UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

Wrocław, 29.08–8.09.2019

Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego  oraz Polskie Stowarzyszenie Pedagogów Śpiewu serdecznie zapraszają na 44. Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej.

Kurs Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej we Wrocławiu jest imprezą o długiej i chlubnej tradycji. Odbywa się corocznie w trakcie trwania Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans – od 1976 r., powołany do życia przez prof. Eugeniusza Sąsiadka.
Celem organizatorów Kursu jest umożliwienie studentom i zaawansowanym uczniom wokalistyki rozwoju zainteresowań i umiejętności w zakresie powiązania praktyki wykonawczej dzieł muzyki wokalno-instrumentalnej z rozwojem badań historycznych, dających coraz pełniejszą wiedzę na temat właściwego odczytania partytur.

W kursie mogą wziąć udział młodzi wokaliści o zróżnicowanym stopniu zaawansowania: absolwenci i studenci uczelni muzycznych w Polsce i za granicą oraz pełnoletni uczniowie szkół muzycznych  II stopnia. Wybrani młodzi artyści będą mieli możliwość wykonania partii solowych w operze Tolomeo e Alessandro Domenica Scarlattiego z udziałem Wrocławskiej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Jarosława Thiela podczas jednego lub kilku koncertów odbywających się w ramach 54. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans we Wrocławiu i innych miastach na Dolnym Śląsku.

Ze studentami w trakcie Kursu będą pracować cieszący się uznaniem wokaliści i pedagodzy śpiewu: Olga Pasiecznik, prof. Piotr Łykowski, dr hab. Ewa Marciniec.

Zajęcia z pedagogami rozpoczną się 29 sierpnia 2019 r., a rozpoczęcie prób z orkiestrą zostało zaplanowane na 3 września 2019 r.

Harmonogram Kursu:

  • 12 czerwca 2019 r. – rozpoczęcie przyjmowania zgłoszeń
  • 22 lipca 2019 r. – zakończenie przyjmowania zgłoszeń
  • 26 lipca 2019 r. – ogłoszenie listy osób zakwalifikowanych do udziału w Kursie
  • 29 sierpnia 2019 r. – rozpoczęcie Kursu
  • 6 września 2019 r. – koncert uczestników Kursu z Wrocławską Orkiestrą Barokową w Szczawnie-Zdroju
  • 7 września 2019 r. – koncert uczestników kursu z Wrocławską Orkiestrą Barokową we Wrocławiu
  • 8 września 2019 r. – koncert uczestników kursu z Wrocławską Orkiestrą Barokową w Legnicy

Osoby zainteresowane wzięciem udziału w Kursie prosimy o zapoznanie się z Regulaminem Uczestnictwa w Kursie oraz wypełnienie znajdującego się na stronie internetowej formularza zgłoszeniowego.

Nagrania wideo powinny zawierać wykonanie dowolnej arii barokowej oraz wybranej przez uczestnika arii z opery Tolomeo e Alessandro Domenica Scarlattiego, znajdującej się w wykazie wskazanym przez organizatora.
Zajęcia będą się odbywać w gmachu Akademii Muzycznej przy pl. Jana Pawła II 2 oraz w Narodowym Forum Muzyki przy pl. Wolności 1 we Wrocławiu.

Organizatorzy zapewnią nocleg oraz wyżywienie przez cały czas trwania kursu.

Koszt uczestnictwa w kursie to 60 euro lub 250 zł.

Link do partytury

Wysłuchaj nagrania opery na Spotify.

 

Piotr Łykowski

Piotr Łykowski w latach 1970–1988 był chórzystą „Poznańskich Słowików” Stefana Stuligrosza. W roku 1989 ukończył z wyróżnieniem Wydział Wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie śpiewu Eugeniusza Sąsiadka. Na 3. Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (1988) zdobył pierwszą nagrodę i trzy wyróżnienia specjalne (m.in. za wirtuozerię). Doskonalił swoje umiejętności na wielu kursach interpretacyjnych i mistrzowskich w kraju i za granicą. Zgodnie z typem swego głosu (kontratenor) specjalizuje się w wykonawstwie muzyki baroku, głównie oratoryjno-kantatowej: ma w repertuarze ponad sto takich partii.

Współpracował i współpracuje z wieloma solistami i zespołami muzyki dawnej, orkiestrami kameralnymi i filharmoniami. Jest również cenionym artystą scen operowych. Brał udział m.in. w polskich premierach oper Claudia Monteverdiego – Orfeusz, Powrót Ulisessa, Koronacja Poppei, premierach scenicznych Raju Utraconego Krzysztofa Pendereckiego, Iwony, księżniczki Burgunda Zygmunta Krauzego, Echnatona Philipa Glassa i Potopu Igora Strawińskiego, a także musicalu Sweeney Todd. Zrealizował wiele nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (m.in. Mesjasza Händla, Euridice Periego, Stabat Mater Bononciniego). Jest pierwszym wykonawcą muzyki Zbigniewa Preisnera do filmu De Aegypto oraz Requiem dla mojego przyjaciela. Piotr Łykowski jest nauczycielem śpiewu solowego na wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz w PSM II stopnia we Wrocławiu. Prezentuje referaty i prowadzi zajęcia seminaryjne na kursach interpretacyjnych; jest również zapraszany jako juror międzynarodowych i krajowych konkursów wokalnych.

Od kilkunastu lat kieruje Kursem Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej we Wrocławiu. Jest również współtwórcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Andrzeja Hiolskiego w Kudowie-Zdroju. We wrześniu 2013 roku został wybrany na Prezesa Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu.

Olga Pasiecznik

Olga Pasiecznik (Pasichnyk) zadebiutowała w Warszawskiej Opery Kameralnej, a cztery lata później w Théâtre des Champs Elysées w Paryżu. Ma na koncie ponad czterdzieści partii operowych zrealizowanych na prestiżowych scenach całego świata, takich jak m.in. Opéra Bastille, Théâtre des Champs-Élysées, Théatre du Châtelet, Komische Oper Berlin, Teatro Real, Bayerische Staatsoper, Théâtre Royal de la Monnaie, Theater an der Wien, Grand Théâtre de Genève, Vlaamse Opera, Finnish National Opera i Teatr Wielki – Opera Narodowa. Role te przyniosły jej wielkie uznanie krytyki i publiczności. Arystka występuje także w repertuarze kameralnym oraz podczas recitali, a także koncertów oratoryjnych i symfonicznych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii w salach tej miary, co paryska Salle Pleyel, Concertgebouw w Amsterdamie, Konzerthaus Berlin, Berliner Philharmonie, Elbphilharmonie w Hamburgu, Auditorio Nacional de Música w Madrycie, Palais des Beaux-Arts, Suntory Hall w Tokio oraz Lincoln Center w Nowym Jorku.

Współpracowała z najwybitniejszymi światowymi orkiestrami, takimi jak m.in. Boston Symphony Orchestra, Wiener Symphoniker, Orchestre National de France, Belgian National Orchestra, Orquesta Nacional de España, Orchestra of the Eighteenth Century, The English Concert, Les Musiciens du Louvre, Akademie für Alte Musik Berlin oraz Freiburger Barockorchester pod batutą takich mistrzów, jak m.in. I. Bolton, F. Brüggen, J.-C. Casadesus, R. Jacobs, D. Jurowski, R. Goodman, C. Hogwood, H. Holliger, Ph. Herreweghe, K. Kord, J. Maksymiuk, J.-C. Malgoire, M. Minkowski, K. Ono, A. Parrott, K. Penderecki, T. Pinnock, M. Viotti i A. Wit. Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych w s’Hertogenbosch, Konkursu im. Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Otrzymała Paszport „Polityki”, nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyk (1997, 2004, 2018), Nagrodę Orfeusza na festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złoty Krzyż Zasługi (2001), Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2011) oraz Krzyż Oficerski Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej (2012). W 2005 i 2010 roku była nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W swoim dorobku fonograficznym ma ponad pięćdziesiąt płyt CD i DVD, ktore nagrała m.in. dla CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.


Ewa Marciniec

Absolwentka dwóch wydziałów Akademii Muzycznej w Gdańsku: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno-Aktorskiego w klasie Zofii Janukowicz-Pobłockiej (oba ukończone dyplomami w wyróżnieniem). Kontynuowała naukę śpiewu na studiach podyplomowych w Musikhochschule und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem). Uczestniczyła także w kursach mistrzowskich, które prowadzili Carlo Bergonzi, Paul Esswood, Helmuth Rilling i Adele Stolte.Laureatka prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej w Warszawie (I nagroda i dwie nagrody specjalne, w tym od Krystyny Szostek– Radkowej „za najlepsze wykonanie pieśni artystycznych i za najpiękniejszy głos”), im. Ady Sari w Nowym Sączu (wyróżnienia), IVC `s-Hertogenbosch (finał), ARD w Monachium (finał). Krąg zainteresowań Ewy Marciniec obejmuje muzykę dawną (m.in. Pasja Janowa i Mateuszowa Bacha, Mesjasz i Alcina Händla, Griselda Vivaldiego), romantyczną (Das Lied von der Erde, Kindertotenlieder Mahlera, Alt-Rhapsodie Brahmsa) i współczesną (Missa pro pace, Te Deum Kilara).

Występuje w najważniejszych salach koncertowych w Europie i Stanach Zjednoczonych, takich jak Berliner Philharmonie, Konzerthaus Berlin, Congresshalle Saarbrücken, Palais des Beaux-Arts (Bruksela), filharmonie w Liège i Strasburgu, Santiago de Compostela, Kongresshaus Zürich, Teatro La Fenice di Venezia, estrady w Danii, Holandii, Francji, Watykanie i Izraelu, a także Polski – Filharmonia Narodowa, Studio Koncertowe im. Witolda Lutosławskiego, nowa siedziba NOSPR, Narodowe Forum Muzyki i in.

Śpiewa w teatrach operowych Włoch (Rzym, Bolonia, Udine), Niemiec (Frankfurt, Wiesbaden, Oldenburg), Austrii (Linz), USA (Richard B. Fisher Center for the Performing Arts) i Polski (Teatr Wielki – Opera Narodowa, Opera Bałtycka). Gości na licznych festiwalach w kraju i za granicą: Wratislavia Cantans (Wrocław), Europalia (Bruksela), Kulturfestival (Bornholm), Bard SummerScape (Annandale--on-Hudson), Musica Sacra (Norymberga), Mozartiana (Gdańsk), Muzyka na Szczytach (Zakopane). „…ciepły i ciemny głos altowy” Ewy Marciniec usłyszeć można na nagraniach archiwalnych Polskiego Radia, a także na płytach CD (m.in. Messa di Gloria Rossiniego, Mesjasz w opracowaniu Mozarta, Msza głagolicka Janáčka, III i VIII Symfonia Mahlera, Credo, Siedem bram Jerozolimy, Powiało na mnie morze snów… – pieśni zadumy i nostalgii Pendereckiego, Demeter i Stabat Mater Szymanowskiego). Artystka jest profesorem Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego. Została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”.

Koncerty 44. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej

06
września 2019 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w regionie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Szczawno-Zdrój
07
września 2019 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
 
08
września 2019 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans w regionie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Domenico Scarlatti – Ptolemeusz i Aleksander
Legnica

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie