UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
14
Września 2018
piątek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna
plac Wolności 1, Wrocław
In tempore belli
Wykonawcy:

Giovanni Antonini – dyrygent
Il Giardino Armonico
Sandrine Piau – sopran
Giuseppina Bridelli – mezzosopran
Krystian Adam Krzeszowiak – tenor
Fulvio Bettini – baryton
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne

Program:

Joseph Haydn
Uwertura do opery L’isola disabitata Hob. XXVIII:9
Scena di Berenice Hob. XXIVa:10
Symfonia fis-moll Hob. I:45 „Pożegnalna”
***
Missa in tempore belli C-dur  Hob. XXII:9 „Paukenmesse”

Il Giardino Armonico / fot. Łukasz Rajchert

Stali bywalcy festiwalu Wratislavia Cantans wiedzą, że Giovanni Antonini to nie tylko świetny „reżyser” układający dramaturgię programu festiwalu, lecz także jeden z najbardziej cenionych interpretatorów muzyki baroku i klasycyzmu. Maestro nie zawiedzie nas i tym razem – jak co roku poprowadzi swoją orkiestrę instrumentów dawnych Il Giardino Armonico. Do wspólnego wykonania jednej z najpopularniejszych mszy Josepha Haydna zaprosił nagrodzony Fryderykiem Chór NFM.

O ile podtytuły i przydomki często są nadawane utworom przez publiczność lub wydawców o zacięciu marketingowym, o tyle w przypadku Mszy C-dur jesteśmy pewni, że to Haydn swoją ręką napisał na partyturze w 1796 roku „In tempore belli” („W czasie wojny”). Austria była otoczona przez wojska francuskie, Napoleon zbliżał się, odnosząc po drodze same zwycięstwa, wiedeńczycy truchleli na myśli o inwazji na miasto. Powszechną mobilizację ogłoszono w ciepły sierpniowy dzień, gdy Haydn, mimo narastającego wokół napięcia, usiłował pracować nad mszą zamówioną na imieniny żony jego protektora, księżnej Esterházy. Wiekowego już kompozytora nie objął rozkaz gotowości bojowej, więc mógł dokończyć pracę nad pierwszym z sześciu znakomitych muzycznych opracowań liturgii, z których każde powstało na kolejne imieniny Marii Józefy. „In tempore belli” nie jest bynajmniej muzyką do radosnego świętowania, tak jakby wokół wszystko było w porządku. Haydn nakazał, aby w Agnus Dei – części mszy zawierającej prośbę „Obdarz nas pokojem” – złowieszcze uderzenia w kotły brzmiały „jak nadchodząca z oddali armia wroga”, a uporczywe fanfary grane na instrumentach dętych ogłaszały zwycięstwo. Publiczność w lot pojęła muzyczne aluzje i nazwała nową kompozycję „Paukenmesse” („Mszą z bębnami”).

Jednak dzieło, które błyskawicznie stało się popularne, nie pozostawia słuchacza w strachu. Haydn, człowiek głęboko wierzący, ufał w sens modlitwy o pokój. Msza to ofiara Chrystusa, nazywanego Księciem Pokoju, i kompozytor swoją nadzieję przekazał m.in. w bardzo radosnej Glorii oraz w innych częściach pełnych wpadających w ucho melodii, żwawych temp, dramatycznych zwrotów akcji i niemal teatralnych arii. Współcześni krytykowali wszystkie msze Haydna, uważając je za mało pobożne – wydawały się zbyt pogodne. „Paukenmesse” jest przede wszystkim refleksją nad wartością i potrzebą pokoju.

Tak pełen energii utwór to repertuar, w którym muzycy Il Giardino Armonico wraz ze swoim dyrygentem czują się najlepiej. Są niekwestionowanymi specjalistami od twórczości Haydna – biorą udział w na pozór nierealnym, a jednak z sukcesami realizowanym projekcie Haydn2032, którego celem jest nagranie wszystkich stu siedmiu symfonii wiedeńskiego klasyka. Ich kunszt w interpretowaniu Haydna potwierdza prestiżowa Gramophone Award 2017, przyznana „za wzorcowe wykonanie”.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
VIP Dostępne
  • Bilet VIP
  • Bilet VIP & VIP Room
150 PLN
250 PLN
I kategoria Dostępne
  • I kat - Bilet normalny
  • I kat - Bilet ulgowy
110 PLN
90 PLN
II kategoria Ostatnie miejsca
  • II kat - Bilet normalny
  • II kat - Bilet ulgowy
80 PLN
60 PLN
III kategoria Brak
  • III kat - Bilet normalny
  • III kat - Bilet ulgowy
50 PLN
30 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. / Tickets for this event are not refundable.

Podobne wydarzenia

01
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, foyer
Wystawa rysunków Eugeniusza Gepperta związana z setną rocznicą odzyskania niepodległości przez Polskę
Wydarzenie towarzyszące
07
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Król Roger
J. Kaspszyk, M. Kwiecień
07
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Andrzeja Apostoła
Mistrzowie francuskiego baroku | Środa Śląska
Wstęp wolny
08
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Historia żołnierza
Igor Strawiński
08
września 2018 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Teatr Zdrojowy im. H. Wieniawskiego
Mistrzowie francuskiego baroku | Szczawno Zdrój
 
08
września 2018 | sobota
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
bazylika Mniejsza Nawiedzenia NMP
Media vita in morte sumus | Bardo
 
08
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół Uniwersytecki pw. Najświętszego Imienia Jezus
Duchowa stolica Polski
 
09
września 2018 | niedziela
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
Oratorium Marianum
Mistrzowie francuskiego baroku
 
09
września 2018 | niedziela
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
Sen Scypiona | Bielawa
Wstęp wolny
09
września 2018 | niedziela
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
Media vita in morte sumus
 
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czarna
Love is(n’t) in the air | Koncert w ramach MusMA
 
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Apostołów Piotra i Pawła
Media vita in morte sumus | Syców
Wstęp wolny
10
września 2018 | poniedziałek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół Wniebowzięcia NMP i św. Mikołaja
Sen Scypiona | Bolesławiec
Wstęp wolny
11
września 2018 | wtorek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kolegiata Świętego Krzyża i św. Bartłomieja
In Paradisum
 
Ostatnie miejsca: 34
12
września 2018 | środa
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Synagoga pod Białym Bocianem
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi
 
12
września 2018 | środa
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. Wniebowzięcia NMP
In Paradisum | Kłodzko
 
13
września 2018 | czwartek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Madame Curie
Opera Elżbiety Sikory w NFM
13
września 2018 | czwartek
godz. 19:30
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Jana Chrzciciela
Monteverdi – Madrigali guerrieri et amorosi | Krotoszyn
Wstęp wolny
13
września 2018 | czwartek
godz. 20:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. NMP Królowej Polski
Moc ukraińskiego śpiewu | Głogów
Wstęp wolny
14
września 2018 | piątek
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
kościół pw. św. Jana Apostoła i Ewangelisty
Moc ukraińskiego śpiewu | Oleśnica
Wstęp wolny
15
września 2018 | sobota
godz. 17:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Czerwona
Rozprawa o dobrowolnej niewoli
 
Ostatnie miejsca: 18
15
września 2018 | sobota
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
Akademia Rycerska, Sala Królewska
Bitwy, szaleństwa i pożegnania | Legnica
 
15
września 2018 | sobota
godz. 21:00
Wratislavia Cantans
kościół św. Stanisława, Doroty i Wacława
Moc ukraińskiego śpiewu
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 12:00
Wratislavia Cantans
Oratorium Marianum
Vaghezze e ricercari – muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu
 
16
września 2018 | niedziela
godz. 19:00
Wratislavia Cantans
NFM, Sala Główna
Verdi – Requiem
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie