Sala Główna z 1800 miejscami siedzącymi składa się z: parteru, amfiteatru, chóru i trzech balkonów.
Parter to część widowni w układzie amfiteatralnym znajdująca się przed sceną. Na parterze ilość miejsc jest zmienna – podczas koncertów wymagających bardzo dużej obsady artystycznej scena może zostać powiększona kosztem pierwszych trzech lub pięciu rzędów foteli. Amfiteatr to miejsca w układzie wznoszącym, tzn. każdy kolejny rząd jest nieco wyżej od wcześniejszego. Ta cześć widowni znajduje się wzdłuż parteru po prawej i lewej stronie oraz za parterem. Chór to część sali ponad sceną, usytuowana nad tylną częścią sceny oraz po bokach. Miejsce to przeznaczone jest dla chórzystów, natomiast w trakcie koncertów bez udziału chóru, ta część sali jest elementem widowni – publiczność siedząca tam ma niezwykłą możliwość popatrzenia dyrygentowi w oczy, zajrzenia w nuty orkiestrze i obserwowania całej sali z nietypowej perspektywy.
Trzy balkony ulokowane są jeden nad drugim, powyżej parteru i amfiteatru, a balkon II. również ponad Chórem.
Akustyka Sali Głównej
Została zaprojektowana i zrealizowana przez nowojorską Artec Consultants Inc (grupa Arup). Jest dostosowywana indywidualnie do każdego repertuaru – puste przestrzenie okalające salę i ruchome ściany (technologia box in box) oraz podwieszane sufity opuszczane do odpowiedniej wysokości pozwalają na regulację długości wybrzmienia dźwięku.
Wszystkie sale koncertowe NFM są odizolowane akustycznie (przez specjalne dylatacje i wibroizolatory) od pozostałej części budynku, a przede wszystkim od źródeł hałasów i drgań zewnętrznych (w tym ulicznych). Reżimowi akustycznemu podporządkowano także wszystkie instalacje, aby pracowały bezszelestnie, m.in. system klimatyzacji nawiewowej montowanej pod każdym z foteli. Dzięki najwyższym standardom akustycznym podczas koncertów w NFM nie usłyszymy żadnych innych dźwięków niż muzyka.
Sala Główna jest wyposażona także w wysokiej klasy systemy nagłośnienia, oświetlenia, projekcji i nagłośnienia kinowego oraz profesjonalny sprzęt do realizacji nagrań.