UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
01
Marca 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – Carmignola
Wykonawcy:

Giuliano Carmignola – skrzypce, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Maciej Prochaska – słowo wstępne
 

Program:

A. Vivaldi
Sonata a 4 Es-dur „Al Santo Sepolcro” RV 130
Koncert F-dur na skrzypce „Per la solennità di San Lorenzo” RV 286
Koncert d-moll na smyczki „Madrigalesco” RV 129
Koncert C-dur na skrzypce i dwie orkiestry „Per la SS Assontione di Maria Vergine” RV 581
***
Symfonia h-moll na smyczki „Al Santo Sepolcro" RV 169
Koncert  E-dur na smyczki „Il riposo per il Santissimo Natale” RV 270
Koncert D-dur na smyczki „Per la solennità della S. Lingua di S. Antonio” RV 212

Giuliano Carmignola / fot. Anna Carmignola / DG

Na pytanie „Kim był Vivaldi?” większość z nas odpowie „kompozytorem”, tymczasem w swoich czasach Włoch słynął przede wszystkim jako wirtuoz skrzypiec. Nie dziwi więc, że spośród jego pięciuset znanych dziś koncertów prawie połowa to utwory z solową partią skrzypiec. Popisowe sola Rudego Księdza to wyzwanie dla mistrza techniki gry, obdarzonego głęboką wrażliwością muzyczną. To zadanie godne Giuliana Carmignoli, okrzykniętego księciem skrzypiec barokowych.

Można powiedzieć, że przeznaczeniem Carmignoli było zostanie wirtuozem, specjalistą od muzyki Vivaldiego. Urodził się w niedalekim od Vivaldiowskiej Wenecji Treviso, miał tatę skrzypka, u którego oczywiście uczył się jako mały chłopiec, a po formalne wykształcenie udał się do Luigiego Ferra, członka pionierskiego zespołu popularyzującego zapomnianą przez wieki twórczość Vivaldiego. Carmignola otwarcie przyznaje, że woli brzmienie skrzypiec barokowych od współczesnych. Będziemy mogli podziwiać dwa skarby, na których gra, nadzwyczajne instrumenty z XVIII wieku – może podobnych używał sam Vivaldi?

Porywające dzieła na skrzypce i orkiestrę, które usłyszmy tego wieczoru, powstały w związku z bardzo ciekawymi tradycjami religijnymi i rozbrzmiewały przede wszystkim w trakcie ważnych uroczystości w roku liturgicznym. Nie jesteśmy pewni przeznaczenia sonaty i symfonii „Al Santo Sepolcro”, czyli „Grobu Pańskiego”. Mogły zostać napisane dla którejś z licznych we Włoszech kaplic noszących takie wezwanie, prawdopodobnie dla Sacro Monte – zbudowanej w Piemoncie pomniejszonej kopii oryginalnej Bazyliki Grobu Pańskiego. Służyła ona pielgrzymom niemogącym z powodu wojen lub kosztów dotrzeć do Jerozolimy. Możliwe też, że dzieła powstały na jedną z liturgii Wielkiego Tygodnia w kościele della Pietà, gdzie pracował Vivaldi. Nie musimy jednak znać historii tych utworów, aby dogłębnie nas one poruszyły, szczególnie niepokojącymi dysonansami wyrażającymi żałobę.

Choć w czasach Vivaldiego madrygał nie był już najmodniejszym rodzajem pieśni, po formę tę wciąż sięgano. Vivaldi w koncercie „Madrigalesco” kazał śpiewać nie ludziom, a instrumentom. Tworząc ekspresyjne, śpiewne melodie, korzystał z pomysłów z własnych utworów wokalnych, m.in. ze słynnej Glorii. Koncert „Per la SS Assontione di Maria Vergine” jest fragmentem nieszporów skomponowanych na hucznie obchodzoną we Włoszech sierpniową uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Vivaldi inspirował się wenecką tradycją śpiewu polichóralnego i dlatego podzielił orkiestrę na dwie grupy, tworząc bardzo sugestywny efekt dialogu instrumentów rozmieszczonych w różnych miejscach w przestrzeni. Ważną rolę przydzielił też soliście – w jego wirtuozowskiej partii słyszymy kulminację emocji.

Pisząc przeznaczony na Boże Narodzenie koncert „Il riposo per il Santissimo Natale”, Vivaldi inspirował się muzyką grajków, którzy w okresie świątecznym, na pamiątkę pasterzy z Betlejem, chodzili po włoskich miastach i muzykowali na „pasterskich” instrumentach: fujarkach i włoskiej odmianie dud. Koncert „Per la solennità della S. Lingua di S. Antonio” jest przeznaczony na obchodzoną 15 lutego uroczystość języka św. Antoniego. Vivaldi skomponował dzieło z zamiarem wykonania samemu arcytrudnej partii solisty w bazylice swojego patrona w Padwie, gdzie przechowywane są relikwie św. Antoniego. Wyeksponowane dla wiernych język i inne części ciała świętego związane z mową – w sposób niewytłumaczalny naukowo – nie uległy rozkładowi po dziś dzień. Św. Antoni słynął z talentu kaznodziejskiego, a cud uznano za potwierdzenie z nieba, że głosił prawdę.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1 Brak
  • Bilet VIP
70 PLN
Strefa II - poziom -1 Brak
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
50 PLN
30 PLN
15 PLN
45 PLN
27 PLN
Strefa II - poziom 0 Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
  • Karta Melomana N
  • Karta Melomana U
50 PLN
30 PLN
15 PLN
45 PLN
27 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi.

Podobne wydarzenia

02
marca 2018 | piątek
godz. 19:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Cztery pory roku
 
03
marca 2018 | sobota
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Kameralna
Młodzi wirtuozi – 4 Times Baroque
 
04
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Akademia Vivaldiowska
NFM, Sala Główna
Akademia Vivaldiowska | Vivaldi – L’Olimpiade
Opera Vivaldiego w NFM

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie