UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
26
Lutego 2017
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Główna KGHM
plac Wolności 1, Wrocław
Pasja wg św. Mateusza
Wykonawcy:

Hans-Christoph Rademann – dyrygent
Johanna Winkel – sopran
Ingeborg Danz – alt
Nicholas Mulroy – tenor, Ewangelista
Benjamin Hulett – tenor
Andreas Wolf – bas
Tobias Berndt – bas, Jezus
Dresdner Kammerchor
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne
Uczestnicy Kursu Orkiestrowego w ramach Akademii Mendelssohnowskiej

Program:

J.S. Bach / F. Mendelssohn Bartholdy Pasja wg św. Mateusza BWV 244

Koncert z wykorzystaniem ekranu (wyświetlanie libretta Pasji). W koncercie przewidziano 30-minutową przerwę.

Dresdner Kammerchor, fot. archiwum artysty

Prawdopodobnie świat zapomniałby o doskonałej Pasji wg św. Mateusza, gdyby nie Felix Mendelssohn Bartholdy. W wieku zaledwie dwudziestu lat doprowadził do pierwszego po śmierci Johanna Sebastiana Bacha wykonania tego utworu. W ramach Akademii Mendelssohnowskiej mamy szansę usłyszeć słynną dziś kompozycję właśnie w wersji Mendelssohna.

Pierwszy raz z Pasją wg św. Mateusza Mendelssohn zapoznał się jako jedenastolatek podczas tzw. piątków muzycznych u jednego ze swych nauczycieli – Carla Friedricha Zeltera. Sam Zelter był ogromnym miłośnikiem twórczości Bacha, co w znacznym stopniu wpłynęło również na jego najlepszego ucznia. Mendelssohnowi ogromnie spodobała się kompozycja lipskiego kantora. Do tego stopnia, że trzy lata później otrzymał od swojej babki wyjątkowy bożonarodzeniowy prezent – był nim odpis partytury Pasji wg św. Mateusza autorstwa Edwarda Rietza. Minęły kolejne cztery lata i w 1827 roku kompozytor zorganizował niewielki chór, który podczas niedzielnych poranków muzycznych w domu Mendelssohnów po raz pierwszy wykonał Pasję w gronie rodziny i przyjaciół. Kompozytor na tym nie poprzestał – zafascynowany twórczością Bacha, w styczniu 1829 roku namówił Zeltera do koncertowego wykonania zapomnianego dzieła. Nie było to proste, ponieważ pedagog uważał napisany przez Picandra (i poprawiany przez Bacha) tekst Pasji za niesmaczny. Do zapału Mendelssohna z dystansem podchodzili również jego rodzice, którzy uważali, że syn jak zwykle szuka kłopotów. Ostatecznie zgodę Zeltera wywalczył przyjaciel Mendelssohna i późniejszy wykonawca partii Chrystusa – Eduard Devrient. Trzy miesiące później utwór wykonano w berlińskiej Sing-Akademie. Z powodu braku biletów na koncert nie dostało się ponad tysiąc osób. Mendelssohn zaś zachwycił publiczność dyrygowaniem zespołem z pamięci, bez partytury (która liczy około 340 stron!).

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
VIP
  • VIP
  • VIP & VIP room
60 PLN
110 PLN
I kategoria
  • Bilet normalny I kategoria
  • Bilet ulgowy I kategoria
45 PLN
30 PLN
II kategoria
  • Bilet normalny II kategoria
  • Bilet ulgowy II kategoria
40 PLN
25 PLN
III kategoria
  • Bilet normalny III kategoria
  • Bilet ulgowy III kategoria
35 PLN
20 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.
Bilety wyprzedane

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.