Koncerty wyjazdowe
Moniuszko – Widma
24.03.2018
sob.
19:30
Warszawa, Sala koncertowa Filharmonii Narodowej
Program:

S. Moniuszko Widma

Koncert w ramach 22 Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

 

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent
Szymon Komasa – baryton (Guślasz)
Natalia Rubiś-Krzeszowiak – sopran (Zosia)
Antoni Szuszkiewicz – (Aniołek/Staś)
Jerzy Butryn – bas (Zły Pan)
Bogdan Makal – bas (Starzec)
Joanna Rot - Sowa
Maciej Gorczyczyński - Kruk
Mariusz Bonaszewski, Paweł Janyst – aktorzy
Chór NFM
Agnieszka Franków-Żelazny – kierownictwo artystyczne
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne


Lokalizacja:
Warszawa, Sala koncertowa Filharmonii Narodowej
Jasna 5, 00-950 Warszawa

Niemal zapomniana dziś kantata Widma Moniuszki to utwór, który już krótko po premierze cieszył się dużą popularnością. Dzień po pierwszym publicznym wykonaniu kompozycji w „Dzienniku Warszawskim” pisano, że: „Widma są tym w muzyce, czym Dziady w literaturze”. Oparta na II części Mickiewiczowskich Dziadów kantata to dzieło przepełnione muzyką ludową i wiernie oddające treść literackiego oryginału. Zrządzeniem losu przez lata było w cieniu nieco młodszej kompozycji Moniuszki – Strasznego dworu. Dziś Widma wracają do sal koncertowych, by zachwycać swym oryginalnym brzmieniem. Skąd wzięło się u Moniuszki zainteresowanie Dziadami? Niektórzy badacze sugerują, że nie tylko ze względu na fascynacje twórczością jednego z wieszczów. Ponoć kompozytor miał okazję wziąć udział w pogańskim rytuale zadusznym, a potem zapragnął go wiernie odtworzyć za pomocą muzyki.

Moniuszko nie był pierwszym kompozytorem, który czerpał inspirację z Dziadów. Uprzedził go niejaki Wojciech Sowiński – twórca, którego dzieła nie przetrwały jednak próby czasu. Stąd też to jednak Moniuszkę uznaje się za autora pierwszej udanej muzycznie interpretacji dzieła Mickiewicza. Później po Dziady sięgnęło jeszcze szesnastu polskich kompozytorów. Sam Moniuszko wracał do tekstu wielkiego polskiego romantyka również w innych kompozycjach, m.in. w Duettino i Pieśni pustelnika. Jednak klimat Mickiewiczowskiego dramatu najpełniej oddają Widma – utwór, którego prawykonanie kompozytor wspominał z dozą właściwego sobie humoru: „W chórze było osób czterdzieści. Śpiewaczkę miałem znakomitą. O barytonie jako o ryczywole zamilknąć wolę”.

 

NFM Audio Player - obsługa komponentu Event

NFM Video Panel - obsługa komponentu Event

Veni ad me
Andrzej Kosendiak / Wrocław Baroque Ensemble
19.05
niedz.
19:00
Świdnica, Kościół Pokoju
Teseo. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
28.05
wt.
19:00
Niemcy, Halle, Francke Foundations
Mesjasz. Wrocławska Orkiestra Barokowa w Halle
Händel-Festspiele
31.05
pt.
16:00
Niemcy, Halle, Marktkirche Unser Lieben Frauen
NFM Orkiestra Leopoldinum w Danii
Vendsyssel Festival
02.07
wt.
19:30
Dania, Hjørring, Sct. Catharinæ Church

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się