Zgodnym chórem

Nie jest łatwo mierzyć się ze spuścizną Stanisława Moniuszki, która ma tak duże znaczenie dla kultury muzycznej. Pamiętać trzeba, że kompozytor był na wskroś oddany sprawom patriotycznym, które w XIX wieku zdominowały szeroko pojęte działania inteligencji polskiej, i w tym kontekście należy odczytywać jego dzieła: pieśni, opery czy kantaty (także – moje ulubione – Sonety krymskie). Warto też zauważyć, że muzyka Moniuszki, inspirująca kolejne pokolenia, ma moc wyniesienia wartości kultury rodzimej na orbitę wartości ponadczasowych, uniwersalnych (odwołują się do nich wykorzystane przez kompozytora teksty, m.in. Adama Mickiewicza). Chciałem przybliżyć je młodym artystom w przystępny dla nich sposób. Moim celem było również przedstawienie utworów lub fragmentów większych kompozycji Moniuszki w ich różnorodności stylistycznej oraz tematycznej. Wybrałem więc spośród nich zarówno te radosne, żartobliwe czy taneczne (Dziad i baba, Kum i kuma, Chochlik, Krakowiaczek, Ten zegar stary, Hej! zagrajcie siarczyście), jak i smutne i refleksyjne (Kozak, Ruina, Szumią jodły na gór szczycie), a także obyczajowe oraz religijne (Prząśniczka, Jak lilija, Spod igiełek kwiaty rosną, Ojcze z niebios).

Prezentowane opracowania ujęto w dwóch zbiorach. Pierwszy zawiera aranżacje sześciu pieśni oraz jednej części Sonetów krymskich, drugi – sześciu fragmentów oper Stanisława Moniuszki. Zasadniczo przeznaczone są one na chór dziecięcy lub żeński. W kilku utworach występują partie powierzone głosowi solowemu albo grupie solistów (Dziad i baba, Prząśniczka, Ojcze z niebios, Szumią jodły na gór szczycie, Spod igiełek kwiaty rosną); w dwóch przypadkach po transpozycji może zrealizować je również głos męski (w kompozycjach Dziad i baba oraz Szumią jodły na gór szczycie). W pieśni Kum i kuma zdecydowałem się urozmaicić brzmienie chóru, wprowadzając partię body percussion.

Zaproponowane rozwiązania muzyczne zostały dostosowane do możliwości wykonawczych zespołów dziecięcych i amatorskich, niemniej w obu zbiorach uwzględniono też opracowania o wyższym stopniu trudności (np. Chochlik, Prząśniczka, Krakowiaczek, Hej! zagrajcie siarczyście). Wszystkie utwory można wykonywać z towarzyszeniem fortepianu lub orkiestry (kwintet z kotłami i nieobligatoryjnym fortepianem).
Członkowie chórów profesjonalnych i amatorskich, szczególnie dzieci, rzadko mają okazję sięgnąć po pieśń solową czy – tym bardziej – arię operową. Zaproponowane aranżacje otwierają taką możliwość. Mam nadzieję, że zespołowe wykonywanie solowego repertuaru Moniuszkowskiego sprawi im wiele satysfakcji.

dr Roman I. Drozd
(treść przedmowy z wydania nutowego)

Część 1 – pieśni
Dziad i baba
Kum i kuma
Chochlik
Prząśniczka
Krakowiaczek
Kozak
Ruina (Bakczysaraj)

Część 2 – utwory z oper
Szumią jodły na gór szczycie – dumka Jontka z IV aktu opery Halka
Ojcze z niebios – modlitwa w kościółku (chór) z IV aktu opery Halka
Jak lilija – polonez (chór) z opery Verbum nobile
Spod igiełek kwiaty rosną – chór kobiet z II aktu opery Straszny dwór
Ten zegar stary – aria Skołuby z III aktu opery Straszny dwór
Hej! zagrajcie siarczyście – mazur (chór) z IV aktu opery Straszny dwór

Nuty do nabycia poprzez stronę PWM.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się