UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
28
Kwietnia 2017
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna KGHM
plac Wolności 1, Wrocław
Uśmiech Beethovena
Wykonawcy:
Program:

L. van Beethoven I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
***
L. van Beethoven II Symfonia D-dur op. 36

Seong-Jin Cho

Jak przedstawić radość w pozbawionej słów muzyce instrumentalnej? Kompozytorzy mają na to wiele sposobów, choć jednym z najpopularniejszych okazuje się… wybór tonacji. Miano „wesołych” zyskały zaś przede wszystkim tonacje C-dur i D-dur.

Po raz pierwszy publiczność usłyszała II Symfonię Ludwiga van Beethovena w 1803 roku. Kompozytor miał za sobą jeden z najbardziej przełomowych etapów w swoim życiu. Minął bowiem rok od napisania słynnego Testamentu z Heiligenstadt – listu do braci, który pomógł artyście pogodzić się z postępującą głuchotą. O tym, że wyszedł z kryzysu obronną ręką, świadczyć może chociażby tonacja, w której postanowił skomponować swoją II Symfonię, czyli D-dur. Tonacja ta pojawi się później chociażby w Odzie do radości. Zresztą to nie pomysł Beethovena, by D-dur uznać za radosną – już w baroku, gdy tylko mówiono o tonacjach, przypisywano im jakieś emocje. Pogodne części swoich utworów pisali w D-dur (lub C-dur) również tacy kompozytorzy, jak m.in. Johann Sebastian Bach czy Georg Friedrich Händel.

Dlaczego jedną tonację odbieramy jako radosną, a drugą nie? Wydaje się, że winić możemy za to jedynie mózg i akustykę, choć nie bez znaczenia są też nierównomiernie temperowane temperacje stroju i charakter danego utworu. W swoim I Koncercie fortepianowym Beethoven wręcz „uśmiecha się” do słuchaczy. Pełna energii kompozycja powstała dla chorwackiej księżnej Anny Keglević, uczennicy kompozytora. Tego wieczoru wykona ją Seong-Jin Cho – wybitny koreański pianista, zwycięzca XVII Konkursu Chopinowskiego i laureat nagrody Towarzystwa im. Fryderyka Chopina za najlepsze wykonanie poloneza w ramach przesłuchań. Jak sam przyznał w jednym z wywiadów, poza muzyką Chopina najlepiej czuje się w repertuarze Mozarta, Schumanna, Schuberta i… Beethovena, którego kompozycje gra od dziecka.

 

 

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Brak
  • VIP
  • VIP & VIP room
100 PLN
200 PLN
I kategoria Brak
  • Bilet normalny I kategoria
  • Bilet ulgowy I kategoria
80 PLN
60 PLN
II kategoria Brak
  • Bilet normalny II kategoria
  • Bilet ulgowy II kategoria
60 PLN
40 PLN
III kategoria Brak
  • Bilet normalny III kategoria
  • Bilet ulgowy III kategoria
40 PLN
25 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.
Bilety wyprzedane

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 40
31
marca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Symfonia nieznana
07
kwietnia 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Assisi
08
kwietnia 2017 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Wieczór klasyków wiedeńskich
21
kwietnia 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Symfoniczna pełnia
23
kwietnia 2017 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Si suona a Napoli!
29
kwietnia 2017 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Cztery głosy w dyskusji
30
kwietnia 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Bach: następne pokolenie
05
maja 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Hej szable w dłoń
09
maja 2017 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Carmen
12
maja 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Pierścień Nibelunga
14
maja 2017 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM, scena odwrócona
Zew Północy
02
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Zamek Sinobrodego
04
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mendelssohn, Respighi, Górecki i Mozart
09
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Maestro
17
czerwca 2017 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Młodzi wirtuozi
18
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Arcymistrzowie
23
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Marzenia
25
czerwca 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Koncert dyplomantów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu
30
czerwca 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna KGHM
Zakończenie sezonu artystycznego

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Wdrożenie e-usług w Filharmonii im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu - etap 2 współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa dolnośląskiego na lata 2007 - 2013 oś priorytetowa 6. Wykorzystanie i promocja potencjału turystycznego o kulturalnego Dolnego Śląska (Turystyka i Kultura), działanie 6.5. Działania wspierające infrastrukturę turystyczną i kulturową.