UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Grudnia 2016
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Porgy and Bess
Wykonawcy:

Hartmut Rohde – altówka, dyrygent

Michel Lethiec – klarnet

NFM Leopoldinum - Orkiestra Kameralna

 

Program:

A. Corelli Concerto grosso g-moll op. 6 nr 8 Fatto per la notte di Natale”

J. Brahms Sekstet G-dur op. 36

***

J.N. Hummel Fantazja na altówkę i smyczki

G. Gershwin Porgy and Bess na klarnet i smyczki (aranż. F. Villard)

Michel Lethiec, fot. Josep Molina

George Gershwin zdobywał popularność, pisząc lekkie piosenki do tekstów swojego brata, Iry. Niedługo potem stał się najsłynniejszym kompozytorem Stanów Zjednoczonych. Jednak to nie sława była największą ambicją artysty – marzył on o stworzeniu narodowej muzyki amerykańskiej, która miała połączyć jazz z tradycyjną sztuką symfoniczną.

Skromne początki pracy braci Gershwin wiążą się z dzielnicą imigrantów w Brooklynie, gdzie pracowali w jednym z wydawnictw muzycznych. Początkowo swoją twórczość podporządkowywali rynkowi i nastawionym na sprzedaż producentom. George Gershwin nieraz wspominał, że jedynie dzięki nauce improwizacji udało mu się nie zwariować od nieustannego tworzenia łudząco podobnych melodii. A improwizowanie na zawsze związało go z jazzem. Gershwina-kompozytora wkrótce kojarzono nie tylko ze świetnymi piosenkami dla Broadwayu, ale także z dziełami obecnymi w renomowanych salach koncertowych – tam debiutował jako dwudziestopięciolatek swoją Błękitną rapsodią, która od razu okazała się wielkim sukcesem. Rok później dyrygent Walter Damrosch, który prowadził wykonanie Koncertu fortepianowego Gershwina, nie krył zachwytu osiągnięciami kompozytora, twierdząc, że Gershwin dokonał cudu – „odział nowoczesną i niezależną damę, Panią Jazz, w klasyczny kostium koncertowy, nie zatracając przy tym ani krzty jej fascynującej osobowości”. Podobny efekt kompozytor osiągnął w kolejnym dziele, które okazało się przebojem, Porgy and Bess. Operę tę kompozytor napisał po wakacjach spędzonych w małej wsi nieopodal Charleston, gdzie wsłuchiwał się w pieśni rybaków i muzykę Afroamerykanów wykonywaną podczas nabożeństw.

Powstała w 1934 r. Porgy and Bess – oryginalna amerykańska opera ludowa – to prawdziwy majstersztyk. W utworze wykorzystane zostały melodie afroamerykańskie, będące jednym z głównych źródeł coraz bardziej uwielbianego wówczas jazzu. Jest i spiritual, i zawołania rybaków, których kompozytor słuchał, odpoczywając w Karolinie Południowej. Porgy and Bess to również pierwsza opera z prawdziwego zdarzenia, opisująca historię czarnoskórych bohaterów. Choć wcześniej powstały dwie „opery ragtime’owe” Scotta Joplina, to jednak dopiero dzieło Gershwina odniosło znaczący sukces. Ponad 80 lat po nowojorskiej premierze Porgy and Bess usłyszymy suitę z tego wyjątkowego dzieła scenicznego – zabrzmi już niebawem, w finale kolejnego przygotowywanego przez Leopoldinum wieczoru w Narodowym Forum Muzyki.

 


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
30 PLN
20 PLN
24 PLN
16 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 2
19
lutego 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Berliner Philharmoniker & Yannick Nézet-Séguin
 
22
lutego 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
La valse
 
Ostatnie miejsca: 14
23
lutego 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Fantazja, medytacja i przemiana
 
08
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Cudowny mandaryn
 
15
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Brahms – IV Symfonia
 
16
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Mozart & Dreamers’ Circus
 
Ostatnie miejsca: 38
24
marca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Telemann – Pasja wg św. Łukasza
 
29
marca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Sinfonia Buenos Aires
 
30
marca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Romans z Beethovenem
 
07
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Klasyczne piękno | Boccherini
 
12
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Siedem pieśni ostatnich dni | Orkiestra Filharmonii Łódzkiej & Paweł Przytocki
 
13
kwietnia 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Muzyczne korzenie
 
14
kwietnia 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Stabat Mater II
 
16
kwietnia 2019 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
J.S. Bach | Pasja wg św. Mateusza
 
26
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Studium harmonii
 
27
kwietnia 2019 | sobota
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Timothy Chooi i NFM Orkiestra Leopoldinum
 
05
maja 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Z Wrocławia do Wiednia
 
10
maja 2019 | piątek
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Simple Symphony
B. Britten, J. Swensen, J.Haydn
10
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Śpiąca królewna
 
17
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
sala koncertowa Filharmonii
Tańce na smyczki
 
22
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Bach – Msza h-moll
 
31
maja 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Karnawał zwierząt
 
07
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Wyznanie duszy
 
14
czerwca 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Muzyczna autobiografia | Zakończenie sezonu artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej
 
15
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Polski barok
 
22
czerwca 2019 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Eroica
 
23
czerwca 2019 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Różne oblicza Wiednia
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie