UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
07
Stycznia 2018
niedziela
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
Mozart: Gran Partita
Wykonawcy:

Jerzy Stuhr w roli Wolfganga Amadeusa Mozarta
Amadeus Wind Ensemble:
Olivier Stankiewicz, Sebastian Aleksandrowicz – oboje 
Andrew Marriner, Krzysztof Grzybowski – klarnety 
Reiner Wehle, Radosław Herdzik– basethorny 
Artur Kasperek, Cezary Rembisz – fagoty 
Timothy Jones, Ben Jacks, Igor Szeligowski, Marek Michalec – waltornie 
Radosław Manthey – kontrabas 

 

 

Program:

W.A. Mozart Serenada B-dur KV 361/370a „Gran Partita”, Uprowadzenie z seraju – fragmenty opery (opracowanie na zespół dęty: T. Karawan)

Amadeus Wind Ensemble / fot. materiały prasowe zespołu

Lekka, pełna orientalnego powabu muzyka i przygody w egzotycznej scenerii – czego więcej potrzeba do sukcesu opery? Uprowadzenie z seraju to burzliwe dzieje Konstancji i jej przyjaciółki, które zostały porwane przez piratów i sprzedane do seraju, czyli pałacu baszy. Osmański dostojnik chce uczynić piękną kobietę swoją nałożnicą, a nadzorca niewolników ostrzy sobie zęby na jej towarzyszkę. Na początku basza zachowuje się jak dżentelmen: zamiast użyć siły, zaleca się do dziewczyny, jednak wobec braku pozytywnej odpowiedzi zaczyna ją straszyć torturami. Na szczęście odsiecz jest blisko: ukochany Konstancji oraz jej służący planują uprowadzenie niewolnic. Umiejscowienie akcji w seraju pozwoliło Mozartowi sięgnąć po elementy muzyki tureckiej, które były bardzo modne w czasie, gdy po raz pierwszy komponował on dzieło sceniczne dla teatru w Wiedniu. Kiedy słuchamy przesyconych witalnością melodii i wartkich rytmów, trudno nam oprzeć się wrażeniu, że artysta świetnie się bawił, pisząc Uprowadzenie z seraju. Zbieżność imienia bohaterki z imieniem ukochanej Mozarta, Constanze Weber, jest nieprzypadkowa, podobnie jak wątek niepewnego losu zakochanych. W osiemnastowiecznym społeczeństwie młody kompozytor nie był najlepszym kandydatem na męża. Matka Constanze chciała nawet wzywać policję, by rozdzieliła oblubieńców. Z kolei dla ojca kompozytora śpiewaczka nie była wymarzoną synową i nie zaakceptował tego związku nigdy. Jednak kilka dni po premierze Uprowadzenia z seraju małżeństwo zostało zawarte i okazało się szczęśliwe.

Fragmenty orientalnej opery w aranżacji na instrumenty dęte wykona Amadeus Wind Ensemble. Zespół ten został utworzony w zeszłym roku przez członków London Symphony Orchestra oraz polskich muzyków, by upamiętnić 225. rocznicę śmierci austriackiego geniusza. Uwielbiany przez publiczność aktor Jerzy Stuhr wcieli się w rolę niepokornego kompozytora, odczyta jego listy i przedstawi życie prywatne.

Amadeus Wind Ensemble zagra także wyborną Serenadę B-dur, zwaną „Gran Partitą”, na trzynaście instrumentów dętych. Tego typu muzyka była elementem życia niższych warstw osiemnastowiecznej szlachty, bo zespół z takim składem instrumentalnym był tańszy niż orkiestra, a do tego mobilny – mógł grać w domu, w ogrodzie, w trakcie parady. Mozart, jak przystało na geniusza, wzniósł się ponad rozrywkowy charakter popularnej twórczości i napisał dzieło wybitne. W głośnym filmie Amadeusz pierwsze spotkanie Mozarta z Salierim odbywa się właśnie w trakcie wykonania „Gran Partity”. Filmowy szwarccharakter jest zdegustowany manierami młodego kompozytora, ale rozpływa się nad jego muzyką, rozkoszuje solową partią oboju i tematem granym przez klarnet. Wydaje się mu, że słyszy głos samego Stwórcy. Więcej światła na tajniki niepojętego talentu i nietuzinkowego charakteru Mozarta oraz na konwenanse cesarskiego dworu rzucą Jerzy Stuhr i artyści Amadeus Wind Ensemble. Ale o wyprzedzającym swe czasy artyście opowie przede wszystkim jego muzyka.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP & VIP Room
100 PLN
150 PLN
I kategoria Ostatnie miejsca
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
80 PLN
60 PLN
72 PLN
54 PLN
II kategoria Dostępne
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
60 PLN
40 PLN
III kategoria Ostatnie miejsca
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
40 PLN
25 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Oglądaj

Amadeus Wind Ensemble | trailer

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 1
05
stycznia 2018 | piątek
godz. 19:00
Festiwal Noworoczny NFM
NFM, Sala Główna
Gala Noworoczna: między słowami a muzyką
Małgorzata Walewska, Joanna Woś
06
stycznia 2018 | sobota
godz. 19:00
Festiwal Noworoczny NFM
NFM, Sala Główna
Hommage à Blues Brothers: między prawdą a żartem
Zbigniew Zamachowski, Maciej Miecznikowski
07
stycznia 2018 | niedziela
godz. 12:00
Festiwal Noworoczny NFM
NFM, Sala Główna
Gala Noworoczna: między słowami a muzyką
Małgorzata Walewska, Joanna Woś

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie