François Bayle / fot. A. Hanel
Musica Electronica Nova
AKUSMA FORUM // L’infini du bruit… The Noise’s infinite…
27.05.2017
Sat.
7:30 PM
NFM, Sala Czerwona
Programme:

L’infini du bruit… The Noise’s infinite…

François Bayle Rain stick [The empty Hand /1] (1994)
Jean-Claude Risset Elementa (1998)
François Bayle The Noise’s infinite [Erosphère /2] (1998)

Download programme
Performers:

François Bayle – kurator, wykonawca

 

 

Venue:
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Pricelists:
10

Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.

Rain stick [The empty Hand /1]           
Z gestu-wydarzenia uchwyconego w locie, tutaj zatrzymany precyzyjny ślad obrazu, z łatwością powiększony, zawężony, zwielokrotniony, wymyślony, dystrybuowany, staje się mikrokosmosem lub hiperprzestrzenią, gdzie krzyżują się liczne zależności – chwilowe, efemeryczne, fenomenalne. Idea staje się bardziej czytelna, gdy praca badawcza, w czasie której wybieram animowany materiał dźwiękowy do części utworu, zostaje poświęcona kilku planom słuchania, kilku ważnym kalibrom, z perspektywy ich przecięć, kolizji i integracji. Pustą rękę symbolizują par excellence tajemnicze początki tego magicznego instrumentu, który, w formie prostego patyka, wytwarza, kiedy obracamy nim powoli, krystaliczną mgłę delikatnych, splątanych rezonansów wysokich dźwięków, które „oddychają”. Z tego ślizgania się form wyrasta wolność asocjacji, którą usprawiedliwiają jedynie rozmach, progresja i ścieżki „dynamicznego gatunku”.
François Bayle

Elementa
Utwór napisany na zamówienie Ministerstwa Kultury z okazji pięćdziesiątej rocznicy narodzin muzyki konkretnej, zrealizowany w INA-GRM. Elementa napisałem celowo jako kompozycję elektroakustyczną. Korzystając z samplingu i technik miksowania, popularna muzyka elektroniczna łączy – pół wieku później – pewne podejścia, których źródłem jest „muzyka konkretna”. Nie jestem ani ekspertem, ani amatorem techno, ale w tym utworze opracowuję na nowo, tu i tam, fragmenty moich własnych kompozycji, zwłaszcza dźwięki nagrane. Czasami są to prosto opracowane krajobrazy dźwiękowe, częściej spektra, fuzje impulsów zanurzone w muzycznej tkance, nawet wplecione w figury, frazy, rozwinięcia i sekcje: jest to praca kompozytorska, ale zwracająca uwagę na autonomię obiektów organicznych i ich dynamikę przepływu, trwania i energii.
Jean-Claude Risset

The Noise’s infinite [Erosphère /2]
Konkretne źródła dźwięku budzą zwierzęce ucho. Trajektorie elektroniczne i ich analogowy upał, kolory audio cyfrowe i ich refleksy moiré, z których każdy oferuje swoje niepodrabialne właściwości. Powierzchnie formują przestrzeń. I jak zwierciadła, które spoglądają na siebie, otwierają przy słuchaniu perspektywę długich korytarzy o nieskończonych zagięciach.
François Bayle

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Musica Electronica Nova 2017 / spot

NOTE! This site uses cookies and similar technologies.

Like most websites, we use cookies to facilitate online booking and to ensure we give you the best possible experience on our website. If you continue without changing your settings, we'll assume you're happy to receive cookies. You can learn more about changing your settings in our Privacy Policy. Learn more

Accept & close
Newsletter Melomana
We announce new concerts, we remind you about the start of ticket sales, we let you know about the last vacancies
Register