Szanowne Dyrygentki i Dyrygenci,
przekazujemy w Wasze ręce zbiór utworów Śpiewajmy!!! na trzygłosowy chór mieszany – sopran, alt i baryton. Idea powstania śpiewnika pojawiła się w związku z potrzebą rozszerzenia i urozmaicenia dostępnego repertuaru. Utwory zaproponowane w zbiorze reprezentują szerokie spektrum stylistyczne: od muzyki religijnej poprzez utwory inspirowane muzyką ludową po twórczość zawierającą elementy pozamuzyczne. Są to zarówno utwory a cappella, jak i z towarzyszeniem fortepianu. Kryterium wyboru stanowiła ich wartość artystyczna i edukacyjna. Szeroki wachlarz stylistyczny kompozycji ma na celu uatrakcyjnienie i wzbogacenie repertuaru chórów na różnych etapach rozwoju wokalnego oraz utrafienie w gusta chórzystów i dyrygentów.
Na zbiór składają się partytury utworów ułożone zgodnie z kolejnością alfabetyczną nazwisk kompozytorów. Zaraz po nich umieszczone są tłumaczenia tekstów obcojęzycznych, następnie legenda (jeśli utwór ją posiada), słowo od kompozytora, komentarz redaktora, a na końcu – w przypadku utworów obcojęzycznych – link do wymowy fonetycznej.
O wyborze dzieła do realizacji przez chór decyduje dyrygent, który powinien mieć na uwadze poziom warsztatu wokalnego chórzystów, ich możliwości percepcyjne oraz zainteresowania muzyczne. Wybór utworu jest równoznaczny ze świadomym planowaniem przez dyrygenta rozwoju wokalnego, muzycznego i emocjonalnego zespołu.
Zamieszczone komentarze sugerują, jak efektywnie pracować nad realizacją dzieł, by osiągnąć sukces artystyczny. Ten z kolei wpłynie na poczucie szczęścia i satysfakcji ze śpiewania w chórze, a także zwiększy motywację chórzystów do dalszego aktywnego uczestnictwa w życiu zespołu.
Każdy utwór, w którym jest tekst literacki, to płaszczyzna równorzędnego dialogu pomiędzy poezją a muzyką. Pracę nad dziełem należy więc rozpocząć od przeczytania tekstu z chórzystami i przeanalizowania jego treści (znaczenia słów, tłumaczenia z języka obcego). Warto zwrócić uwagę chórzystów na czytanie zgodne z prozodią tekstu, z właściwą dykcją, wygłosami, akcentacją i wokalnym nastawieniem aparatu. W utworach z tekstem w języku obcym należy opracować jednolitą wymowę fonetyczną. Następnym etapem jest łączenie tekstu z muzyką poprzez budowanie właściwego przekazu poszczególnych fraz, prowadzące do nadania ostatecznego sensu całości literacko-muzycznej.
W początkowym etapie pracy nad utworem wskazane jest, by wybrane elementy kompozycji opracowywać podczas rozśpiewania. W kształceniu zagadnień metrorytmicznych warto korzystać z ćwiczeń zawartych w podręczniku Rytmetyka chóralna w ćwiczeniach i podpowiedziach Marcina Wawruka, wydanym przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne we współpracy z Akademią Chóralną.
Niezmiernie ważny jest gest dyrygenta, który powinien wspomagać wyrazowość utworu – podążać za tekstem, dynamiką, budowaniem napięć i ich rozwiązaniami. Celem nadrzędnym jest kształtowanie emocjonalności i wzmacnianie siły przekazu kompozycji, nie tylko poprzez schemat dyrygencki, oddający metrorytmiczny zamysł kompozytora, lecz przede wszystkim przez ekspresyjność gestu podążającego za wokalnym aspektem dzieła.
Codziennością wykonawcy jest próba najdoskonalszej realizacji zamierzeń kompozytorskich, wyrażanych w postaci uwag dotyczących tempa, dynamiki, akcentów, artykulacji i charakteru. Sensem wykonawstwa nie jest jednak wierne odwzorowanie zamysłu autora, lecz twórcza, pełna ekspresji, osobista interpretacja. Na ostateczny kształt ekspresji artystycznej mają wpływ różne elementy pracy, w tym zbudowanie kulminacji stanowiącej sedno utworu, do którego zdążają wszystkie środki wyrazu muzycznego i literackiego. Najważ¬niejszą składową pozostaje jednak twórcza praca dyrygenta i chórzystów, którzy ożywiają dzieło własnymi emocjami. To one stanowią o swoistej prawdzie zawartej w utworze, będącej pierwiastkiem wzbudzającym zachwyt słuchacza.
Wielu takich zachwytów Państwu życzę.
Ksenia Miśkiewicz
Droga Dyrygentko, Drogi Dyrygencie,
z wielką radością pracowaliśmy nad tworzeniem zbioru utworów na chór mieszany trzygłosowy. Deficyt tego typu dzieł przy jednocześnie rosnącej liczbie chórów młodzieżowych skłonił nas do poproszenia wspaniałych współczesnych kompozytorów o napisanie utworów na ten nietypowy skład. Stworzyli oni prawdziwe perełki, z których każda niesie ze sobą wartość zarówno artystyczną, jak i edukacyjną. Wierzę, że zrobicie z nich dobry użytek w swojej pracy. Korzystając z okazji, chciałabym też podzielić się z Wami – Kolegami po fachu – jedną z moich dyrygenckich refleksji.
To od NAS, chórmistrzów, zależy, czy chórzyści pokochają utwór. Róbmy więc wszystko, abyśmy najpierw MY zakochali się w dziełach, które wybieramy. Analizujmy wnikliwie każdą nutkę w połączeniu z tekstem i odnajdujmy ilustracje muzyczne. Nauczmy się partii każdego głosu, by znaleźć pułapki wokalne. Zagrajmy każdy utwór na fortepianie, wsłuchując się w harmonię i wymyślając ćwiczenia, które przygotowałyby chór na dany problem. Opanujmy trudne rytmy na pamięć, tak abyśmy mogli na ich bazie improwizować. Jednym słowem: bądźmy ekspertami od dzieła, które proponujemy swojemu chórowi. Bądźmy najlepszymi ambasadorami muzyki, którą wybieramy dla naszych chórzystów. To MY jesteśmy przewodnikami po tajemniczym muzycznym świecie zapisanym na kartce papieru. Od NAS zależy, czy ta podróż w nieznane okaże się łatwa czy trudna, fascynująca czy nudna. Od NAS zależy, czy ten muzyczny świat okaże się światem, który nasi chórzyści ostatecznie uznają za swój i do końca życia nie będą chcieli go opuszczać.
Tego Wam życzę, kochani! Kochajcie muzykę, aby Wasi chórzyści też ją pokochali.
Agnieszka Franków-Żelazny
(treść z przedmowy)
Zbiór do nabycia poprzez formularz zamówienia.
Zawartość zbioru:
1. Jeremy Rawson - Mother and maiden
2. Jeremy Rawson - Rest sad eyes
3. Jeremy Rawson - The moon
4. Jeremy Rawson - Windy nights
5. Dominik Lasota - ...lipieńka...
6. Dominik Lasota - Lubię szeptać
7. Grzegorz Miśkiewicz - Let's play the music
8. Grzegorz Miśkiewicz - Nie do pary
9. Grzegorz Miśkiewicz - Za czym tęsknisz, Noel
10. Marek Raczyński - Noktrun
11. Marek Raczyński - Omnes gentes
12. Katarzyna Danel - O cool is valley
13. Katarzyna Danel - Thief and Giever
14. Anna Rocławska-Musiałczyk - Laudate Dominum
15. Anna Rocławska-Musiałczyk - Where is the music
16. Anna Rocławska-Musiałczyk - A dajcież mi
17. Anna Rocławska-Musiałczyk - Listening
18. Marcin Wawruk - Wiatr w lipcowe dnie
19. Marcin Wawruk - Listopad
20. Marcin Wawruk - Raz-dwa-trzy-czte-ry-i...
21. Ewa Fabialńska-Jelińska - Motyl
22. Ewa Fabialńska-Jelińska - Jesienią
23. Ewa Fabialńska-Jelińska - W górach
24. Józef Świder - Canto 2+1
25. Józef Świder - Canzonetta 2+1
26. Józef Świder - Crescendo-diminuendo
27. Józef Świder - Maggiore-minore
28. Mateusz Kazimierski - Taniec
29. Jan Krutul - Cztery pieśni kurpiowskie
Wymowy utworów w językach obcych znajdują się tu: https://www.youtube.com/playlist?list=PLpDPCuL561PP-a5APkhi_oEVPNYWA6qRD