UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
08
Września 2018
sobota
godz. 21:00
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
plac Uniwersytecki 1, Wrocław
Duchowa stolica Polski
Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Jian Hui Mo – sopran chłopięcy
Matthew Venner – alt
Maciej Gocman – tenor
Felix Schwandtke – bas
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne

Program:

Marcin Józef Żebrowski Rorate coeli, Magnificat, Missa Pastoritia

Czas trwania koncertu: [80']

 

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

Andrzej Kosendiak / fot. Łukasz Rajchert

Jak co roku maestro Andrzej Kosendiak podzieli się z publicznością swoją pasją odkrywania polskich dzieł muzyki dawnej. Tym razem przedstawi nam utwory czołowego rodzimego twórcy muzyki XVIII wieku – Marcina Józefa Żebrowskiego.

Kompozytor był związany z Jasną Górą, duchową stolicą Polski, a jednocześnie prężnym ośrodkiem rozwoju sztuki muzycznej. Usłyszymy jego mszę bożonarodzeniową, hymn Magnificat i antyfonę z tzw. rorat – utwory na najwyższym europejskim poziomie kompozytorskim. Żebrowski był śpiewakiem (basem), skrzypkiem wirtuozem, dyrygentem, pedagogiem i kompozytorem, a jego kariera nabrała rozpędu, gdy dołączył do kapeli w klasztorze w Częstochowie. Był prawdopodobnie pierwszym polskim twórcą drukującym swoje symfonie za granicą i jedynym rodzimym autorem concerto grosso. Miał nieszablonowe pomysły melodyczne, wykorzystywał elementy stylu neapolitańskiego i polskiej muzyki ludowej. Na festiwalowym koncercie usłyszymy jego utwory sakralne skomponowane dla klasztoru na Jasnej Górze.

Magnificat, czyli hymn do Matki Boskiej śpiewany podczas nieszporów (wieczornej modlitwy brewiarzowej), jest utrzymany w stylu włoskiej kantaty wersetowej. Zachwyca kontrastami i rozwiniętą techniką koncertującą. Uwagę zwracają w nim zarówno pełne inwencji melodycznej ustępy solowe (na czele z przepiękną arią sopranową Suscepit Israel), jak i znakomite opanowanie sztuki kontrapunktu.Rorate caeli to antyfona rozpoczynająca mszę wotywną o Najświętszej Maryi Pannie, nazywaną roratami. Je st ona odprawiana wczesnym rankiem w dni powszednie Adwentu, czyli okresu poprzedzającego Boże Narodzenie. Pierwsze słowa antyfony „Rorate, caeli desuper, et nubes pluant justum” („Spuśćcie rosę, niebiosa, a obłoki niech wyleją Sprawiedliwego”) są prośbą o nadejście Zbawiciela. W dokonanym przez Żebrowskiego opracowaniu tej pieśni widoczne są już znamiona stylu klasycznego.Missa pastoritia ex D należy do popularnego w XVIII wieku gatunku mszy pastoralnych (dosłownie: pasterskich), przeznaczonych do wykonywania w okresie Bożego Narodzenia. W kompozycji Żebrowskiego uwagę zwracają wyraźnie zauważalne rytmy polskich tańców, zwłaszcza poloneza. Szczególnie pięknie brzmią części solowe (Domine Deus, Quoniam czy Benedictus).

Żaden z polskich zespołów muzycznych nie ma tak długiej historii i nie pozostawił po sobie tak wiele materiałów nutowych, jak kapela jasnogórska, do której należał kompozytor. Grupa istnieje od XVI wieku przy najważniejszym w kraju ośrodku religijnym. Sanktuarium z Cudownym Obrazem Matki Boskiej jest od ponad sześciuset lat celem pielgrzymek, a w okresie zaborów było miejscem podtrzymującym morale Polaków i ducha patriotyzmu. Bazylika odwiedzana przez tłumy wiernych, dostojników i koronowane głowy, potrzebowała stosownej oprawy muzycznej. Bezcenne zbiory nutowe biblioteki klasztornej, w tym twórczość Żebrowskiego, to spuścizna kulturowa, którą warto poznać.

Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
70 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Oglądaj

Duchowa stolica Polski | Andrzej Kosendiak – zapowiedź
Duchowa stolica Polski | Andrzej Kosendiak – zapowiedź II

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie