UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
28
Czerwca 2018
czwartek
godz. 18:00
sala koncertowa Filharmonii
ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 19, Wrocław
Moniuszko inaczej śpiewany – koncert finałowy projektu Akademia Chóralna
Wykonawcy:

Agnieszka Franków-Żelazny – dyrygent
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Aleksandra Sosna – alt
Sebastian Mach – tenor
Jerzy Butryn – bas
Chór Kamerton Szkoły Podstawowej im. doc. dra inż. Jana Wyżykowskiego w Haczowie
Marta Sobota – kierownictwo artystyczne
Chór Kameralny Portamento Młodzieżowego Domu Kultury w Starachowicach
Bożena Magdalena Mrózek – kierownictwo artystyczne
Chór Gimnazjum im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Rzekuniu
Agnieszka Majewska – kierownictwo artystyczne
Chór Clave de Sol Samorządowego Centrum Kultury i Bibliotek w Szczucinie
Ilona Mach – kierownictwo artystyczne
Chór Gaudeamus Zespołu Szkół nr 1 im. Jana Pawła II w Bełżycach
Marzena Goc – kierownictwo artystyczne
NFM Orkiestra Leopoldinum
Maciej Moskal – perkusja
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian



 

Program:

S. Moniuszko
Jak lilija, co rozwija z opery Verbum nobile
Prząśniczka
ze zbioru Śpiewnik domowy
Szumią jodły na gór szczycie
z opery Halka
O Jaśko! Mój drogi
z opery Halka
Spod igiełek kwiaty rosną
z opery Straszny dwór
Krakowiaczek
ze zbioru Śpiewnik domowy
Kozak
ze zbioru Śpiewnik domowy
Modlitwa w kościółku
z opery Halka
Bakczysaraj
ze zbioru Sonety Krymskie
Ten zegar stary
z opery Straszny dwór
Chochlik
ze zbioru Śpiewnik domowy
Dziad i baba
ze zbioru Śpiewnik domowy
Kum i kuma
ze zbioru Śpiewnik domowy
Mazur
z opery Straszny dwór

Aranżacja: Roman I. Drozd

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

Chóry Akademii Chóralnej / fot. Joanna Stoga

Wakacyjny czas w Narodowym Forum Muzyki rozpoczynamy śpiewająco – a to za sprawą wyjątkowego koncertu chórów dziecięcych objętych projektem Akademii Chóralnej. Młodzi wykonawcy zaprezentują niezwykłe aranżacje arii z najsłynniejszych oper i pieśni ze Śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki.

Moniuszko był mocno związany ze sztuką teatralną – nie tylko jako uważny widz, lecz także jako pracownik warszawskiego teatru. Nic więc dziwnego, że w jego twórczości teatr również zajął istotne miejsce – Moniuszko stworzył jedne z najpopularniejszych polskich oper. Jego Halka była w zasadzie pierwszym polskim dziełem operowym dużych rozmiarów. Co więcej, utworem przełomowym – wcześniej nie do pomyślenia było, aby bohaterami teatru muzycznego stali się chłopi! Jednak Moniuszkowska Halka nie od razu zdobyła sławę. Po premierze pierwszej wersji utworu w Wilnie o partyturze zapomniano na dziesięć lat. Kompozycja popularność zyskała dopiero, gdy została zaprezentowana w Warszawie w nowej, dłuższej o dwa akty wersji. Z kolei późniejszy (powstały niemal dwadzieścia lat po Halce) Straszny dwór szybko został okrzyknięty najdoskonalszym dziełem Moniuszki. Ta pełna polskich akcentów opera została wystawiona rok po zakończeniu powstania styczniowego. Miała podnieść na duchu rozczarowanych i wątpiących rodaków.

Artysta szybko został okrzyknięty „kompozytorem narodowym”. Cieszył się uznaniem słuchaczy i krytyków, nierzadko też nazywano go „ojcem polskiej opery narodowej” czy „wielkim piewcą muzyki i kultury polskiej”. Mimo niezwykłej sławy Moniuszko pozostał człowiekiem niezwykle skromnym. Wypowiadali się o nim pochlebnie nie tylko krytycy jemu współcześni, lecz także czołowi publicyści muzyczni XX wieku, jak chociażby Zygmunt Mycielski czy Stefan Kisielewski, którzy uznawali twórczość kompozytora za fenomen. Moniuszko był bowiem lubiany przez wszystkich – od mieszkańców dziewiętnastowiecznej wsi po wybrednych arystokratów. Serca rodaków zdobył chyba przede wszystkim Śpiewnikiem domowym – zbiorem pieśni o wyjątkowo polskim charakterze, którego nikt przed nim nie stworzył.


Sfinansowano ze środkow:
Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsce numerowane
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
25 PLN
15 PLN

Podobne wydarzenia

18
listopada 2018 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty Akademii Chóralnej
NFM, Sala Główna
Narodowe śpiewanie we Wrocławiu
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie