oraz koncertu, który odbędzie się w ramach Akademii Beethovenowskiej w NFM 28 lutego 2020 r.

Podczas kursu ze studentami będą pracować cieszący się dużym uznaniem, specjalizujący się w wykonawstwie historycznym dyrygenci i zarazem instrumentaliści – Jos van Immerseel, dyrektor artystyczny zespołu muzyki dawnej Anima Eterna Brugge, oraz Jarosław Thiel, dyrektor artystyczny Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Zajęcia z pedagogami i orkiestrą rozpoczną się 25 lutego 2020 r.

Szanowni Państwo,
z przyczyn technicznych harmonogram kursu uległ zmianie:

Harmonogram Kursu:
• 16 grudnia 2020 r. – rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń
• 31 stycznia 2020 r. – zakończenie przyjmowania zgłoszeń
• 3 lutego 2020 r. – zakończenie pierwszego etapu weryfikacji kandydatów 
• 7 lutego 2020 r. – ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych do udziału w Kursie
• 14 lutego 2020 r. – zakończenie przyjmowania opłaty za uczestnictwo w Kursie
• 25 lutego 2020 r. – rozpoczęcie Kursu
• 28 lutego 2020 r. – koncert wybranych uczestników kursu z NFM Filharmonią Wrocławską

Kandydaci proszeni są o sprawdzenie skrzynek mailowych, do których została wysłana informacja o aktualnym statusie kandydata.

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w Kursie prosimy o wypełnienie i przesłanie znajdującego się na stronie internetowej formularza zgłoszeniowego wraz z wymaganym nagraniem wideo. Nagranie powinno trwać minimum 15 minut i zawierać wykonanie dowolnego utworu z zespołem orkiestrowym zrealizowane nie wcześniej niż w ostatnich 12 miesiącach.

Zajęcia będą się odbywać w gmachu Narodowego Forum Muzyki przy pl. Wolności 1 we Wrocławiu. Organizatorzy zapewnią nocleg przez cały czas trwania kursu.

Koszt uczestnictwa w Kursie to 50 euro lub 200 zł.
Kontakt: kursdyrygencki2020@nfm.wroclaw.pl

 

Jos van Immerseel

Pianista, dyrygent, badacz, kolekcjoner, profesor. Całe jego życie wypełnia muzyka. Jego najważniejszymi nauczycielami byli Flor Peeters (organy i kompozycja), Eugeen Traey (fortepian), Jef Alpaerts (muzyka kameralna), Lucie Frateur (śpiew), Kenneth Gilbert (klawesyn) i Daniël Sternefeld (dyrygentura). W zakresie organologii, retoryki, fortepianu i klawikordu artysta jest samoukiem.

W 1987 r. założył zespół Anima Eterna Brugge, orkiestrę symfoniczną, której celem jest wykorzystanie instrumentów historycznych właściwych dla czasów konkretnych kompozytorów, które też były dla tych twórców źródłem inspiracji. Od 2003 r. zespół rezyduje w Brugge Concertgebouw, gdzie koncertuje, nagrywa i bierze udział w działaniach edukacyjnych. Jos van Immerseel przez wiele lat wykładał na wyższych uczelniach w Antwerpii, Amsterdamie i Paryżu. Jako pedagog był także zapraszany przez Schola Cantorum Basiliensis, Indiana University Bloomington i Kunitachi College of Music w Tokio. Artysta współpracuje jako dyrygent gościnny z wieloma orkiestrami, takimi jak m.in. Budapest Festival Orchestra, Akademie für Alte Musik Berlin, Orchester Wiener Akademie oraz Mozarteumorchester Salzburg. Stworzył wyjątkową kolekcję historycznych instrumentów klawiszowych, na których czasami grywa podczas swoich koncertów i które są wykorzystywane w trakcie nagrań. Jego interpretacje można usłyszeć na ponad 120 albumach wydanych przez Sony, Deutsche Grammophon, Channel Classics i Outhere Alpha.

W 2010 r. otrzymał Bremer Musikfest-Preis, a w 2018 r. Klara Carrièreprijs. W ubiegłym roku wiceprezydent rządu flamandzkiego i flamandzki minister kultury Sven Gatz przyznał mu najwyższe wyróżnienie za działania na rzecz muzyki klasycznej we Flandrii. Jos van Immerseel ściśle współpracuje z administracją, muzykami i zarządem Anima Eterna Brugge, planując dalszy pomyślny rozwój zespołu.

Jarosław Thiel

Wiolonczelista i dyrygent. Absolwent poznańskiej Szkoły Talentów. Studiował grę na wiolonczeli w akademiach muzycznych w Poznaniu i Łodzi, ponadto ukończył studia podyplomowe na Universität der Künste w Berlinie w klasie wiolonczeli barokowej Phoebe Carrai i Markusa Möllenbecka (dyplom z wyróżnieniem).

W swojej działalności artystycznej skupia się przede wszystkim na problematyce historycznych praktyk wykonawczych. Występuje regularnie jako solista i kameralista – w tej roli gościł na wielu polskich i międzynarodowych festiwalach muzyki dawnej. Współpracował z najważniejszymi polskimi zespołami wykonującymi muzykę barokową. Przez kilkanaście lat był pierwszym wiolonczelistą Dresdner Barockorchester, a od 2006 roku jest członkiem prowadzonej przez Laurence’a Cummingsa FestspielOrchester Göttingen. Współpracuje również z innymi czołowymi niemieckimi zespołami, takimi jak Cantus Cölln, Akademie für Alte Musik Berlin czy Gaechinger Cantoray.

Od 2006 r. jest dyrektorem artystycznym Wrocławskiej Orkiestry Barokowej – nagrania zespołu pod jego kierownictwem zdobyły Fryderyka w kategorii „Fonograficzny debiut roku” oraz szereg nominacji do tego wyróżnienia. Ostatnia płyta orkiestry z Widmami Moniuszki (dyr. Andrzej Kosen-diak) otrzymała Fryderyka 2019 w kategorii „Album roku – muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. Artysta od 2017 roku pełni także funkcję zastępcy dyrektora ds. koordynacji planów programowych w Narodowym Forum Muzyki.

Jarosław Thiel prowadzi klasę wiolonczeli historycznej na Akademii Muzycznej w Poznaniu i podczas festiwalu Varmia Musica w Lidzbarku Warmińskim. W 2017 roku ukazał się jego album – nagrany w duecie z Katarzyną Drogosz – z Sonatami wiolonczelowymi op. 5 i Wariacjami WoO 45 Ludwiga van Beethovena (CD Accord); uzyskał nominację do nagrody Fryderyk 2018.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie