UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
27
Września 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
plac Wolności 1, Wrocław
Souvenir de Florence
Wykonawcy:

Meccore String Quartet:
Wojciech Koprowski – I skrzypce
Aleksandra Bryła – II skrzypce
Michał Bryła – altówka
Tomasz Daroch – wiolonczela

Członkowie Alban Berg Quartett:
Isabel Charisius – altówka
Valentin Erben  – wiolonczela

Program:

P. Czajkowski I Kwartet smyczkowy D-dur op. 11, Quartettsatz B-dur op. posth
***
P. Czajkowski Sekstet smyczkowy d-moll op. 70 „Souvenir de Florence”

Meccore String Quartet / fot. Anita Wąsik

Podczas pierwszego koncertu kameralnego w nowym sezonie artystycznym na estradzie Narodowego Forum Muzyki wystąpi wyjątkowy kolektyw. Będzie nim grupa złożona z artystów związanych na co dzień z dwoma różnymi zespołami. Tego wieczoru usłyszymy efekt współpracy muzyków zrzeszonych w polskim Meccore String Quartet i wiedeńskim Alban Berg Quartett. Ten znakomity sekstet wykona najpopularniejsze kompozycje kameralne na instrumenty smyczkowe autorstwa Piotra Czajkowskiego.

Twórczość Czajkowskiego do dziś, razem z dziełami Potężnej Gromadki, jest wizytówką dziewiętnastowiecznej muzyki rosyjskiej. Artysta zasłynął jako autor zarówno urokliwych baletów o tematyce baśniowej, jak i pełnej ekspresji muzyki symfonicznej, maksymalnie wykorzystującej możliwości dziewiętnastowiecznej orkiestry. Niezwykła skłonność do prowadzenia pełnej liryzmu narracji muzycznej pozwoliła Czajkowskiemu na tworzenie nie tylko urzekającej muzyki instrumentalnej, lecz także udanych dzieł operowych. Na tym nie koniec: pośród wyjątkowych koncertów na instrumenty solowe oraz pieśni, uwertur i utworów na fortepian solo odnajdujemy ponad dziesięć dzieł kameralnych na różnorodne składy instrumentalne – od zespołu złożonego z czterech waltorni po trio fortepianowe (choć kompozytor rzadko łączył fortepian ze skrzypcami). Spośród nich do tych najchętniej dziś wykonywanych należą kompozycje na zespoły smyczkowe, które pojawią się w programie tego wrześniowego koncertu.

Swój pierwszy kwartet smyczkowy Czajkowski skomponował w 1865 roku. To jednoczęściowe dzieło, utrzymane w tonacji B-dur, zostało niemal od razu wykonane podczas koncertu uczniów… Henryka Wieniawskiego. Młody, studiujący w Konserwatorium Petersburskim Czajkowski poznał przy tej okazji słynnego polskiego skrzypka, z którym w późniejszych latach połączyła go przyjaźń. Kwartet smyczkowy B-dur należy dziś do rzadziej grywanych, chociażby w porównaniu do I Kwartetu smyczkowego D-dur – powstałej sześć lat później lirycznej i pogodnej kompozycji, której Czajkowski nadał już formę typowego czteroczęściowego kwartetu. Dzieło to dedykował przyjacielowi Siergiejowi Raczyńskiemu – libreciście amatorowi, którego cenił, ale mimo to wielokrotnie odrzucał propozycję napisania muzyki do tekstów jego autorstwa.

W finale koncertu usłyszymy jedyny sekstet smyczkowy, jaki wyszedł spod pióra Czajkowskiego – „Souvenir de Florence”. Stworzenie ostatecznej wersji tego utworu zajęło artyście niemal dwa lata. Choć kompozycja odniosła niebywały sukces już po pierwszym wykonaniu, to sama praca nad nią przysporzyła Czajkowskiemu sporo trudności – w listach do swojego brata wielokrotnie wspominał, że największym wyzwaniem było dla niego pisanie w ten sposób, by każdy z instrumentów był w tym utworze niezależny i wyjątkowy.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Strefa I - poziom -1
  • Bilet VIP
50 PLN
Strefa II - poziom -1
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN
Strefa II - poziom 0
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
30 PLN
20 PLN

Podobne wydarzenia

21
lutego 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Kalejdoskop
 
02
marca 2019 | sobota
godz. 17:00
Koncerty kameralne
sala koncertowa Filharmonii
Sonaty na skrzypce i fortepian
 
07
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Silius Trio
 
21
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Stabat Mater
 
28
marca 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Wiosenne melancholie
 
04
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Biała róża
 
05
kwietnia 2019 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Recital fortepianowy Ewy Pobłockiej
Bach | Das Wohltemperierte Klavier
25
kwietnia 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Triumf Miłości
 
09
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Pejzaż bez Ciebie
 
Ostatnie miejsca: 35
15
maja 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Mozart | Missa brevis
Soliści Capella Cracoviensis
30
maja 2019 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Sonaty skrzypcowe | Bomsori Kim i Rafał Blechacz
 
09
czerwca 2019 | niedziela
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Sonaty kreutzerowskie
 
19
czerwca 2019 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Jedyne takie trio
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie