Ponad 200 lat po pierwszym wykonaniu słynnych Siedmiu ostatnich słów Chrystusa na krzyżu Josepha Haydna z tym samym tematem zmierzył się szkocki kompozytor James MacMillan. Jego kantata to dzieło nietuzinkowe, artysta łączy w niej bowiem dwie tradycje – katolicką i protestancką.
Oczywiście nie tylko Haydn i MacMillan inspirowali się ostatnimi słowami, które wypowiedział Chrystus na krzyżu. W XVI w. tym biblijnym obrazem zainteresował się Orlando di Lasso, co zaowocowało powstaniem kompozycji Septem verba Domini Jesu Christi. Podobne dzieła znajdziemy również w dorobku Heinricha Schütza i Christopha Graupnera. W latach 80. ubiegłego stulecia temat podjęła znana z zamiłowania do muzyki sakralnej Sofia Gubajdulina, komponując swoje Sieben Worte. W takim „towarzystwie” utwór MacMillana okazuje się niezwykle osobliwy. Kompozytor nie tylko poszukuje nowych brzmień, lecz także przywołuje z pamięci zasłyszane niegdyś dźwięki – zarówno protestanckie chorały Johanna Sebastiana Bacha, jak i tradycyjną muzykę szkocką. Wszystko zaś łączy w całość w sposób niezwykle przemyślany. Nie bez powodu krytycy uznali, że Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu MacMillana jest arcydziełem.
W programie wieczoru odnajdziemy również polski akcent – wzruszającą kompozycję Wojciecha Kilara Veni Creator. Dzieło powstało w 2008 r., a artysta dedykował je swojej, nieżyjącej już wtedy, ukochanej żonie Barbarze. Za tekst do utworu posłużył popularny, wielokrotnie opracowywany przez kompozytorów łaciński hymn do Ducha Świętego. Modlitwa ta powstała prawdopodobnie na początku IX w., a w Kościele rzymskokatolickim jest wykorzystywana w uroczystość Zesłania Ducha Świętego, a także podczas innych wyjątkowych dla wiernych uroczystości, takich jak m.in. konklawe, bierzmowanie i ślub.