UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
27
Maja 2017
sobota
godz. 17:00
NFM, Sala Czerwona
plac Wolności 1, Wrocław
AKUSMA FORUM // Boże igrzysko
Wykonawcy:

Michał Mendyk – kurator

 

 

 

Program:

Eugeniusz Rudnik  Lekcja II (1965)
Arsenije Jovanovic / Ilinka Colic Jovanovic La Parata (1998)                 
Eugeniusz Rudnik Guilotine DG (1989)                                                                 

Z filmu 15 Stron Świata / fot. Ula Klimek-Piątek

Finał tegorocznej edycji Musica Electronica Nova to minimaraton muzyki elektroakustycznej, w ramach którego będziemy wspominać pionierów i pionierki tej dziedziny sztuki, a także spoglądać w przyszłość, ku nowym perspektywom. Główny kuratorem AKUSMA FORUM jest Michał Mendyk, który podzielił wieczór na pięć sekcji.

W potocznym rozumieniu muzyka konkretna to sztuka komponowania „z dźwięków otaczającego nas świata”. Pionierzy szkoły eksperymentalnej postulowali, abyśmy skupili się na samych dźwiękach, zapominając o świecie, z którego zostały wyabstrahowane (Pierre Schaeffer), ale też o „nas”, czyli o osobowości oraz indywidualnym doświadczeniu obcujących z dźwiękami podmiotów (John Cage).

Z tej perspektywy zmarły w 2016 r. Eugeniusz Rudnik jawi się jako polski pionier muzyki elektroakustycznej o dość osobliwych upodobaniach, jeśli chodzi o materię brzmieniową. Kto jednak miał do czynienia z dziełami takimi, jak Lekcja II czy Guillotine DG, wie dobrze, że ich dźwiękowej zawartości nie sposób oddzielić od tragicznych doświadczeń autora, całego jego pokolenia oraz narodu. Odgłosy masowej przemocy, zbrodniczej edukacji i totalitarnego szaleństwa jak gdyby zagnieździły się w głowie Eugeniusza Rudnika, nie poddając się trwającym przez ponad pół wieku próbom artystycznej katalizacji. W tym sensie jego twórczość wyznacza epokę nie tylko w historii polskiej oraz światowej sztuki dźwięku – jest także przejmującym, bolesnym dokumentem wieku totalitaryzmu.
Niemal te same dźwięki powracają w twórczości Arsenije’a Jovanovića. Serbski mistrz światowego radio artu zasłynął swego czasu przejmującymi dźwiękowymi obrazami wojny jugosłowiańskiej. La Parata to wizja najmroczniejszych odmętów historii – podobnie jak Guillotine DG – o wiele ogólniejsza i ludyczna. A przez to: bardziej porażająca. Czy głosy Lenina, Mussoliniego, Hitlera i Tito nie rozbrzmiewają dziś ze wzmożoną siłą? Czy nasz zakątek świata staje się znów areną przerażającego widowiska?
Michał Mendyk


Cennik:
Typy miejsc Rodzaj biletów Ceny
Miejsca nienumerowane
  • Bilet wstępu
10 PLN
Bilety na to wydarzenie nie podlegają zwrotowi. Wydarzenie dostępne w karnecie ze zniżką -20% w kasie i online pod adresem: https://bilety.nfm.wroclaw.pl/karnety/definicje.html

Oglądaj

Musica Electronica Nova 2017 / spot

Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie