UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
27
Maja 2017
sobota
godz. 18:15
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
AKUSMA FORUM // Heroines of Sound: pionierki muzyki elektroakustycznej
Wykonawcy:

Bettina Wackernagel  – kurator

 

 

Program:

Heroines of Sound: pionierki muzyki elektroakustycznej

Laurie Spiegel  Patchwork (1976)                                                                               
Laurie Spiegel Pentachrome (1974)                                                                                   
Laurie Spiegel Appalachian Grove I (1974)                                                   
Teresa Rampazzi Environ (1970)                                                                               
Teresa Rampazzi Atmen noch (1980)                                                  

Laurie Spiegel (1985) / fot. Enrico Ferorelli

Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.

Program kładzie nacisk na utwory dwóch czołowych kompozytorek, których twórczość ciągle uchodzi za przeznaczoną dla wtajemniczonych. Program rozpoczyna się od utworu amerykańskiej kompozytorki Laurie Spiegel. Spiegel od wielu lat pracuje w dziedzinie najnowszej elektroniki i muzyki komputerowej i uchodzi za pionierkę na nowojorskiej scenie nowej muzyki. Co więcej, Laurie Spiegel jest utożsamiana z rozwojem eksperymentalnych form wideo, a współpracowała w tej dziedzinie z takimi artystami, jak Nam June Paik, Bill i Louise Etra oraz Tom DeWitt. Jest pionierką sposobów komponowania umożliwiających improwizację z komputerami, a także tworzenie dynamicznych i interaktywnych instrumentów software’owych. Jej program „Music Mouse – An Intelligent Instrument” (1986) na komputery Macintosh, Amiga i Atari był jednym z najwcześniejszych programów do pisania muzyki dostępnych dla zwykłych użytkowników, a znalazł szerokie zastosowanie w muzyce pop i rockowej.

Teresa Rampazzi tworzyła muzykę ambient na długo przed stworzeniem przez Briana Eno idei Ambient 1: Music for Airports w 1978 r. Rampazzi była aktywną i znaczącą osobowością na włoskiej scenie muzyki elektronicznej. Jednak aż do dziś jej twórczość pozostaje niemal nieznana i z trudem przedostaje się do naszej pamięci kulturowej. Jako była pianistka awangardowa, w wieku 50 lat Teresa Rampazzi zdecydowała poświęcić się analogowej muzyce elektronicznej. Była współzałożycielką N.P.S. Group (Nuove Proposte Sonore) w 1965 r., eksperymentalnego kolektywu zajmującego się badaniami nad wytwarzaniem dźwięku za pomocą urządzeń analogowych. Ponadto Rampazzi założyła CSC Computer Music Center (Centro di Sonologia Computazionale) i kierowała nim na Uniwersytecie w Padwie, gdzie także często pracowali Luigi Nono i Luciano Berio. Publikowała profesjonalne artykuły o muzyce elektronicznej i pracowała za granicą: w studiu elektroniki w Utrechcie, na Uniwersytecie Katolickim w Waszyngtonie oraz w EMS w Sztokholmie.

Chcemy podziękować włoskiej muzykolog Laurze Zattrze za jej znakomite prace badawcze nad muzyką Teresy Rampazzi.
Bettina Wackernagel (dyrektorka artystyczna festiwalu Heroines of Sound)



 

Partner:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca nienumerowane
  • Bilet wstępu
10 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. Wydarzenie dostępne w karnecie ze zniżką -20% w kasie i online pod adresem: https://bilety.nfm.wroclaw.pl/karnety/definicje.html

Oglądaj

Musica Electronica Nova 2017 / spot

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie