UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie zapisywania plików cookies na urządzeniu końcowym lub ich usunięcie możliwe jest w po właściwym skonfigurowaniu ustawień przeglądarki internetowej. Więcej o blokowaniu i usuwaniu plików cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Zablokowanie możliwości zapisywania plików cookies może spowodować utrudnienia lub brak działania niektórych funkcji serwisu. Niedokonanie zmian ustawień przeglądarki internetowej na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.

Rozumiem
06
Czerwca 2015
sobota
godz. 21:00
kościół pw. św. Marii Magdaleny, katedra Kościoła polskokatolickiego
ul. Szewska 10, Wrocław
LEO FESTIWAL: CISZA
Wykonawcy:

Ernst Kovacic – dyrygent
Christian Danowicz – skrzypce
Michał Micker – altówka
Justyna Skoczek – fortepian
Andrzej Kozłowski – mim
Schola Gregoriana Silesiensis
NFM Leopoldinum – Orkiestra Kameralna

Program:

J.S. Bach Aria z III Suity orkiestrowej D-dur BWV1068   
J. Brahms Andante un poco adagio z Kwintetu fortepianowego f-moll op. 34 (aranż. A. Karttunen)
J. Cage 4'33''   
G. Mahler Adagietto z V Symfonii
Responsorium In principio Deus antequam terram faceret z cysterskiego Antiphonarium z Lubiąża (I F 401, BUWr)
A. Pärt Tabula Rasa na skrzypce, altówkę, smyczki o fortepian preparowany

Gdy w roku 1952 podczas premiery 4'33'' Cage’a David Tudor wytrwale siedział przy fortepianie, nie robiąc niczego oprócz trzykrotnego uchylania i zamykania klapy (dla zaznaczenia początków kolejnych części dzieła), przy czym skrupulatnie kontrolował czas na zegarku, publiczność dość długo czekała w napięciu – co będzie dalej. Dopiero potem opuściła nowojorską salę, głośno złorzecząc na wariactwa kompozytora. Dziś już trudno o takie pełne napięcia wyczekiwanie, skoro 4'33'' właściwe stało się pozycją klasyczną i wiemy, że wykonawca nie dobywa w nim ani jednego dźwięku.
Tym bardziej jednak prezentacja tego utworu w ramach Leo Festiwalu, i to w przestronnym wnętrzu kościoła św. Marii Magdaleny, stanie się okazją do rozkoszowania się ciszą, do kontemplacyjnego skupienia. W programie koncertu znalazło się dodatkowo kilka dzieł, które jasno dowodzą, że cisza jest nie tylko niezbędnym elementem muzyki, warunkiem dla zaistnienia jakiegokolwiek dźwięku, ale czasami również – wartością samą w sobie. Wiedział o tym i Johann Sebastian Bach, twórca słynnej Arii „na strunie G”, i Johannes Brahms, który nakreślił niejedną słodką, wyciszoną kompozycję. Wiedzieli o tym także twórcy dawnych śpiewów ujętych w lubiąskim Antyfonarzu, które zabrzmią w wykonaniu zespołu Schola Gregoriana Silesiensis. O dziwo nie zapomniał o ciszy również i, skory zwykle do rozwijania monumentalnej lawiny brzmienia, Gustav Mahler – który podczas piątkowego koncertu zostanie przywołany jako autor pięknego Adagietta na harfę i smyczki. Fundamentalną rolę ciszy, jako tytułowej „czystej karty”, w swym medytacyjnym dziele Tabula rasa z 1971 roku uświadomi nam też estoński kompozytor Arvo Pärt. W utworze, który składa się z dwóch części: Ludus (Zabawa) i Silentium (Cisza), ważną rolę pełni preparowany fortepian. Jego niesamowity dźwięk, „lewitujący” ponad brzmieniem instrumentów smyczkowych, przypomina chwilami dudnienie dzwonów.

Cennik:

Normalny 30 zł

Ulgowy 20 zł


Narodowe Forum Muzyki (NFM) – instytucja kultury miasta Wrocławia, współprowadzona przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Gminę Wrocław, Województwo Dolnośląskie, zarejestrowana w Rejestrze Instytucji Kultury Gminy Wrocław pod nr RIK 38/2014.

Mecenasi:

Rozwój działalności artystycznej i edukacyjnej NFM poprzez zakup sprzętu i wyposażenia współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego VIII osi priorytetowej Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury, dla której Instytucją Pośredniczącą jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. DZIAŁANIE: 8.1 Ochrona dziedzictwa kulturowego i rozwój zasobów kultury Programu Operacyjnego Infrastruktura I Środowisko 2014-2020 | Więcej o projekcie