UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
04
Marca 2017
sobota
godz. 18:00
Sala Maneżowa Akademii Rycerskiej, Legnica
ul. Ojców Zbigniewa i Michała
Plorate
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Anna Mikołajczyk – sopran
Aldona Bartnik – sopran
Aleksandra Turalska – sopran
Matthew Venner – alt
Maciej Gocman – tenor
Tomaš Lajtkep – tenor
Tomáš Král – bas
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM
Izabela Polakowska-Rybska – zastępca kierownika artystycznego Chóru Chłopięcego NFM
Wrocław Baroque Ensemble

Program:

G. Carissimi Jephte
M.-A. Charpentier Litanies de la Vierge H. 83
***
Ph.H. Erlebach Dulde dich; Schwaches Herz
J.Ch. Bach Ach, daß ich Wassers gnug hätte
J.S. Bach Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit – kantata BWV 106

 

Wrocław Baroque Ensemble, fot. Łukasz Rajchert

Przepiękna i wzruszająca muzyka w doskonałym wykonaniu po raz kolejny czeka naszych słuchaczy w Narodowym Forum Muzyki. Wrocław Baroque Ensemble, Chór Chłopięcy NFM i wyjątkowi soliści pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka zapraszają na spotkanie z niezwykłymi barokowymi dziełami!

W okresie Wielkiego Postu zachęcamy do wysłuchania wybranych kompozycji religijnych. W pełen kontemplacji nastrój wprowadzi nas wyjątkowe oratorium jednego z mistrzów muzyki przełomu XVII i XVIII stulecia – Giacomo Carissimiego. Inspirację do swojego oratorium Jephte kompozytor zaczerpnął ze starotestamentowej historii Jeftego – sędzi, który przed wyruszeniem na bitwę z Ammonitami przysiągł Bogu, że jeśli zdoła zwyciężyć, to złoży w ofierze to, co pierwsze wyjdzie z jego domu. Na spotkanie zwycięskiemu Jeftemu jako pierwsza wyszła jego córka, jedyne jego dziecko. Muzyczne ujęcie tej historii zaproponowane przez Carissimiego szybko stało się wzorem dla późniejszych twórców oratoriów. Opowieści zaczerpniętej z Księgi Sędziów towarzyszy bowiem poruszająca serce muzyka, a szczególnie przejmujący jest ostatni chór Plorate filii Israel (Płaczcie, dzieci Izraela).
Podczas tego wieczoru w Sali Głównej KGHM usłyszymy także dzieła innych twórców, których utwory od ponad trzystu lat zachwycają melomanów z całego świata. Za sprawą Carissimiego muzyczną podróż przez barokową twórczość europejską rozpoczniemy we Włoszech. Stamtąd wyruszymy do Francji, by zachwycać się niezwykłym dziełem Marca-Antoine’a Charpentiera, który był uczniem Carissimiego. Podział programu na dwie części pokazuje dwa nurty w muzyce - muzykę związaną z liturgią Kościoła katolickiego oraz muzykę protestancką.

W przeciwieństwie do pierwszej części, w której zostanie zaprezentowana muzyka katolicka osadzona we Włoskiej tradycji, druga część koncertu będzie poświęcona niemieckiej muzyce protestanckiej. Przypomnimy imponującą twórczość kantatową Johanna Sebastiana Bacha, który dzieł tego typu napisał około trzystu, a w większości były one wykonywane podczas liturgii odprawianych w lipskim kościele św. Tomasza, gdzie funkcję kantora kompozytor pełnił 27 lat (czyli przez ponad jedną trzecią swojego życia!). Dzieło Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit należy jednak do wczesnego okresu twórczości Bacha – powstało w 1707 lub 1708 roku podczas jego pobytu w Mühlhausen. Tego wieczoru usłyszymy również kompozycję Ach, daß ich Wassers gnug hätte, napisaną przez innego przedstawiciela rodziny Bachów, prawdopodobnie najważniejszego członka tej rodziny przed Johannem Sebastianem – Johanna Christopha Bacha.

 

 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie