UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
22
Lutego 2018
czwartek
godz. 19:00
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław
Grand Duo Polonais – promocja płyty zespołu Art Chamber Duo
Wykonawcy:

Art Chamber Duo:
Julita Przybylska-Nowak – fortepian
Jarosław Pietrzak – skrzypce

Program:

M. Bergson / K. Kątski Grand duo dramatique sur Les Noces de Figaro
H. Vieuxtemps / E. Wolff Duo concertant sur des thêmes de Don Juan
***
H. Wieniawski / J. Wieniawski Grand Duo Polonaise op. 8, Allegro de sonate op. 2,

Art Chamber Duo / fot. archiwum artystów

Art Chamber Duo od siedmiu lat przypomina słuchaczom mniej lub bardziej znane dzieła ukazujące różnorodne oblicza duetu, który tworzą artyści grający na dwóch wirtuozowskich instrumentach – skrzypcach i fortepianie. Świetnie sprawdzają się w tym niezwykle popularne w XIX wieku dzieła typu grand duo, pozwalające na zaprezentowanie doskonałej muzycznej współpracy instrumentalistów, połączonej z przebłyskami indywidualizmu. Twórczość tego rodzaju odnajdujemy również w polskim repertuarze – między innymi wśród dzieł słynnych braci Wieniawskich.

Prędko okazało się, że Henryk i Józef Wieniawscy to prawdziwe cudowne dzieci. Już jako kilkunastolatkowie spędzali czas przede wszystkim z muzyką – grając i komponując. Pierwszy ich wspólny utwór, Allegro de sonate op. 2, był pracą zaliczeniową na zajęcia z harmonii i kontrapunktu, na które chłopcy uczęszczali w paryskim konserwatorium. Wkrótce ukazał się on drukiem, musiał zatem zrobić dobre wrażenie na wykładowcach szkoły. Kolejnym wspólnym dziełem braci jest Grand duo Polonaise op. 8. Kompozycja powstała około 1851 roku i została zadedykowana Stanisławowi Moniuszce – twórcy polskiej opery narodowej, jednemu z najbardziej charakterystycznych kompozytorów rodzimej sceny muzycznej drugiej połowy XIX stulecia. W Grand duo Polonaise odnajdujemy melodie zaczerpnięte z dwóch pieśni Moniuszki, zatytułowanych Kozak i Maciek. W finale bracia Wieniawscy wykorzystali zaś fragmenty Poloneza G-dur z popularnej wówczas opery Mogiła Askolda Aleksego Wierstowskiego. Było to najprawdopodobniej efektem ich trasy koncertowej po Rosji, w czasie której pracowali nad swoją nową kompozycją. Niezwykle szybko dzieło nastoletnich artystów – szesnastoletniego Henryka i dwa lata młodszego Józefa – stało się ich wizytówką podczas koncertów w Europie. Obaj bracia cieszyli się ogromnym uznaniem publiczności, choć z biegiem czasu sława Henryka, jako Drugiego Paganiniego, przyćmiła nieco karierę Józefa. Jednak młodszy z braci również mógł pochwalić się ogromnym talentem i niezwykłą biegłością w grze na fortepianie. Niejednokrotnie porównywano go do Ferenca Liszta, którego był uczniem. Stanisław Moniuszko chwalił zaś Józefa za niezwykłe interpretacje dzieł Fryderyka Chopina.

Wspólny repertuar Wieniawskich obejmował również duety ich wuja, pianisty Edwarda Wolffa. Wiele z nich powstało we współpracy z francuskim skrzypkiem Henrim Vieuxtempsem. Do takich dzieł należy m.in. Duo concertant sur des thêmes de Don Juan, które zostało oparte na fragmentach jednej z najsłynniejszych oper Wolfganga Amadeusa Mozarta. Kompozycja Wolffa i Vieuxtempsa olśniewa słuchacza niezwykłą wirtuozerią i zgrabnym wykorzystaniem fragmentów Mozartowskiego arcydzieła. Operami wielkiego wiedeńczyka inspirowali się również Michał Bergson i Karol Kątski. Bergson, z pochodzenia warszawiak, zasłynął jako wykładowca, a później dyrektor konserwatorium muzycznego w Genewie. Z kolei pochodzący z Krakowa Kątski jako szesnastolatek przeprowadził się do Paryża, a później przez wiele lat pracował w tamtejszej Opéra-Comique.

Cennik:
Typy miejsc Dostępność Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP Ostatnie miejsca
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne Dostępne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
5 PLN

Podobne wydarzenia

Ostatnie miejsca: 47
25
stycznia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital skrzypcowy Noaha Bendixa-Balgleya
Koncertmistrz Berliner Philharmoniker
08
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Les basses réunies – barokowe sonaty na instrumenty basowe
 
14
lutego 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Popiół i Diament. Wieczór z muzyką filmową
Bilety od 29 stycznia
15
lutego 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Guimarães String Quartet
 
25
lutego 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Different Things | Recital Marcina Markowicza i Grzegorza Skrobińskiego
E.W. Korngold, N. Rota, P. Glass
08
marca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Modigliani Quartet
F. Schubert, G. Puccini, C. Debussy, A. Dvořák
18
marca 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Koncert na cztery wiolonczele
 
21
marca 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Tria fortepianowe Areńskiego
 
Ostatnie miejsca: 40
11
kwietnia 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Recital fortepianowy Garricka Ohlssona
 
19
kwietnia 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Katarzyna Zdybel i soliści NFM
 
04
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Polska zapomniana
 
06
maja 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna
Paganini na wesoło
 
10
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Brahms Piano Quartet
 
17
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Lutosławski Piano Duo
 
20
maja 2018 | niedziela
godz. 11:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
LutosAir Quintet i goście
 
24
maja 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Czerwona
Triumf miłości
 
29
maja 2018 | wtorek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Septety
 
07
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Trio waltorniowe
 
14
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Kameralna
Sekstety smyczkowe
 
21
czerwca 2018 | czwartek
godz. 19:00
Koncerty kameralne
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Artemis Quartet
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie