Zbigniew Pilch, fot. T. Kułak
Akademia Mozartowska
Christine Schornsheim i Soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
10.02.2016
śr.
19:00
NFM, Sala Kameralna
Program:

C.Ph.E. Bach Kwartet G-dur na flet, altówkę, wiolonczelę i pianoforte Wq. 95, H. 539
W.A. Mozart Kwartet fortepianowy Es-dur KV 493
***
C.Ph.E. Bach Sonata G-dur na flet i b.c. Wq. 133, H. 564 „Hamburska”
W.A. Mozart Kwartet fortepianowy g-moll KV 478

Czas trwania koncertu: [90']

Wykonawcy:

Christine Schornsheim – pianoforte
Dóra Ombodi – flet
Zbigniew Pilch – skrzypce
Dominik Dębski – altówka
Jarosław Thiel – wiolonczela

Lokalizacja:
NFM, Sala Kameralna
plac Wolności 1, Wrocław

Historia ma do potomków Johanna Sebastiana Bacha pewien żal. Po śmierci lipskiego kantora ani jedno z jego wielu dzieci nie zadbało o to, by zabezpieczyć dorobek artystyczny ojca, co sprawiło niemały kłopot późniejszym badaczom muzyki. Z drugiej strony kolejne pokolenia kompozytorów mają za co być wdzięczne synom Bacha – byli oni ostatnimi z rodziny, którzy wpłynęli na dalszy rozwój muzyki. Wśród potomków Bacha niewątpliwie wyróżnia się syn z pierwszego małżeństwa – Carl Philipp Emanuel. Wykorzystując to, co najlepsze w twórczości ojca i uzupełniając o własne innowacje, wpłynął na późniejszy kształt muzyki XVIII wieku. Gdyby nie on, najprawdopodobniej nie byłoby twórczości Haydna, przynajmniej w znanej nam postaci, a co za tym idzie, również i Mozarta. W przeciwieństwie do swojego ojca, z zamiłowaniem poświęcającego się muzyce religijnej, Carl Philipp Emanuel tworzył przede wszystkim muzykę świecką. Zobowiązywało go do tego również stanowisko na dworze Fryderyka II Hohenzollerna. W związku z tym wpłynął na niezwykły rozwój grywanych na dworach sonat, utworów zespołowych czy koncertów. Nic więc dziwnego, że twórczość jednego z ostatnich Bachów zyskała tak wielkie uznanie klasyków. Tym bardziej, że o kolejnych członkach rodu, oczywiście poza wyjątkowym Wilhelmem Friedemannem Bachem, historia już prawie nie pamięta. Muzyczne zdolności przejawiał jedynie jeden z wnuków mistrza baroku – Wilhelm Friedrich Ernst. Później kompozytorski talent w rodzinie widocznie wygasł.
Kolejny koncert Akademii Mozartowskiej w Narodowym Forum Muzyki poświęcony będzie nie tylko Mozartowi, ale również twórcy, który wyznaczył drogę klasykom znacznie wcześniej, niż zrobił to Joseph Haydn. Christine Schornsheim, specjalistce wykonawstwa muzyki baroku i klasycyzmu, która tym razem zasiądzie przed pianoforte (prototypie fortepianu), towarzyszyć będą soliści Wrocławskiej Orkiestry Barokowej: Dóra Ombodi, Zbigniew Pilch, Dominik Dębski i Jarosław Thiel.

UWAGA! Ten serwis używa cookies.

W naszym serwisie stosuje się pliki cookies, które są zapisywane na dysku urządzenia końcowego użytkownika w celu ułatwienia nawigacji oraz dostosowania serwisu do preferencji użytkownika. Szczegółowe informacje o plikach cookies znajdziesz w Polityce Prywatności. Czytaj więcej…

Rozumiem
Newsletter Melomana
Zapowiadamy nowe koncerty, przypominamy o starcie sprzedaży biletów, dajemy znać o ostatnich wolnych miejscach
Zapisz się