UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem

W obecnych czasach kwestia przekraczania granic nabrała szczególnego znaczenia i jest tematem poruszanym na całym świecie. Doświadczenie życia w czasie pandemii COVID-19 zdefiniowało to pojęcie na nowo. Dla wirusa granice po prostu nie istnieją.

Z tego powodu w pewnym sensie wszyscy jesteśmy w dość podobnej sytuacji. Oczywiście są kraje, w których pandemia przebiega dużo bardziej dramatycznie niż gdzie indziej. Tak było na północy Włoch, które były jednym z pierwszych europejskich państw, gdzie wykryto zakażenia. Jednak przekraczanie granic ma także pozytywny aspekt, który dotyczy muzyki. Podróże umożliwiały kompozytorom rozwój. To dzięki nim mogli tworzyć unikalne połączenia stylistyczne. Kwestia tych wzajemnych wpływów jest fascynująca. Były również czasy, kiedy granice zamykano. Działo się tak w nazistowskich Niemczech czy w Związku Radzieckim i w podległych mu krajach, gdzie wykonywanie utworów niektórych kompozytorów było zakazane. Ich mieszkańcy mieli bardzo ograniczone możliwości poznawania najnowszych trendów w muzyce. Na szczęście obecnie, przynajmniej w naszych społeczeństwach, mamy możliwość poznawania wszystkiego, co ludzki mózg jest w stanie wytworzyć. Muzyka przekracza granice, co w pewnym sensie stanowi jej istotę. Z tego też względu jest wielkim skarbem ludzkości, czymś, o co musimy dbać. Dlatego też w czasie festiwalu Wratislavia Cantans zjawisko przekraczania granic będzie rozpatrywane z różnych perspektyw.

Podczas koncertu inauguracyjnego – z udziałem znakomitej mezzosopranistki Magdaleny Koženy i NFM Filharmonii Wrocławskiej pod batutą Duncana Warda – przyjrzymy się związkom pomiędzy muzyką określaną mianem „klasycznej” a muzyką ludową.

Inny aspekt przekraczania granic podjęty zostanie podczas dwóch kolejnych koncertów, podczas których zabrzmi Werther Gaetana Pugnaniego oraz Pierrot lunaire Arnolda Schönberga. Myślą przewodnią obu utworów jest relacja pomiędzy słowem mówionym a muzyką. Podczas festiwalu wystąpi Agata Zubel i Wolfgang Mitterer. Quatuor Mosaïques, jeden z najlepszych kwartetów smyczkowych grających na instrumentach historycznych, wykona dzieła Ludwiga van Beethovena, które w pierwszych dekadach XIX wieku były one niezwykle postępowe. Utwory tego kompozytora zabrzmią również podczas koncertu pod moją dyrekcją. Poprowadzę Il Giardino Armonico i Chór NFM. Giulio Prandi i Coro e Orchestra Ghislieri z Pawii wykonają dzieła epoki późnego baroku. Z kolei koncert pod batutą Pedra Memelsdorffa będzie wynikiem badań prowadzonych przez tego artystę nad muzyką wykonywaną w XVIII wieku na Haiti, będącym wówczas kolonią francuską.

Paul Van Nevel i Huelgas Ensemble przedstawią dzieła, które przekraczały granice chromatyki. W programie znalazły się m.in. utwory Cipriana de Rore, Orlanda di Lasso, Luki Marenzia, Giovanniego de Macque’a czy Michelangela Rossiego. Byli to bardzo nowatorscy kompozytorzy. Znakomity Zefiro Ensemble pod dyrekcją Alfreda Bernardiniego wykona jedno z arcydzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, Serenadę B-dur „Gran Partita”. W programie tego samego koncertu znalazła się też kompozycja zupełnie odmienna od Serenady: napisana mniej więcej sto pięćdziesiąt lat później Ionisation Edgara Varèse’a. Był to pierwszy utwór w historii powstały wyłącznie na perkusję.

Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Lawrence’a Fostera wykona program zatytułowany „Narodziny muzyki współczesnej”. Rozpocznie go utwór napisany przez Claude’a Debussy’ego w 1894 roku – Preludium do „Popołudnia fauna”. To jedno z najbardziej znanych dzieł muzycznego impresjonizmu. Kierunek ten, wraz z ekspresjonizmem, był jednym z najważniejszych nurtów początku XX wieku i podczas koncertu reprezentowany będzie także przez Pięć utworów na orkiestrę Schönberga. Zależało mi również na umieszczeniu w programie Koncertu podwójnego na flet, obój i orkiestrę Györgya Ligetiego, jednego z najważniejszych twórców działających w drugiej połowie XX wieku.

W programie występu NFM Orkiestry Leopoldinum pod dyrekcją Josepha Swensena znalazła się XIV Symfonia Dymitra Szostakowicza. Koncert ten będzie zadedykowany pamięci ofiar zamachów na World Trade Center z 11 września 2001 roku. Wrocław Baroque Ensemble i Andrzej Kosendiak podczas koncertu zatytułowanego „Trwanie” przedstawią utwory Giacoma Carissimiego i Kaspara Förstera młodszego. Poprzez wykonanie tych dzieł Maestro Kosendiak kontynuuje swoje poszukiwania w zakresie muzyki dawnej. Z kolei uczestnicy 45. Kursu Interpretacji Muzyki Oratoryjnej i Kantatowej pod dyrekcją Benjamina Bayla zaprezentują oratorium Alessandra Scarlattiego La Giuditta. Scarlatti był bardzo interesującym kompozytorem włoskim wczesnego baroku i uważam, że jego muzyka zasługuje na częstsze wykonania. Festiwal zwieńczy koncert świetnego Chor des Bayerischen Rundfunks.

Czas pandemii jest bardzo trudny dla nas wszystkich, także dla muzyków. Zamknięcie sal koncertowych było dla nas smutną koniecznością. Trzymajmy kciuki, aby pozostały otwarte.

Giovanni Antonini
dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

 

Edycja 2021 | koncerty we Wrocławiu

03
września 2021 | piątek
godz. 17:30
Wratislavia Cantans
NFM, foyer -3
Wratislavia Cantans ’66 w oczach jej protagonistów
Spotkanie z artystami I. edycji festiwalu
03
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Niech śpiewa cały świat
Kožená / Ward
04
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Muzeum Architektury
Werther
Gierszał / Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Pierrot lunaire
Zubel / Klangforum Wien
04
września 2021 | sobota
godz. 23:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Eksplozje
Zubel / Mitterer
05
września 2021 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
Poza ciszą
Quatuor Mosaïques
05
września 2021 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
plac Wolności
Giovanni Antonini – odsłonięcie tablicy
 
05
września 2021 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
W blasku Haydna
Antonini / Il Giardino Armonico
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
La Serenissima
Coro e Orchestra Ghislieri
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Caribbean Concert Spirituel
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Sublimacja brzmienia
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Energie połączone
Zefiro Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Narodziny muzyki współczesnej
Foster / NOSPR
11
września 2021 | sobota
godz. 11:00
Wratislavia Cantans
NFM, foyer -1
Konrad Jarodzki WTC 9/11
Wydarzenie towarzyszące
11
września 2021 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
9/11: In memoriam
NFM Orkiestra Leopoldinum
11
września 2021 | sobota
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Trwanie
Wrocław Baroque Ensemble
12
września 2021 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Sala Czerwona
La Giuditta
Aleksandra Rupocinska
12
września 2021 | niedziela
godz. 18:00
Wratislavia Cantans
Sala Główna
Epoka romantyczna
Chor des Bayerischen Rundfunks

Edycja 2021 | koncerty wyjazdowe

03
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
Centrum Kultury i Sztuki Muza
Werther – Nowogrodziec
Gierszał / Wrocławska Orkiestra Barokowa
04
września 2021 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Poza ciszą – Legnica
Quatuor Mosaïques
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
bazylika mniejsza Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Caribbean Concert Spirituel – Bolesławiec
Memelsdorff / Arlequin Philosophe
06
września 2021 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Źródła śpiewu – Syców
A cappella Leopolis
07
września 2021 | wtorek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
bazylika mniejsza Nawiedzenia NMP
Źródła śpiewu – Bardo
A cappella Leopolis
08
września 2021 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego
Gran Partita – Szczawno-Zdrój
Zefiro Ensemble
08
września 2021 | środa
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
Bazylika św. Jana Chrzciciela
Źródła śpiewu – Krotoszyn
A cappella Leopolis
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
bazylika mniejsza św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Sublimacja brzmienia – Strzegom
Paul Van Nevel / Huelgas Ensemble
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
kolegiata Wniebowzięcia NMP
Źródła śpiewu – Głogów
A cappella Leopolis
09
września 2021 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
kościół pw. św. św. Apostołów Piotra i Pawła
Trwanie – Nysa
Wrocław Baroque Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans w terenie
kościół pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
Źródła śpiewu – Środa Śląska
A cappella Leopolis
10
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Trwanie – Kłodzko
Wrocław Baroque Ensemble
10
września 2021 | piątek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
La Giuditta – Bielawa
Aleksandra Rupocinska
11
września 2021 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans w terenie
bazylika mniejsza pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
La Giuditta – Oleśnica
Aleksandra Rupocinska

Historia Festiwalu

Twórcą festiwalu Wratislavia Cantans był jeden z najwybitniejszych polskich dyrygentów Andrzej Markowski. Po objęciu dyrekcji Filharmonii Wrocławskiej w 1965 roku już rok później zainicjował festiwal oratoryjno-kantatowy zakładający prezentację muzyki od okresu średniowiecza poprzez barok aż po muzykę współczesną. Koncerty odbywały się w zabytkowych kościołach i muzeach Wrocławia. Już w swoim założeniu festiwal był przedsięwzięciem o zasięgu międzynarodowym.

Giovanni Antonini

Artysta urodził się w Mediolanie, gdzie studiował w Civica Scuola di Musica, następnie w genewskim Centre de Musique Ancienne. Jest założycielem i członkiem barokowego zespołu Il Giardino Armonico, którym kieruje od 1989 r. Występował z nim jako dyrygent i solista (flet prosty i flet traverso) w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Ameryce Południowej, Australii, Japonii oraz Malezji. Jest dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans oraz głównym gościnnym dyrygentem Mozarteumorchester Salzburg i Kammerorchester Basel.

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie