UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
24
Marca 2018
sobota
godz. 18:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
Danse macabre
Wykonawcy:

Antje Weithaas – dyrygent, skrzypce
NFM Orkiestra Leopoldinum

Program:

W. Lutosławski Muzyka żałobna
K.A. Hartmann Concerto funebre
***
F. Schubert XIV Kwartet smyczkowy d-moll D 810 „Śmierć i dziewczyna” (aranż. G. Mahler)

Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości

Antje Weithaas / fot. Giorgia Bertazzi

Kolejne spotkanie w Narodowym Forum Muzyki będzie czasem kontemplacji. Prezentowany przez NFM Orkiestrę Leopoldinum program to zbiór poruszających dzieł udowadniających siłę muzyki w przekazywaniu nawet najtrudniejszych do ujęcia słowami emocji.

Muzyka żałobna Witolda Lutosławskiego należy dziś do najpopularniejszych utworów, które wyszły spod pióra mistrza polskiej muzyki XX wieku. Do rozpoczęcia pracy nad dziełem artysta został namówiony przez Jana Krenza. Początkowo Muzyka żałobna miała uczcić wspominaną w 1955 roku dziesiątą rocznicę śmierci Béli Bartóka. Lutosławski ukończył jednak kompozycję dopiero trzy lata później; na rękopisie umieścił dedykację: „à la memoire de Béla Bartók”. Zresztą nie tylko samą notatką na partyturze uczcił wielkiego węgierskiego kompozytora – do jego twórczości przede wszystkim nawiązuje brzmienie Muzyki żałobnej. Dzieło Lutosławskiego już po prawykonaniu spotkało się z ogromnym entuzjazmem odbiorców, a ceniony wówczas krytyk Bohdan Pociej pisał o nim: „Utwór ten jest odkryciem, olśnieniem, wstrząsem. Już dzisiaj można go umieścić w rzędzie nielicznych szczytów całej muzyki współczesnej…”. Zupełnie inaczej odebrano XIV Kwartet smyczkowy d-moll „Śmierć i dziewczyna” Franza Schuberta, który nie doczekał się publicznego wykonania za życia swojego autora. Utwór zagrano jedynie podczas dwóch koncertów prywatnych, m.in. w domu wicekapelmistrza wiedeńskiej orkiestry dworskiej Franza Lechnera. Wtedy to skrzypek Ignaz Schuppanzigh miał powiedzieć do Schuberta: „Braciszku, to nie może być dobre! Pozostań przy swoich pieśniach!”. W efekcie szeroka publiczność usłyszała XIV Kwartet smyczkowy d-moll dopiero po śmierci jego twórcy, w 1833 roku – nie pierwszy to był zresztą przypadek w historii, kiedy wielkie dzieło doceniono po jakimś czasie. Dziś XIV Kwartet smyczkowy d-moll „Śmierć i dziewczyna” zdobywa serca publiczności zarówno w wersji oryginalnej, jak i błyskotliwej orkiestracji autorstwa Gustava Mahlera.

Zupełnie inną genezę ma wyjątkowy utwór Concerto funebre Karla Amadeusa Hartmanna. Los kompozytora ściśle jest bowiem związany z jednym z najmroczniejszych okresów w historii współczesnej – drugą wojną światową. Dzieła artysty, zafascynowanego nowymi środkami w sztuce muzycznej i kształcącego się m.in. u Antona Weberna, zostały zakazane przez rząd III Rzeszy. W efekcie kompozytor zrezygnował z publicznej działalności artystycznej w tak trudnych czasach i zamilkł. Nie znaczyło to jednak, że się poddał – już w kilka lat po zakończeniu wojny jego kariera zaczęła nabierać rozpędu. Stał się również jednym z najważniejszych promotorów twórczości młodych artystów (w ramach doskonale działającego towarzystwa Musica Viva). Utwór Concerto funebre powstał w 1939 roku, a dwadzieścia lat później został zrewidowany przez twórcę. To dzieło niezwykłe, będące reakcją na zajęcie Czechosłowacji – żałobny charakter utworu nie jest jednak pozbawiony silnych przebłysków nadziei.


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca VIP
  • Bilet VIP
50 PLN
Miejsca normalne
  • Bilet normalny
  • Bilet ulgowy
  • NFM dla Młodego Muzyka
30 PLN
20 PLN
5 PLN

Podobne wydarzenia

25
kwietnia 2018 | środa
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Philharmonia Orchestra
L. van Beethoven, G. Mahler
Ostatnie miejsca: 28
28
kwietnia 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
Oratorium Marianum
Tabula Rasa
 
11
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Ognisty ptak
Agata Szymczewska, Andrzej Boreyko
12
maja 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Czerwona
Shaker Loops
 
18
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Amerykańska symfonika
L. Bernstein, S. Barber, A. Copland
20
maja 2018 | niedziela
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Izrael w Egipcie
 
25
maja 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna, estrada w odwróceniu
Dzieła polskiego baroku
 
01
czerwca 2018 | piątek
godz. 19:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Dama fortepianu | Elisabeth Leonskaja
W.A. Mozart, E. Elgar
09
czerwca 2018 | sobota
godz. 18:00
Koncerty orkiestrowe
NFM, Sala Główna
Carmina burana | Zakończenie sezonu symfonicznego
 

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie