UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
22
Października 2017
niedziela
godz. 18:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Chopin – transkrypcje | Janusz Olejniczak
Wykonawcy:

Janusz Olejniczak – fortepian
Tomasz Strahl – wiolonczela

Program:

F. Chopin
Preludium a-moll op. 28 nr 2, Preludium e-moll op. 28 nr 4, Preludium h-moll op. 28 nr 6 (transkrypcja na wiolonczelę i fortepian: K. Michalik, M. Paderewski)
Etiuda cis-moll op. 25 nr 7 (transkrypcja w e-moll na wiolonczelę i fortepian: A. Głazunow)
Nokturn cis-moll op. posth.(transkrypcja na wiolonczelę i fortepian: T. Strahl, J. Olejniczak)
Mazurek a-moll op. 67 nr 4 (transkrypcja na wiolonczelę i fortepian: A. Krein)
Pieśni z op. 74: Piosnka litewska nr 16, Precz z moich oczu nr 6, Wiosna nr 3, Poseł nr 7 (transkrypcja na wiolonczelę i fortepian: T. Strahl, J. Olejniczak)
***
F. Schubert Sonata a-moll „Arpeggione” D 821
M. de Falla El paño moruno, Nana, Canción, Jota, Asturiana, Polo ze zbioru Siete canciones populares españolas


 


Janusz Olejniczak / fot. archiwum artysty

W programie kolejnego koncertu z muzyką kameralną usłyszymy Chopinowskie preludia, etiudy i mazurki w nietuzinkowym opracowaniu na zespół sugerowany gustami kompozytora. Wielu biografów Fryderyka Chopina pisze o tym, że kompozytor cenił nie tylko fortepian. Przepadał również za brzmieniem wiolonczeli.

Chopin komponował niemal wyłącznie na fortepian. Sporadycznie zdarzało mu się jednak pisać także na inne składy wykonawcze. Poza zbiorem romantycznych pieśni, kilkoma utworami z towarzyszeniem orkiestry symfonicznej i Triem op. 8 skomponował on również trzy dzieła na fortepian i wiolonczelę. Można jedynie podejrzewać, dlaczego akurat ten instrument smyczkowy przypadł twórcy do gustu. Wiadomo, że Chopin przyjaźnił się i występował z Auguste’em Franchomme’em – francuskim kompozytorem i wiolonczelistą. Według przekazów Franchomme zostawiał w domu Chopina jedną ze swych wiolonczel, by nie przywozić jej za każdym razem na próby. Muzykolodzy nie wykluczają, że polski twórca mógł niekiedy grywać na tym instrumencie.

Jak mogą brzmieć oryginalne fortepianowe utwory Chopina z udziałem wiolonczeli? Na to pytanie odpowiadają wybitni polscy instrumentaliści i pedagodzy: Tomasz Strahl i Janusz Olejniczak. Duet zaprezentuje słuchaczom m.in. własne transkrypcje najsłynniejszych dzieł polskiego kompozytora. W programie nie zabraknie również utworów kameralnych autorstwa innych artystów romantyzmu. Za sprawą twórczości Manuela de Falli przywołany zostanie klimat tradycyjnej muzyki hiszpańskiej. Usłyszymy również zaskakującą Sonatę a-moll „Arpeggione” Franza Schuberta. Dzieło to zostało skomponowane na nietypowy instrument, jakim jest tytułowa arpeggione, zwana również „gitarą miłosną”. Był to wynalazek wiedeńskiego lutnika Johanna Staufera i łączył w sobie cechy gitary (ten sam sposób strojenia) i wiolonczeli (kształt). Z wyglądu arpeggione przypominała nieco violę da gamba. Gra na tym instrumencie była niesłychanie trudna do opanowania, w efekcie nie zyskał on popularności. Miała jednak swoich zwolenników, w tym świetnego wirtuoza Vincenza Schustera, który namówił Schuberta do skomponowania Sonaty. Obecnie dzieło to z powodzeniem zdobywa sale koncertowe w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian.


Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 34
26
października 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Powrót do Itaki
05
listopada 2017 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital skrzypcowy Midori
09
listopada 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Rapsodia fantastyczna
16
listopada 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Gubajdulina – koncert monograficzny
07
grudnia 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Wieniec dębowy – for the Mary Rose
11
grudnia 2017 | poniedziałek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Alexeya Komarova
14
grudnia 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Surrealistic Five
21
grudnia 2017 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
W kameralnym nastroju
22
grudnia 2017 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Miłość w śniegu | grudniowy koncert operetkowy
11
stycznia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Beethoven na trzy smyczki
18
stycznia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Living Room Music
25
stycznia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital skrzypcowy Noaha Bendixa-Balgleya, koncertmistrza Berliner Philharmoniker
08
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Les basses réunies – barokowe sonaty na instrumenty basowe
15
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Guimarães String Quartet
22
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Grand duo Polonaise – promocja płyty J. Pietrzaka nagranej w NFM
08
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Modigliani Quartet
18
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert na cztery wiolonczele
21
marca 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Tria fortepianowe Areńskiego
11
kwietnia 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Recital fortepianowy Garricka Ohlssona
19
kwietnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Katarzyna Zdybel i soliści NFM
06
maja 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Paganini na wesoło
10
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Brahms Piano Quartet
17
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Lutosławski Piano Duo
20
maja 2018 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
LutosAir Quintet i goście
24
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Triumf miłości
29
maja 2018 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Septety
07
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Trio waltorniowe
14
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Sekstety smyczkowe
21
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Artemis Quartet

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie