UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
18
Sierpnia 2017
piątek
godz. 20:00
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
plac Kościelny 1, Wrocław
Muzyka z żeńskich klasztorów na cześć świętych kobiet
Wykonawcy:

Ensemble Peregrina (Bazylea):
Agnieszka Budzińska-Bennett – śpiew, kierownictwo artystyczne
Lorenza Donadini – śpiew
Hanna Järveläinen – śpiew
Grace Newcombe – śpiew
Baptiste Romain – fidel

Program:

Muzyka z żeńskich klasztorów na cześć świętych kobiet

święte dziewice (hiszpańskie cysterki, XIV w.; niemieckie benedyktynki, XII w.)
Virgines egregie – sekwencja (kodeksy Roman de Fauvel i Las Huelgas, XIV w.) 
Casta catholica – conductus (kodeks Las Huelgas, XIV wiek)  
Hildegarda z Bingen O dulcissime amator (Symphonia virginum; Nadrenia, XII w.) 

św. Klara
(niemieckie klaryski, XV w.)
Gaude celi ierarchia – sekwencja         
Clara Dei famula – rondellus 
Clara Dei famula – sekwencja        

św. Agnieszka i Maryja
(devotio moderna w Niderlandach, XV w.; niemieckie benedyktynki, XII w.)
Salve virgo speciosa – cantio ku czci św. Agnieszki (Utrecht, XV w.) 
Hildegarda z Bingen O virga ac diadema (Sequentia de Sancta Maria; Nadrenia, XII w.)
Ave pulcherrima regina – cantio maryjna (Utrecht, XV w.) 
 
św. Barbara, św. Maria Magdalena i św. Katarzyna
(szwajcarskie i niemieckie dominikanki, XIV i XV w.; devotio moderna w Niderlandach, XV w.) 
Digne colat ecclesia – cantio ku czci św. Barbary (Utrecht, XV w.) 
O Christi pietas V. Virginis – responsorium ku czci św. Katarzyny (Bazylea, Klingental, XV w.)
Katerina Costi regis / Virginibus Dignior – motet ku czci św. Katarzyny (Niemcy, XV w.) 
In lectulo meo – antyfona ku czci św. Marii Magdaleny (Bazylea, Klingental, XIV w.) 
Fundans Sion – antyfona ku czci św. Marii Magdaleny (Bazylea, Klingental, XIV w., wersja instrumentalna)

św. Urszula i Maryja
(niemieckie benedyktynki, Nadrenia, XII w.)
Hildegarda z Bingen Spiritui Sancto honor (De undecim milibus virginibus) ku czci św. Urszuli
Hildegarda z Bingen O viridissima virga (De Sancta Maria)  
 
Maryja i św. Klara
(polskie klaryski, XIII w.)
Ave mater gracie – sekwencja
Omnia beneficia –  conductus
O felix haec novitas – sekwencja
Benedicamus Domino
 
święte dziewice
(hiszpańskie cysterki, XIV w.) 
In virgulto gracie – sekwencja (kodeks Las Huelgas, XIV w.)

Czas trwania koncertu: [60'] / koncert bez przerwy

Ensemble Peregrina / fot. Susanna Drescher

W programie koncertu Ensemble Peregrina znajdzie się muzyka zanotowana w wiodących europejskich klasztorach żeńskich od XII do XV wieku i tam też w większości przypadków wykonywana. Dodatkowo wybrane zostały te utwory, które dotyczą popularnych postaci kobiecych świętych – Klary, Agnieszki, Barbary, Marii Magdaleny, Katarzyny, Urszuli i oczywiście Maryi – oraz istotnych w liturgii grup kobiet (w utworach przeznaczonych dla świętych dziewic, często wykorzystujących metaforę Panien Mądrych i Głupich). Usłyszymy w tym programie muzykę kultywowaną w klasztorach niemieckich benedyktynek, polskich i niemieckich klarysek, hiszpańskich cysterek czy szwajcarskich dominikanek. Usłyszymy także utwory Hildegardy z Bingen (1098–1179) – jednej z najwybitniejszych indywidualności średniowiecznej Europy. Pozostawiła ona wiele prac z zakresu teologii, hagiografii, medycyny i nauk przyrodniczych. W sprawach polityki, dyplomacji i lecznictwa rady u niej zasięgały największe osobistości. Obszerną twórczość muzyczną Hildegardy można uznać za najwybitniejsze osiągnięcie kompozytorskie ówczesnego świata.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca nienumerowane Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

19
sierpnia 2017 | sobota
godz. 20:00
Forum Musicum
Oratorium Marianum
Anna Bon – sonaty fletowe i klawesynowe
24
sierpnia 2017 | czwartek
godz. 20:00
Forum Musicum
Ewangelicko-augsburski kościół Opatrzności Bożej
Élisabeth Jacquet de la Guerre – sonaty skrzypcowe i kantaty
Ostatnie miejsca: 3
25
sierpnia 2017 | piątek
godz. 20:00
Forum Musicum
Ratusz, Sala Wielka
Di Madalena Casulana il secondo libro de madrigali a quattro voci
26
sierpnia 2017 | sobota
godz. 20:00
Forum Musicum
Oratorium Marianum
O che nuovo stupor! Co za cuda nowe!

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie